Donderdag 13/08/2020

Rock Werchter

"Taylor Swifts nummer hebben, betekent niet dat je het leven voor elkaar hebt. Integendeel"

Charli XCX: 'Iedereen kan zich een feminist noemen.'Beeld Stefaan Temmerman

Popsterren worden nog al te vaak als supermensen aanzien. Maar zorgeloos is wel de laatste manier waarop je Charli XCX kunt omschrijven: "Taylor Swifts nummer hebben, betekent niet dat je het leven voor elkaar hebt. Integendeel."

"Ben gisteravond in Berlijn gaan feesten", lacht Charlotte Aitchison, beter bekend als Charli XCX. "Stevig!" Aitchison is een partygirl pur sang. Op haar 16de werd ze een bekend gezicht in de zinderende ravescene van Oost-Londen, toen een promotor haar songs op sociaalnetwerksite Myspace had opgepikt.

Aitchisons ervaringen in het nachtleven kleuren haar sound, van het excellente debuut True Romance in 2013 tot Number 1 Angel, het meest recente wapenfeit van de Britse. "Natuurlijk zijn feestjes in de eerste plaats fun, maar ze zijn minder oppervlakkig dan dat. Voor de gemiddelde twintiger speelt een groot deel van zijn of haar leven zich in het nachtleven af. Je wordt er verliefd, breekt harten. Beleeft er opperste extase, ontsnapt er aan je problemen."

En vergis u niet, ook een popster als Aitchison heeft zorgen aan haar hoofd. Waar ze eigenlijk met haar leven en carrière heen wil, is er zo eentje. "Voor Number 1 Angel ben ik door de hel gegaan. Ik was 23 en had geen idee of ik wel het juiste pad aan het bewandelen was. 'Wie ben ik? En wat verwacht ik eigenlijk van het leven?', raasde het door mijn hoofd. Door me uiteindelijk weken in de opnamestudio op te sluiten en nummers uit te spuwen, heb ik een catharsismoment beleefd. Number 1 Angel bevat alles wat al lang in mijn gedachten sluimerde."

Op de mixtape flirt ze met stukgelopen relaties, maar ook angststoornissen en zelfpijniging. "Weet je, mensen leven met de idee dat popsterren supermensen zijn, maar het is niet omdat de nummers van Taylor Swift, Dua Lipa en Lorde in je telefoonboek steken dat je het voor elkaar hebt. Integendeel."

The F Word

Aitchison haalt ze aan, de duizelingwekkende lijst aan hypergetalendeerde vrouwen in de popindustrie, waarvan ze zelf ook deel uitmaakt. Zij, en niet hun mannelijke collega’s, lijken anno 2017 de toon te zetten. Maar hoe ervaart Aitchison de muziekwereld tegenwoordig? Is van een machobastion dan werkelijk geen sprake meer? "De laatste vijf jaar is de popscene echt veranderd", zegt ze. "Vroeger hanteerden platenbonzen een mechanische wijze om sterren te 'produceren'. Er was een vastomlijnd succesrecept om eender wie naar de hoogste regionen van de charts te schieten. Maar door streamingdiensten is dat helemaal op zijn kop gezet. Nu is een nummer 1-notering niet meer van belang, wel welke artistieke visie iemand hanteert, en hoe die met zijn of haar fans praat. Zo is de industrie veel diverser en experimenteler geworden. Ten voordele van vrouwen en minderheidsgroepen."

Beeld Stefaan Temmerman

Lees ook: Charli XCX geeft kleur aan druilerige dag

Vrouwenrechten liggen de Britse na aan het hart. Voor de BBC heeft ze vorig jaar de documentaire The F Word and Me over de relatie tussen feminisme en popmuziek gemaakt. "Daarvoor heb ik met artiesten als Marina and The Diamonds en Iggy Azalea over vrouw zijn in de muziekbusiness gepraat. Voor mij draait het feminisme om het ondersteunen van alle vrouwen, geen enkele uitsluitend. Iedereen kan zich een feminist noemen – man of vrouw, onafhankelijk welke kleren hij of zij draagt."

Over dat laatste kan Aitchison wel meespreken. Ze hijst zich altijd in de meest schreeuwerige outfits, voelt zich daar goed bij. Maar daardoor boet ze bij sommige mensen blijkbaar in sérieux in: "Weet je, vroeger lag ik wakker van de meningen van anderen. Maar hoe ouder ik word, hoe comfortabeler ik me voel met mezelf en mijn stijl. Als mensen mij fake vinden, so be it. I don’t care. And I love it."

Eén uur later zullen duizenden tienermeisjes het met haar meebrullen in een afgeladen KluB C.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234