Zaterdag 26/09/2020

Economie

Tanktoerisme aan de grens: diesel stuk goedkoper in Nederland

België is momenteel een van de duurste landen van Europa om diesel te tanken.Beeld Photo News

Tankstationuitbaters aan de grenzen met Nederland en Duitsland hebben te lijden onder de duurder geworden diesel. Door de accijnsstijging loopt het prijsverschil met onze buurlanden flink op. Belgen worden daardoor verleid om over de grens te gaan tanken.

Rijdt u met een dieselwagen en woont u niet al te ver van de Nederlandse of Duitse grens? Dan loont het de moeite om die over te steken wanneer u moet tanken. Aan een Belgische pomp betaalt u momenteel namelijk maximaal 1,552 euro voor een liter diesel. Maar in Nederland bedroeg de gemiddelde prijs maandag 1,434 euro per liter. Vlak over de grens met Duitsland kon u uw dieseltank aan de goedkoopste tankstations zelfs al vullen voor amper 1,259 euro per liter. 

Op een volle tank maakt dat dus een verschil van 5 à 10 euro per tankbeurt. Dat vinden heel wat landgenoten wel het ommetje waard, zegt directeur Johan Mattart van de Belgische federatie van brandstofhandelaars Brafco. “Op officiële cijfers is het nog wachten, maar we krijgen veel meldingen binnen van dealers uit het noorden van Antwerpen, Limburg en Luik. Voor benzine zijn onze prijzen competitief, maar voor diesel zijn we een van de duurste landen van Europa geworden. De tankstations in de buurt van de grens zien hun klantenbestand dus dalen, omdat het een paar kilometer verder zoveel voordeliger is.”

Iets wat Erik de Vries, directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (Nove), de tegenhanger van Brafco, bevestigt. “Het tanktoerisme is inderdaad weer gekeerd. Vroeger was diesel tanken in België goedkoper. Maar nu horen wij inderdaad van onze leden in het zuiden van het land dat ze niet alleen hun oude klanten terug hebben, maar ook Belgen gewonnen hebben.”

Kliksysteem

Dat de dieselprijs in België momenteel op het hoogste niveau staat in bijna zes jaar komt dus niet door uit de pan swingende internationale olieprijzen. Het opvoeren van de prijs is doel­bewust gebeurd door de regering-Michel. Die besloot in de zomer van 2015 – een liter diesel tankte u toen voor zo’n 1,185 euro – om de accijnzen op diesel stelselmatig te verhogen. Het was een van de belastingverhogingen die de regering doorvoerde in het kader van de taxshift, zodat ze tegelijkertijd de lasten op arbeid kon laten dalen. 

Telkens de dieselprijs de afgelopen drie jaar daalde op de internationale markten, werd die prijsdaling slechts voor de helft doorgerekend aan de consument. De andere helft ging onder de vorm van een accijnsverhoging naar de staatskas. Dat kliksysteem, of cliquet, werd dit jaar alleen al acht keer toegepast. 

(Lees verder onder de grafiek.)

Beeld bron: BRAFCO

Het resultaat: de  accijnzen op diesel bedragen nu 60 cent per liter, net zoveel als bij benzine. En dat was precies wat de regering wilde bereiken: het belastingvoordeel van diesel wegwerken en diesel en benzine gelijkstellen voor de wet. De bedoeling is dat dat in de toekomst zo blijft. De accijnsaanpassing vertaalt zich ook aan de pomp. Het prijsverschil is vandaag minimaal: een liter super 95 E10 kost 1,54 euro, super 98 tankt u voor 1,61 euro per liter. 

Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) is zich bewust van het tanktoerisme, zegt zijn woordvoerder. “Het zijn communicerende vaten, dat is altijd zo geweest. Wij verliezen nu misschien wat dieselklanten aan Nederland, maar benzine is momenteel bij ons goedkoper en daarvoor komen Nederlanders naar hier.”

De sector zelf ziet het met lede ogen aan, zegt Erik de Vries van het Nederlandse Nove. “Wat we met diesel winnen aan België in het zuiden, verliezen we weer aan Duitsland in het oosten. En dat allemaal zonder dat onze tankstationhouders er enige vat op hebben, want het is de overheid die de prijzen zet. Soms met absurde situaties tot gevolg”, zegt De Vries. “Ik reed net vanuit Oostenrijk Italië binnen. In Oostenrijk heb ik nog getankt voor 1,29 euro per liter. Maar in Italië staat de diesel 1,80 euro, zag ik net. Nee, als het aan de brandstofsector lag, dan kwam er gewoon een zelfde accijnsniveau voor heel Europa.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234