Zaterdag 27/02/2021

TV

'Tabula Rasa' gaat wereldwijd dankzij Netflix

Tabula Rasa is vanaf vandaag in zo goed als alle landen te bekijken op Netflix. Beeld © VRT 2017
Tabula Rasa is vanaf vandaag in zo goed als alle landen te bekijken op Netflix.Beeld © VRT 2017

Wat is er gebeurd met Thomas De Geest? De Vlaamse kijker van Tabula Rasa weet het al, maar nu kan ook de rest van de wereld er mee over nadenken.  Netflix kocht de rechten van de reeks en zendt die vanaf vandaag uit.

Beau Séjour effende vorig jaar het pad en met Tabula Rasa kocht Netflix nu opnieuw een Vlaamse reeks voor op zijn platform. "De eerste contacten dateren van bij het begin van de uitzendingen", zegt Bert Hamelinck van Caviar, het productiehuis achter de reeks. "Het heeft nog een tijdje geduurd omdat er in Frankrijk en in het Verenigd Koninkrijk ook andere opties waren." 

Die landen vallen nu buiten de Netflix-deal, net als Duitsland, omdat de Duitse tv-zender ZDF Neo de reeks mee produceerde en nu ook uitzendt. De rest van de wereld kan de reeks wel zien. "Het is natuurlijk heel fijn om zo'n groot platform te krijgen", zegt Hamelinck. "Ook voor iemand als Malin-Sarah Gozin (die de reeks creëerde, JDB) is dit een uitgelezen kans om haar product te tonen." Of Caviar dan geen schrik heeft haar kwijt te spelen? "Alle goede Scandinavische makers werken in eigen land en in het buitenland. Malin-Sarah zal ook altijd hier actief blijven."

Voor Tabula Rasa ligt er mogelijk nog meer in het verschiet, want Caviar werkt ook aan een Amerikaanse remake. Al is het nog te vroeg om daar nu al meer over te zeggen, geeft Hamelinck aan. "Maar als het lukt zal het voor een betaalzender of een streamingplatform zijn."

Dat Netflix opnieuw een Vlaamse reeks koopt, toont dat de fictie hier de voorbije jaren rasse schreden vooruit heeft gezet. Toch zijn we er nog lang niet, zegt Hamelinck, die Caviar vanuit Los Angeles leidt. "In het vak hoor je steeds vaker dat er hier veel talent rondloopt, maar onze reeksen zijn nog geen begrip zoals The Killing. Ook financieel krijgen we van Netflix nog niet wat reeksen uit bijvoorbeeld Scandinavië of Israël krijgen, maar de tarieven gaan telkens wel omhoog, en de erkenning groeit. Ik hoop nu dat we blijven groeien."

Of dat lukt, hangt ook af van de situatie in Vlaanderen. Door het vele uitgestelde kijken en besparingen stond fictie de voorbije jaren onder druk. Om een vrij dure reeks als Tabula Rasa  te maken, moest Caviar geld in het buitenland zoeken. "Anders lukt het niet meer", zegt Hamelinck. Of het ooit nog anders kan? "De distributeurs en zenders zullen het vraagstuk rond het verdienmodel samen moeten oplossen. Maar we moeten beseffen dat er iets moet gebeuren met de prijs die we voor televisie betalen. In Vlaanderen kost tv-kijken bijna niets. Als je dan ziet wat je bijvoorbeeld in de VS betaalt... Alleen durft er hier niemand aan te raken."

Stranger Things

Voor Caviar wordt maart een belangrijke maand. Er is de Netflix-première van Tabula Rasa en eind deze maand komen er nog twee films van het productiehuis uit: Rosie & Moussa en The RiderRosie & Moussa, dat werd geregisseerd door Dorothée van den Berghe, is de eerste film van Caviar voor een jongerenpubliek.

"Voor die doelgroep is er heel weinig aanbod, terwijl daar echt nood aan is. Je ziet dat Netflix daar ook naar zoekt, met reeksen als Stranger Things. Een film als Rosie & Moussa zal in de bioscoop weinig doen; je moet die ook aan zo'n platform kunnen verkopen. Of dat al gebeurd is? We hopen dat het zal lukken. Maar met een film als Bo hebben we ook nog veel schoolvoorstellingen gedaan. Rosie & Moussa zal ook zijn weg vinden in dat circuit."

Anders ligt het voor The Rider, een film over een cowboy die een nieuwe toekomst zoekt nadat hij door een ongeval geen rodeo's meer kan rijden. De film heeft al een parcours langs festivals achter de rug met lovende recensies en kreeg vier nominaties voor de Independent Spirit Awards, zeg maar de Oscars voor films die minder dan twintig miljoen dollar (zo'n 16 miljoen euro) kosten. In de categorie beste film stond The Rider naast onder meer Get Out enCall Me By Your Name. "En onlangs is Colin Farrell bij ons komen kijken", vertelt Hamelinck. "Hij was aan het wenen, compleet van zijn melk." 

Maar positieve commentaren betekenen nog niet dat de film ook een succes wordt. "Deze film is in ieder geval toegankelijker dan The Diary of a Teenage Girl, onze vorige film die goede reviews kreeg, maar zijn weg naar het grote publiek niet heeft gevonden. Na de eerste tien minuten wordt The Rider  een emotionele, brede film." En succes of niet, voor Caviar helpt alvast de buzz om steviger voet aan wal te krijgen in Hollywood. "Het is niet zo dat ze ons vragen om de nieuwste film van Guillermo del Toro te maken, maar dit helpt wel om steeds meer kwalitatieve voorstellen te krijgen."

Tabula Rasa, vanaf vandaag op Netflix

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234