Maandag 30/11/2020

Sylvain Willenz krijgt met ‘Open Grounds’op zijn 31ste al een retrospectieve

Un style un peu BritishDrie jaar geleden ging de Brusselse Sylvain Willenz in Milaan zitten op de stand van het hippe Established & Sons. De hele dag is de jonge ontwerper daar blijven zitten. Zijn koppige vastberadenheid heeft hem intussen ver gebracht: heel wat awards, titels en Henry van de Velde-labels later is het nu al tijd voor een overzichtstentoonstelling in Grand-Hornu. ‘Een evolutie in mijn werk? Zeker’, aldus Willenz. ‘Het wordt alsmaar beter.’

n een straat aan het Brusselse Zuidstation, achter een anonieme ijzeren poort, schuilt Atelier A1. Hier werken Diane Steverlynck, Elric Petit, Marina Bautier, Nathalie Dewez, Benoît Deneufbourg en Sylvain Willenz afzonderlijk samen. Ieder doet zijn eigen ding, maar ze vinden het wel inspirerend om dat ding onder hetzelfde dak te doen. Het bureau van Willenz is netjes opgeruimd. Hier en daar dozen met schroeven en bouten en uiteraard enkele voorbeelden van zijn recente ontwerpen. De gebundelde Torch Lights hangen nonchalant aan het plafond, naast een versleten sofa prijken tafels en stoelen uit de Candy-collectie, en op het bureau ligt de XXS voor Freecom, de kleinste externe harde schijf op de markt. “Ik hou ervan om binnen verschillende designdomeinen bezig te blijven. Enkel en alleen industrieel ontwerpen, dat zou ik niet kunnen. Ik ben vandaag graag heel technisch bezig, zoals voor een harde schijf, en de volgende dag decoratiever voor Established & Sons (Brits designlabel, AB) om daarna iets heel exclusiefs te ontwerpen voor één of andere galerie. Die afwisseling is heel interessant.”Willenz werd zopas nog onderscheiden met het Henry van de Velde-label voor de harddisk XXS en de Stichting Interieur riep hem samen met Grand-Hornu, het Gentse Design- museum en Weekend Knack nog uit tot Designer van het Jaar 2009. Het gaat de jonge Brusselaar voor de wind. “Spijtig dat er dit jaar geen Interieur Kortrijk is”, mijmert hij. “Want daar is het voor mij allemaal begonnen. Op Interieur Kortrijk 2002 heb ik de wedstrijd Design for Europe gewonnen met het project Dr. Bamboozle, een met rubber overtrokken bamboelijn in samenwerking met James Carrigan.” Dat rubber zal het favoriete materiaal van Willenz blijven, waar hij maar sporadisch van afstapt. Achter zijn bureau hangen tientallen schetsen. Ze laten zien hoe de tentoonstelling in Grand-Hornu er moet gaan uitzien. “Ik heb geweigerd de expo als een showroom te zien. Het wordt echt een installatie, die het vooral moet hebben van de sfeer. Alle objecten worden uit hun context gehaald, de schappen ‘Brackets Included’ zullen niet aan de muur hangen, de spiegels ‘Slide’ evenmin”, legt Willenz uit. “Dr. Bamboozle, Milk en Inner Tube zijn experimentele ontwerpen in rubber, die eigenlijk niet zo goed werkten. Brackets Included was wel een goed idee, maar de productie liet dan weer te wensen over.” Willenz gaat naar de muur en bekijkt de schetsen van zijn werken. “Als je ze zo chronologisch zet, zie je duidelijk een overgang naar meer eenvoudige ontwerpen, simpele, uitgepuurde lijnen en veel beter doordachte objecten, zowel op contextueel als productioneel gebied.”

Willenz’ duidelijke vooruitgang op het gebied van ideeën en fabricatie, heeft hij voor een groot stuk te danken aan de samenwerking met het Britse label Established & Sons. Dat merk bestaat nog maar vijf jaar, maar zodra ze hun debuutcollectie toonden in Milaan, stond Willenz op de eerste rij. Want na zes jaar wonen en studeren in Londen, volgde hij de Britse designwereld met extra belangstelling. “In Milaan heb ik me toen midden in de installatie van Established & Sons gezet, ik hield er enorm van. Het raakte me. Ik ben er de hele dag blijven zitten, tot ze zich echt vragen begonnen te stellen. Ik werd zó door hun ontwerpen aangetrokken, geabsorbeerd bijna. Kort daarna heb ik hen opgezocht en zei ik: ‘Kijk, ik ben jong, ik ben Belgisch, maar ik voel me een beetje Brits. Ik wil jullie een aantal van mijn ontwerpen laten zien.’ Toen is de bal aan het rollen gegaan.” Hoe Brits zijn ontwerpen voor E&S zijn? “Brits of Belgisch kan je ze niet noemen, ze zijn typisch van mij: ik denk erover na in het Frans en geef ze Engelse namen… (denkt na)… Misschien voelen ze wel wat Brits aan omdat ze ietwat bruut zijn, wat ruwer. Zeker de Brackets Included, ça c’est assez British. Un peu punk, un peu rock and roll.”

Bij Established & Sons zit Willenz duidelijk op zijn plaats. De Torch Lights gebaseerd op autolampen waren alvast een enorm succes. Dit jaar stelde Willenz in Milaan de Landmarks-collectie voor, een serie lampen gebaseerd op luchtvaartsignalisatie en de Candy-tafels en -stoelen uit staaldraad. “Ik speelde al langer met het idee om iets te doen met de gedraaide staaldraad die je in gewapend beton terugvindt. De crisis had zich net aangekondigd toen ik eraan begon, het was dus het ideale moment om iets rustiger naar Milaan te trekken, iets minder gek. Ik hou niet van decadent Dutch design, eerder van het fijnere, het intelligente werk”, zegt Willenz. “De Landmarks-lampen, daar ben ik heel tevreden over: daarbij heb je echt een soort déjà-vugevoel. You’ve seen it, but you haven’t. Ze zijn niet agressief, hebben een klassieke toets, maar toch zijn ze nieuw en anders.” Intussen is Willenz alweer druk bezig voor de volgende designweek in Milaan. Voor Established & Sons werkt hij aan nieuwe glazen lampen, en voor een nieuw Belgisch label maakte hij de eerste prototypes van drie nieuwe stoelontwerpen. In absolute avant-première krijgt u die ook al te zien in Grand-Hornu, waar de expo woensdag opent.

Staaldraad Willenz stelde op de meubelbeurs in Milaan dit jaar onder meer deze Candycollectie voor: ‘Ik speelde al langer met het idee om iets te doen met de gedraaide staaldraad die je in gewapend beton terugvindt.’

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234