Zaterdag 14/12/2019

Taxshift voor e-commerce

De trein van onlinehandel dendert met hoge snelheid voort en ons land zit enkele stations achter. We lopen miljarden aan omzet en duizenden banen mis. Minister Kris Peeters (CD&V) wil er met een gerichte lastenverlaging voor zorgen dat we weer kunnen meerijden.

1 Waarover gaat het precies?

CD&V-vicepremier Kris Peeters wil op de bijzondere ministerraad over economie in juni een nieuwe gerichte loonlastenverlaging op tafel leggen. Met zo'n tweede taxshift wil hij de loonlasten in onder meer de e-commerce drastisch verlagen. Volgens Peeters kunnen Belgische onlinebedrijven moeilijk strijden met buitenlandse concurrenten omdat de personeelskosten er snel 17 procent lager liggen.

Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) pleitte eerder al voor een drastische versoepeling van het arbeidsrecht. Hij wees erop dat in ons land door de strikte regels al 30.000 banen verloren zijn gegaan.

2 En die concurrentie zit vlak over de grens?

In 2016 kochten we met zijn allen voor zowat 9 miljard euro via het internet, een recordcijfer. Alleen, die omzet kwam vooral terecht in de kassa van webwinkels in de nabijgelegen landen. Zowat 55 procent van de totale internetaankopen vindt plaats buiten de landsgrenzen. Onlinewinkels als Bol.com, Coolblue of Zalando wrijven zich in de handen. Zo noteerde Bol.com vorig jaar meer dan 50 procent omzetgroei uit ons land alleen al.

België is omsingeld door onlinewinkels. Bol.com zit in het Nederlandse Waalwijk en Coolblue levert vanuit Tilburg. Amazon heeft dan weer verschillende vestigingen in Duitsland, met Rheinberg en Dortmund als voornaamste. Ook via het Franse Lauwin-Planque voert het pakketjes aan. Zalando levert bij ons aan huis via het centrale magazijn in het Duitse Mönchengladbach. Naast goedkopere arbeidskrachten wordt ook de wetgeving met de vinger gewezen: in Nederland mogen studenten meer werken en is het goedkoper om mensen in de late uren en op zondag te laten werken.

3 Er is bij ons toch ook al versoepeling van arbeidsregels voor e-commerce?

Klopt. Sinds 2016 zijn de regels voor nachtarbeid in de e-commerce gewijzigd. Als bedrijven 's nachts willen werken, hebben ze evenwel nog altijd het akkoord van de drie vakbonden nodig. Volgens de werkgeversorganisaties leggen de vakbonden de lat bij zulke hervormingen veel te hoog. De vakbonden ontkennen dit, en zeggen dat de werkgevers gewoon wachten op verdere toegevingen van de regering, zoals dus die loonlastenverlaging. Feit is dat er sinds die invoering nog maar weinig dergelijke akkoorden zijn afgesloten tussen bedrijven en vakbonden.

4 Maakt zo'n gerichte loonlastenverlaging van Kris Peeters een kans?

Moeilijke vraag. Er is vooreerst de problematiek van de kostprijs van zo'n operatie. De financiering van de eerste taxshift is nu al problematisch, en nu zou er dus nog een extra factuur bovenop komen. Bovendien verbiedt Europa het om specifieke loonkostenkortingen toe te kennen aan bepaalde sectoren.

Vooral bij de logistieke bedrijven in het havengebied kijkt men reikhalzend uit naar de demarche van Peeters, nu Europa het verzet tegen de wet-Major heeft laten vallen.

5 Wat heeft de wet-Major hiermee te maken?

Door de aard van de activiteiten is een groot aantal van de logistieke bedrijven die te maken hebben met e-commerce in het havengebied gevestigd. Daar geldt de wet-Major, die stipuleert dat bedrijven in het havengebied enkel met (logistieke) havenarbeiders mogen werken. Europa kwam daartegen in verzet, maar met een lichte aanpassing laat het dat verzet nu vallen.

Maar tal van logistieke bedrijven werken vandaag met goedkopere bedienden die geen havenarbeider zijn, en daarvoor is er vooralsnog geen oplossing uitgewerkt. Alfaport, de koepel van private havenbedrijven in Antwerpen, doet een oproep om voor de logistiek een sluitende oplossing te vinden.

Een van de grootste is KatoenNatie, van de flamboyante ondernemer Fernand Huts. Het bedrijf werd daar eerder door de vakbonden voor op de korrel genomen. "Het enige dat we vragen is dat we kunnen voortwerken zoals we al 21 jaar doen, met bedienden volgens een bediendestatuut", zegt Huts.

Hij verwijst ook naar Bpost, dat in de haven ook een vestiging heeft en werkt met het statuut, voor overheidspersoneel, dat ze ook willen behouden. "Het is nu aan Kris Peeters om rechtszekerheid te geven", zegt Huts.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234