Vrijdag 16/04/2021

Taartencollectie

undefined

In de week artdirector bij modehuis Karl Lagerfeld, in het weekend taarten bakken op het Franse platteland. Als weekschema klinkt dat niet slecht. Caroline Lebar begon op een winterse zondag een taart te bakken en kreeg snel veel respons op de foto's die ze op Instagram (@carolinelebar) postte. En nu is er dus haar boek, ook voor wie niet bij Lagerfeld aan de slag is.

Elke zondag heerlijk taart, uitg. Van Halewyck, 14,99 euro

Brute beestenboel

Wat heeft een chic Frans merk te zoeken bij twee rebelse Londense broers? Meer dan je denkt. Louis Vuitton klopte voor de mannenlijn aan bij Jake en Dinos Chapman, zonder overdrijven de enfants terribles van de Britart. Het duo choqueert opzettelijk met werken rond marteling, verminking en misbruik. Continu balanceren ze op de grens van wat ethisch aanvaardbaar is. Voor Vuitton bleef het voor hun doen opvallend keurig. Geïnspireerd op het Afrikaanse thema van de collectie tekenden ze olifanten, giraffen, leeuwen, nijlpaarden en zebra's. Of toch een surrealistische versie ervan. Kim Jones, de kerel die de mannencollecties van Louis Vuitton ontwerpt, zette hun bizarre beesten op handtassen, reiskoffers en accessoires.

Nu in de winkel en via louisvuitton.com

Tropique, c'est chic

Op zoek naar wat vrolijkheid in donkere winterdagen? Check dan de nieuwe collectie van het Nederlandse merk &Klevering vol tropische inspiratie. Met een schenkkan in de vorm van een toekan, een bananenkaars of een bamboespiegel gaat de zon vanzelf schijnen. Wie de hippe collectie nu ziet, kan het misschien amper geloven, maar &Klevering begon 25 jaar geleden als een garage vol tweedehands baden, lavabo's en opgeknapte meubels. Die vonden de twee oprichters trouwens aanvankelijk vooral in ons land. Intussen heeft het duo een eigen merk dat ze in veertig landen aan de man brengen.

Vanaf nu te koop bij onder andere Ultra en La Suite in Brussel, bij Philip Gils in Antwerpen en bij Piet Moodshop in Gent of via klevering.nl

Fan-tas-tisch

Deze schoenmaker verandert (wat) van leest. Antwerpenaar Guy Thiron begon als productontwikkelaar, volgde op zijn 33ste een opleiding schoenmaken en opende in 2009 zijn eigen schoenenwinkel. Met luxelabels genre Veronique Branquinho, Martin Margiela en See by Chloé. Maar zijn handen bleven jeuken. In 2014 lanceerde hij een eigen schoenenmerk. Nu dat label tot in Japan veel succes oogst, komt hij alweer met iets nieuws aanzetten: handtassen. Die zijn net als zijn schoenen in Europa gemaakt, van mooi leer.

Vanaf 495 euro, thiron.com

Parachute-proof

De invloed van sportkleding sijpelt steeds dieper door in modeland. En dat gaat verder dan sneakers en leggings in het straatbeeld. Voor de hedendaagse klant moeten kleren echt presteren. Ze moeten gemakkelijk zitten. Ze mogen niet kreuken. Ze moeten aangenaam aanvoelen. En het liefst van al ook nog ademend zijn voor het geval we een sprintje willen trekken naar de metro. En dat is precies wat het nieuwe Hackett-pak doet. The Journey Suit is gemaakt van een lichte, ademende high-performance wol die niet kreukt. Om dat te bewijzen, sprong een model er als reclamestunt mee uit een vliegtuig.

In donkerblauw of grijs, bij Hackett in Brussel en Knokke, hackett.com

Stortbui-proof

Jean-Paul Knott helpt ons de natte en winderige dagen door. De Brusselse designer tekende een trenchcoat van een 100 procent waterdicht, hightech materiaal. Daarvoor werkt hij samen met het Italiaanse label Monobi. Zij ontwikkelden onder meer de Seam Sealing-techniek, waarbij de stof ultrasoon aan elkaar wordt gelast, dus zonder naden. Naast de trenchcoat ontwierp Knott ook een jurk en een windjack. Stuk voor stuk stortbui-proof.

Vanaf 390 euro, jeanpaulknott.com

Sessùn blijft plakken

De casual cool-stijl van het Franse merk Sessùn slaat aan bij de Belgen. Het kledingmerk van designer Emma François, met zijn typisch minimalistische en fragiele stijl, opende zopas een tweede Belgische vestiging in de Antwerpse Lombardenvest. Vijf jaar geleden opende een eerste winkel op de Brusselse Kolenmarkt.

sessun.com

CROCLELIJK

"En nu kijken wie de eerste zot is", moet ontwerper Christopher Kane toch even gedacht hebben toen hij de schoenen in zijn nieuwste collectie keurde. Elke schuimen sloef werd met glitterende stenen, nu ja... versierd.

325 euro, christopherkane.com

Er is er eentje jarig

Om zijn vijftigste verjaardag te vieren brengt het Italiaanse juwelenmerk Pomellato een nieuwe collectie ringen op de markt. Het merk werd bekend met zijn grote variatie aan gekleurde edelstenen - met Nudo als de bekendste lijn - en gaat nu verder in die richting. Ritratto is een collectie van grote en kleine ringen en hangers met blauwe topaas, paarse amethist en diamantjes.

pomellato.it

De ondergrondse bij je thuis

In 1973 ontwierp een Italiaanse migrantenzoon een bank voor wachtende reizigers in New York. Veertig jaar lang bepaalde de iconische bank het gezicht van de metro. De houten meubelen worden nu vervangen door metalen exemplaren. Maar bij ons is de bank opnieuw verkrijgbaar, zowel in een binnen- als een buitenuitvoering.

Te koop bij St.Vincents, Kleine Markt in Antwerpen, meer info op gjaltproducties.nl

Allemaal eco

Ecologische kleding raakt steviger verankerd in de winkelstraat. De Spaanse keten Mango maakte onlangs haar duurzame voornemens bekend. Intern gaat het om beleidsaanpassingen zoals waterreductie, dierenwelzijn en minder giftige stoffen gebruiken; en de consument zal het in de winkelrekken ontdekken in de vorm van een nieuwe kledinglijn. Vanaf maart vind je in de Mango Committed-lijn minimalistische stukken die gemaakt zijn uit biologisch en gerecycleerd katoen, gerecycleerd polyester en Tencel. Alles werd gekleurd met duurzame verf en de kledingstukken beschikken over een bewijs dat de herkomst van de stof - Portugal, Turkije of Marokko - garandeert.

In april zal ook H&M zijn nieuwe eco-offensief uitrollen. Het Zweedse kledingmerk werkt al enkele jaren aan de uitbreiding van de Conscious-lijn, waardoor je nu ecologischer geproduceerde stukken vindt in de vrouwen-, mannen- en kindercollectie. Paradepaardje van dit seizoen wordt een zweverige galajurk met franjes, gemaakt van 'Bionic', een polyester uit gerecycleerd zwerfplastic dat uit zee werd gehaald.

Mango.com, hm.com

Klassiekers met

een verhaal

Waarom je trenchcoat 'trenchcoat' heet

Denk de volgende keer niet aan het gat in je hand wanneer je voor je kleerkast staat, maar aan de onweerlegbare historisch-antropologische waarde van wat erin hangt. Je klassiekers hebben immers een lange geschiedenis. Zoals? Je trenchcoat heet trenchcoat door zijn onschatbare waarde als waterdichte, dunne jas voor de Britse soldaten in de loopgraven (trenches) van de Eerste Wereldoorlog. Sweaters hebben niets met sweatshops te maken (toch niet altijd), maar met al het gezweet van in de tijd dat sweaters vooral dienden om in te sporten. Die rits in je kleren? De productie in Europa kwam in het gedrang toen de nazi's het bedrijf van Martin Winterhalter sloten, de Zwitser die de Europese licentie kocht voor de in 1851 uitgevonden Amerikaanse rits. En wist je dat die rubberen flipflops in je kast maar een van de vele variaties zijn van wat de Egyptenaren duizenden jaren geleden al droegen? Schrijfster Katharina Blansjaar verzamelde weetjes achter vijftig klassiekers uit je garderobe in Chic. Alles werd geïllustreerd met grappige tekeningen van Daniël Muller.

Chic, 50 modeclassics en hoe je ze draagt, uitg. Thomas Rap, 19,99 euro

het mysterie Margiela

Als een undergroundmerk als Vetements vandaag bejubeld wordt, halen sommigen de schouders op. "Ongezien? Het zal wel, dat deed Margiela jaren geleden al!" De Limburgse Martin Margiela veranderde de moderne modewereld met zijn tongue in cheek-ontwerpen en zorgde mee voor de stevige internationale reputatie die de Belgische mode heeft. Tussen 1997 en 2003 was de anonieme ontwerper - op Google circuleert een oud fotootje, enkel insiders kennen zijn gezicht - aan het werk voor Hermès, een van 's werelds grootste en meest exclusieve luxemerken. De werken van die periode worden vanaf 31 maart getoond in het Antwerpse ModeMuseum en daarbij komt iets vroeger ook dit lijvige naslagwerk in de rekken te liggen.

Margiela, The Hermès Years, uitg. Lannoo, 45 euro

Boudoir met boodschap

Dat de klassieke modeseizoenen steeds meer achterhaald zijn, is een discussie die al langer woedt in modekringen. Na de noodkreet van verschillende ontwerpers kiest ook conceptstore Graanmarkt 13 vanaf februari voor een radicaal duurzame aanpak, waarbij de tijdsgebonden collecties vervangen worden door een veel persoonlijkere lijn. "Het hele systeem van de modewereld zit muurvast", vertelt Ilse Cornelissens, samen met haar man Tim Van Geloven bezieler van het pand. "Het is niet logisch dat winterkleding tijdens de winter al in de uitverkoop ligt, kleinere ontwerpers kunnen dat ritme simpelweg niet volgen. Wij willen de kleding de tijd geven die ze nodig heeft." Zo zal er onder andere samengewerkt worden met CristaSeya, een Frans merk dat met edities werkt in plaats van seizoenen, en het gender- en maatloze Extreme Cashmere. Als antwoord op de welig tierende fast fashion en wegwerpcultuur moet de traditionele soldenperiode plaatsmaken voor een eenmalige verkoop van privéstukken van klanten: "Bij Graanmarkt 13 is het helemaal geen schande als er tijdens de winter nog een nieuwe lading truien geleverd wordt."

Met het oogmerk de back to basics-filosofie van het restaurant zoveel mogelijk naar de winkel door te trekken, zullen ook bepaalde grote merken zoals Marni vanaf volgend seizoen niet meer in de rekken hangen. "We stappen wat van de mode af, maar doen dit net uit liefde voor het modevak", legt Ilse uit. "Wij willen de echte waarde terugbrengen van een stuk, waarvoor ontwerpers vaak vele uren zwoegen achter de tekentafel." Om die reden wordt ook de emotionele band met de designers nog belangrijker en liggen er enkele exclusieve samenwerkingen in het verschiet. Zo ontwierp het koppel samen met de Belgische designer Michaël Verheyden een uniek bed, dat vanaf half maart op de eerste verdieping van de winkel verkocht zal worden. Die ruimte werd volledig heringericht tot 'boudoir', waar fijngevoelige neuzen ook de luxeparfums van Astier de Villatte én een gepersonaliseerd geurproject op basis van kruiden uit de eigen tuin kunnen ontdekken. Om het ethische plaatje af te maken haalde Graanmarkt 13 ook het Britse Haeckles in huis, een 100 procent natuurlijk skincare-merk dat zich specialiseerde in de Griekse thalassotherapie en alle opbrengsten investeert in keep the beach clean-projecten.

Last but not least worden ook mannen niet langer naar de wachtzeteltjes verbannen, want binnenkort pakt de winkel uit met de minimalistische mannencollecties van Lemaire, Sofie D'hoore en Common Projects.

Graanmarkt 13, 2000 Antwerpen. Vanaf eind maart ook online te verkrijgen via de webshop

Ilse Cornelissens en Tim Van Geloven van Graanmarkt 13. 'We stappen wat van de mode af, uit liefde voor de mode.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234