Donderdag 28/05/2020

SWEET COFFEE ZONDAG 15 AUGUSTUS

'AL ons geld gaat naar james brown'

Je mag zelf kiezen hoe je je koffie wilt bij de Belgische groep rond Patrick Bruyndonx, alias Den Hétrix. Samen met Raffaele Brescia begon hij Sweet Coffee, zowat de eerste binnenlandse groep die stijl en klank verandert op maat van haar luisterpubliek.

Hun debuut Memory Lane is een amusante trip vol melancholie, zachte dansmuziek en luisterlounge. Zonder koffiedik te kijken, kunnen we stellen dat het best eens een vaart kan gaan met de Antwerpenaars.

Je ontdekte zangeres Samia Verduyn achter de toog in de Antwerpse club Industria. Is dat wel de beste manier om iemands zangtalent te herkennen?

Den Hétrix: "Toen ik er draaide, werkte zij er. Op die manier viel Samia me meer op dan de andere meisjes op de dansvloer. Ik vond direct dat ze een ongelooflijke uitstraling had, en toen ik met haar sprak, vond ik haar stem wel wat hebben. Ik vraag vaker aan iemand om te komen zingen in mijn studio en ik wist op dat moment niet eens of ze wel één noot juist zou zingen. Maar je moet van het principe uitgaan..."

...dat iedereen kan zingen?

Den Hétrix: "Nee, want dat is flauwekul. Een hoop mensen krijgt geen deftige noot uit zijn strot - ikzelf ben geen uitzondering. Maar ik ga er in de studio van uit dat je alles eens moet proberen."

Samia, je had eerst angst om te zingen.

Samia Verduyn: "Mijn eigen moeder had mij zelfs nooit horen zingen. Het was niet dat ik er zo graag mee te koop liep. Den Hétrix heeft echt op me moeten inpraten voor ik iets durfde te zingen in de studio."

Den Hétrix: "Ze bleek een natuurtalent. Het valt over het algemeen direct op of iemand kan zingen of een kat is. We hebben Samia een paar tips moeten geven, maar ze kon het gewoon. Podiumervaring krijg je gaandeweg, en werken in de studio kan zeker nooit kwaad, maar er zijn weinigen die zo snel haar niveau halen."

Zijn jullie zo onzeker over een eigen geluid? Er bestaan verschillende versies van jullie songs, ook telkens voor een verschillend publiek.

Den Hétrix: "Dat is geen onzekerheid. De versies verschillen behoorlijk, omdat we zo breed mogelijk proberen te werken. Er is een clipversie voor de muziekzenders, één voor Studio Brussel en één voor Radio Donna."

Dat klinkt nogal doordacht.

Den Hétrix: "Als je een publiek direct wilt aanspreken, moet je dat gewoon doen. Soms vindt een zender je song te hard of te zacht, en wordt die niet gespeeld. Een toegeving vind ik dat niet. Geen enkele versie hoeft namelijk onder te doen voor een ander."

Op de plaat coveren jullie 'No Ordinary Love' van Sade. Nogal onbeschaamd om zo'n icoon aan te pakken, niet?

Den Hétrix: "Dat hangt ervan af: als je gauw wilt scoren door zo'n wereldsong op je setlist te zwieren, is dat inderdaad heiligschennis, en dan zouden we het verdienen gestenigd te worden. Maar dat is niet het geval. Onze versie is een ode aan Sade. Ik zou zelf erg gevleid zijn als iemand over vijftien jaar een nummer van onze plaat hoort en dat wil coveren omdat hij een andere visie heeft op die song."

Samia: "We brachten die cover eerst omdat we live geen enkel nummer hadden dat de mensen kenden. Sade was er om onszelf veilig te stellen tijdens optredens."

Er zijn de vergelijkingen met Morcheeba of Moloko. Komt dat enkel door het beeld van twee studioknapen en een leuke dame aan de microfoon?

Den Hétrix: "Ik denk dat dit soort formatie de pop van de toekomst brengt. Vroeger konden platenfirma's goochelen met grote budgetten, maar die zijn er niet meer. Aangezien je nu zelf je plan moet trekken, blijven enkel de muzikanten die alles zelf doen over. Met alle respect voor Moloko, maar ik denk niet dat de vergelijking opgaat met Sweet Coffee. We staan ook nog niet zover."

Ging de helft van je budget niet op aan die ene James Brown-sample in 'Feelin' Good'?

Den Hétrix: "Het gaat verder dan dat: al ons geld gaat naar James Brown. (lacht) Echt waar: ze vonden het heel leuk, hadden er geen probleem mee, maar ze wilden al het geld hebben. Dat nummer staat voor 90 procent zonder die sample; met dertien nummers die gezongen werden door Samia leek het me echter een aangename verademing om eventjes iets anders te brengen."

Wanneer wordt zo'n sample absoluut noodzakelijk in een song?

Den Hétrix: "Voor mij telde dat het nummer met dat stukje James Brown nog zoveel meer wilde zeggen. Aan het geld wilden we niet denken. Het is ook een extra waarde op de plaat."

Raf: "Je moet inderdaad James Browns werk al goed kennen om die sample erin te horen, maar toch dachten we er niet aan om zelf iets soortgelijks in te spelen. Dat is bijna heiligschennis."

Den Hétrix: "Ik hoorde eens een nummers waar The Doors in gesampled worden. Heiligerschennis dan dat kan niet." (lacht)

Sweet Coffee werkt bijna uitsluitend met heel warme klanken.

Den Hétrix: "Vinyl heeft nog altijd een meerwaarde voor ons. Ik moet bekennen dat ik lang en intens naar vinylplaten heb geluisterd, om diezelfde sound te creëren. Funkplaten uit de jaren zeventig doen het hem meestal wel. Eén goede raad: luister steeds volledig naar platen, want als je focust op een welbepaalde song, sta je even later zelf met een doorslagje van die song in je handen."

Noemen jullie dat Sweet Coffee Light?

Den Hétrix: "Nee, dat is een project dat nog in zijn kinderschoenen staat: Sweet Coffee Light is een dj-set van mij en Raf, waarin ook songs van Sweet Coffee de draaitafel passeren. Samia zal die dan live zingen. Die dj-sets worden ingekleed met andere songs die passen binnen de sfeer van Sweet Coffee. De nummers die we als Sweet Coffee Light brengen zijn bovendien meer dansgericht dan de plaat."

Wat is eigenlijk het verschil tussen dj Hattrixx en Den Hétrix?

Den Hétrix: "Dat is hetzelfde als het verschil tussen Green Velvet en Kashmir: twee verschillende projecten, twee verschillende persoonlijkheden en producers. Weliswaar in eenzelfde persoon. Ik pas mijn persoonlijkheden gewoon aan aan de inspiratie van het moment."

En welke persoonlijkheid bestaat in Sweet Coffee?

Den Hétrix: "Dat ben ik niet. Dat zijn wij. De hele puzzel van onze persoonlijkheden wordt Sweet Coffee."

Gunter Van Assche

Sweet Coffee speelt zondag 15 augustus om 21.50 uur tijdens Marktrock op het De Layensplein in Leuven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234