Woensdag 23/10/2019

'Talent is er genoeg. Nu er nog mee uitpakken'

Het gaat goed met de Belgische reclamesector. Maar het kan altijd beter vinden Greet Wachters en Isabel Van den Broeck. Onder de noemer Creative Belgium willen de twee dames de Belgische reclamebureaus nog nadrukkelijker op de internationale kaart zetten.

De hausse in de Belgische reclamesector springt het meest in het oog op het reclamefestival in Cannes, de hoogmis van de internationale reclame-industrie. De Belgische creatieven hebben sinds een paar jaar een stevige reputatie in de badstad. Ze zijn altijd goed voor behoorlijk wat prijzen en worden steeds vaker gevraagd om in de jury van het festival te zetelen.

Dit jaar doet de Belgische delegatie daar nog een schepje bovenop. In juni zullen creatieven vanuit alle hoeken van de wereld met een totebag met daarop de slogan 'Creative Belgium' over de Croisette defileren. Een idee van Wachters en Van den Broeck. "Er loopt in België enorm veel reclametalent rond", klinkt het. "Maar we pakken daar niet genoeg mee uit. Daardoor worden Belgische bureaus nog te vaak over het hoofd gezien in internationale pitches. Daar willen we samen met de sector verandering in brengen."

Sexy en relevant

De twee dames staan sinds vorig jaar aan het hoofd van de Creative Club of Belgium (CCB), de vereniging van Belgische reclamemakers. Na een uitgebreide informatieronde langs de sector stellen ze vandaag hun plannen voor om die club opnieuw sexy en relevant te maken.

Wachters: "De Creative Club heeft nood aan verjonging. Toen het digitale een hoge vlucht nam, heeft de club de trein gemist. Plots doken overal digitale bureaus op en die heeft de CCB te lang links laten liggen. De nadruk bleef op traditionele reclame via de traditionele media liggen terwijl merken ondertussen ook op andere manieren met hun klanten communiceerden. De CCB was gewoon niet sexy genoeg meer voor de nieuwe generatie creatieven."

Van den Broeck: "De twintigers en dertigers zijn schromelijk ondervertegenwoordigd in ons ledenbestand. Terwijl dat net de mensen zijn die je ziet als je bij een reclamebureau binnenstapt."

Met een nieuwe naam - de CCB gaat voortaan als Creative Belgium door het leven - een nieuw logo en een forse uitbreiding van de activiteiten willen Wachters en Van den Broeck ook die jongere reclamemakers bereiken. Wachters: "De belangrijkste vraag die we ons de voorbije maanden hebben gesteld is: Wat kunnen we doen om belangrijk te zijn voor onze leden?'"

Visitekaartje

Het antwoord bleek heel wat te zijn. Van den Broeck: "Creatieven zitten heel vaak vast aan hun dagdagelijkse bezigheden, terwijl het net heel belangrijk is om zich te laten inspireren op zoveel mogelijk vlakken. Daar kunnen wij een rol spelen. Door met onze leden naar exposities te trekken bijvoorbeeld. Maar ook door lezingen en workshops te organiseren met de grote namen uit de sector op de affiche."

Ook het onderwijs komt nadrukkelijk in het vizier. Tussen de reclame-opleidingen en de sector gaapt een kloof, vertelt Wachters. Beide partijen slagen er niet in om de wederzijdse verwachtingen op elkaar af te stemmen. Creative Belgium wil daarbij helpen. Van den Broeck: "Radioreclame bijvoorbeeld blijkt een moeilijk verhaal te zijn. Alle partijen geven aan dat daar in de opleidingen te weinig aandacht voor is. Daarom werken we nu samen met de VAR (reclame-regie van de openbare omroep, PD) aan een cursus over dat onderwerp. In eerste instantie zal dat een document zijn waar ze in de reclame-opleidingen mee aan de slag kunnen. Maar we denken ook aan workshops met ervaren rotten."

En dan is er nog die internationale uitstraling waar aan gewerkt moet worden. Wachters: "Onze nieuwe website moet onze belangrijkste promotietool worden. Daar houden we van al onze leden hun prijzenwinnend werk bij, een beter visitekaartje kun je je niet wensen."

Maar om van Creative Belgium een succes te maken, moet ook de mentaliteit van de Belgische creatieven anders. Van den Broeck: "Steeds meer Belgen worden gevraagd om in internationale reclamejury's te zetelen. We willen hen motiveren om daar ook België te promoten. Daar zijn we nu nog te braaf in. Een beetje chauvinisme kan geen kwaad. Als je bij Duval Guillaume werkt, kun je in zo'n jury gerust een campagne van Mortierbrigade steunen. Niets mis mee."

Alle inspanningen van Creative Belgium hebben één doel: betere en creatievere communicatie. Een noodzaak in tijden waarin consumenten reclames op tv doorspoelen en het internet op gaan met een adblocker die alle commerciële boodschappen van het scherm weert. Wachters: "Er is maar één oplossing voor dat probleem. Mensen staan wel degelijk open voor reclame, maar dan moet die wel tof en entertainend zijn. We moeten gewoon onze job beter doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234