Dinsdag 12/11/2019

Tankstation vervangt postbode

Kiala biedt alternatieve aflevermethode

Voor postorder- en e-commercebedrijven is het dé cruciale vraag: hoe krijg ik de bestelde artikelen snel en betrouwbaar bij de klant? Kiala denkt het antwoord gevonden te hebben.

Brussel

Ruben Mooijman

Iedereen die ooit wel eens iets via een postorderbedrijf of webwinkel heeft gekocht kent het probleem. De bestelling verloopt soepel, evenals de betaling. Maar omdat het pakje niet in de brievenbus past en er niemand thuis is als de postbode langskomt, is een tocht naar het postkantoor nodig om de artikelen in ontvangst te kunnen nemen. En omdat postkantoren ongunstige openingstijden, weinig parkeerruimte en een grote toeloop kennen, blijft er van het gemak van de aankoop niet veel over.

Op die laatste schakel van de logisitieke keten - de levering van bestelde pakketjes - hebben al heel wat bedrijven hun tanden stuk gebeten. Tijdens de hoogtijdagen van de internethysterie schoten de initiatieven als paddestoelen uit de grond. UPS en Texaco kondigden vorig jaar aan een systeem uit te bouwen waarbij de klant bestelde goederen bij een tankstation kan ophalen. Grote klanten heeft het project evenwel niet. De Franse mediagroep Hachette probeerde het met Zendis, een project dat ook in België zijn uitlopers kende. Tijdschriftendistributeur AMP wilde krantenwinkels als afhaalpunten inrichten. Het project lijdt een kwijnend bestaan. En dan was er nog het bedrijfje CityRacer, gestart door drie ambitieuze ondernemers. Met behulp van scooters wilden zij bestelde goederen binnen 24 uur leveren. Het bedrijfje is intussen bankroet.

Ondanks al die ontmoedigende voorbeelden denkt Kiala te kunnen slagen waar anderen faalden. Eén troef lijkt het bedrijf in elk geval te hebben: grote klanten. Vanaf volgende week gaat La Redoute gebruikmaken van het gloednieuwe Kiala-netwerk in België. Een heel grote revolutie is dat niet voor de Franse postorderreus: het bedrijf beschikte al over een eigen netwerk van ophaalpunten in buurt- en krantenwinkels. Ongeveer 55 procent van de bestelde goederen komt op die manier bij de klant terecht. Maar de logistieke poespas van het netwerk beschouwt La Redoute niet als zijn kerntaak. Kiala neemt die taak nu tegen betaling voor zijn rekening.

Een deel van het La Redoute-netwerk wordt ingebracht in het Kiala-netwerk, dat daarnaast grotendeels bestaat uit tankstations van TotalFinaElf. In België zijn er nu 249 van die punten, binnen enkele jaren moeten het er 1.100 worden. Behalve La Redoute worden ook Quelle en 3 Suisses klant bij Kiala. Quelle gaat zijn klanten vanaf september de keuze bieden om bestelde spullen bij een Kiala-punt af te halen, 3 Suisses wil eerst de resultaten van een test in Luxemburg afwachten. Andere klanten zijn De Shoplijn en Proxis. Met Frontstage en Neckermann wordt onderhandeld. De omzet die La Redoute uitbesteedt aan Kiala is qua omvang ongeveer 30 procent van wat nodig is om rendabel te worden. Concrete omzetcijfers noemt directeur Frank Jahn van Kiala-België niet. Het potentieel voor Kiala wordt geschat op "honderden miljoenen euro per jaar". Als België goed draait, wil Kiala ook in andere Europese landen van start gaan.

Voor de uitbouw van het ophaalpuntennetwerk heeft Kiala een akkoord gesloten met TotalFinaElf. Een aantal Franse benzinestations van die oliereus fungeert nu al met veel succes als ophaalpunt voor La Redoute. De uitbaters verdienen niet zoveel aan het ophaalpunt zelf (in België gaat het om ongeveer acht frank per opgehaald pakket), maar wel aan de extra klanten, die op die manier worden aangelokt en meteen hun tank volgieten of nog wat boodschappen doen in de shop.

Tot nu toe is er zo'n zes miljoen euro geïnvesteerd in Kiala, waarvan het grootste deel naar het technologische platform is gegaan. De logistieke keten verloop volledig geautomatiseerd. In tegenstelling tot wat bij La Redoute gebruikelijk was, komt er geen papier aan te pas. Geldschieters van Kiala zijn de Fransen Marc Fourrier en Denis Payre. Die laatste heeft zijn fortuin gemaakt als oprichter van het softwarebedrijf Business Objects. Aanvullende financiering ter waarde van dertig miljoen euro zou "binnen enkele weken afgerond" worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234