Zondag 24/10/2021

Tariefverhoging NMBS gekoppeld aan stiptheid

Brussel

Eigen berichtgeving

Geert Sciot

De jaarlijkse tariefverhogingen van de NMBS worden voortaan gekoppeld aan de stiptheid van de treinen. Als niet 90 procent van de treinen stipt rijdt, mogen de treintickets niet duurder worden. De treinreizigers zélf mogen evenwel op korte termijn geen financiële vergoeding verwachten bij vertragingen; een compensatieregeling blijft immers "ter studie". Senioren zullen in de toekomst een treinticketje kunnen kopen dat tussen de "40 en 80 frank" zal kosten. Dat blijkt uit het akkoord dat federaal minister van Mobiliteit Isabelle Durant (Ecolo) zopas bereikte met het spoorbedrijf.

In de herfst vorig jaar besloot minister Durant om de beheersovereenkomst met de autonome NMBS te herzien omdat ze vond dat de overheid meer greep moest krijgen op de spoorwegen. Het zijn die besprekingen die vorige vorige week werden afgerond, zo vernam De Morgen. "Het resultaat wordt nu voorgelegd aan de regering en aan de raad van bestuur van de NMBS", zegt de woordvoerster van Durant, die geen verdere commentaar kwijt wou. Gedelegeerd bestuurder Etienne Schouppe van de NMBS was in het buitenland.

Naast de koppeling van de tariefverhogingen aan de stiptheid (met als basis 90 procent), een seniorentarief, meer controle via audits en boekhoudkundige transparantie vermeldt het akkoord ook maatregelen om de kwaliteit en het netwerk van de spoorwegen te verbeteren. Minister Durant zei enkele maanden geleden nog dat ze de NMBS graag zou zien starten met de eerste fase van het Gewestelijk Expressnet (GEN) rond Brussel, maar dit dossier blijft ter studie. Idem voor de modernisering van lijn 161 Brussel-Luxemburg. Wel werd overeengekomen dat op bijvoorbeeld drie Vlaamse lijnen (Mol-Hasselt, Antwerpen-Boom, Gent-Eeklo) het comfort en de reistijd zullen worden verbeterd. Ook de heropening van bepaalde lijnen wordt bestudeerd. Het gaat om de trajecten Neerpelt-Weert, Genk-Maasmechelen, Libramont-Bastenaken, Aalst-Dendermonde-Puurs, Ottignies-Genappes-Nijvel en Virton-Athus-Aarlen.

Drie maanden na afsluiting van deze aanvullende beheersovereenkomst moet de NMBS haar studiewerk klaar hebben, maar nu al is duidelijk dat twee van deze projecten, namelijk Neerpelt-Weert en Virton-Athus-Aarlen, financieel en economisch haalbaar zijn. Over de andere lijnen zijn de twijfels groot. Bedoeling is ook dat er enkele stations en stopplaatsen die jaren geleden werden gesloten, opnieuw worden geopend. Het akkoord maakt melding van de Ukkelse stopplaats Vivier d'Oie "en andere".

De Financiële Morgen, pagina 33

Gewijzigd NMBS-beheerscontract voorziet geen vergoeding bij vertragingen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234