Donderdag 22/04/2021

Surfen we straks met z'n allen voor niets?

Direct-marketinggigant deelt 100.000 gratis Internet-pakketten uit

De Amerikaanse direct-marketinggigant Amway pakt halfweg juni in Nederland en België uit met een nogal straffe promotiestunt: iedereen die het wil, kan levenslang gratis Internet krijgen. Het bedrijf wil in ons land alleen al zo'n honderdduizend gratis Internet-pakketten uitdelen, niet alleen aan klanten maar ook aan gewone particulieren.

Cathy Galle

Gratis Internet is blijkbaar de trend van de toekomst. Vooral in Engeland zijn heel wat voorbeelden bekend. Prudential, de grootste Britse verzekeraar, biedt zijn klanten die gebruik kunnen maken van zijn on- line-diensten al een tijdje gratis toegang tot het Internet aan. Grote Britse bedrijven geven hun klanten gratis Internet-toegang met als bedoeling meer mensen naar de eigen website te trekken. Maar in ons land was deze trend, tot grote opluchting van de Internet-providers, nog niet doorgedrongen.

Daar wil Amway nu verandering in brengen. Amway is een direct-marketingbedrijf dat wereldwijd op meer dan 3 miljoen verkopers kan rekenen. Het merendeel zijn mensen die als bijverdienste de Amway-producten via thuisdemonstraties aan de man of vrouw proberen te brengen. Amway verkoopt en verspreidt vooral vitamine- en mineralenproducten, maar is ook een belangrijke producent van huidverzorging en cosmetica. De verkoopcijfers op het gebied van persoonlijke verzorging en de algemene voedingssector bedragen op wereldschaal elk meer dan een miljard dollar (38 miljard frank) per jaar. De totale jaarlijkse omzet bedraagt 5,7 miljard dollar (220 miljard frank, 5,4 miljard euro).

Alles verloopt volgens het piramideprincipe. De verkopers gaan op zoek naar nieuwe 'volgelingen' die ze opleiden en op weg helpen met de uitbouw van hun zaak. Wie een nieuwe verkoper aanbengt, krijgt ook een procent op de verkoop van de nieuweling, die op zijn beurt dan weer nieuwe verkopers zoekt. De eerste verkoper blijft een procent behouden op alles wat iedereen die na hem komt, verkoopt.

Amway gaat voor haar jongste promotiestunt in zee met de Britse Internet-provider Breathe Net. Wie geïnteresseerd is in een levenslange gratis aansluiting, hoeft enkel een Amway-verdeler in de buurt te zoeken. Die bezorgt je een cd-rom waarmee Internet Explorer geïnstalleerd kan worden. In het pakket zit een gratis registratie en levenslang abonnement, onbeperkte toegang, vijf e-mailadressen, 10Mb webspace, Newsgroup acces, landelijke toegang tegen lokaal telefoontarief en technische hulp zeven dagen per week, 365 dagen per jaar. Enkel de telefoonkosten moeten nog betaald worden.

De 4.500 Belgische Amway-verdelers kregen de opdracht de Internet-pakketjes op grote schaal te verdelen. Volgens woordvoeder Michel Goossens van Amway Belgium zullen in ons land alleen al ruim honderdduizend gratis Internet-abonnementen worden verdeeld.

Volgens Goossens wil Amway op deze manier een extra dienstverlening bieden aan de distributeurs en hun klanten. Bestellingen kunnen dan voortaan via Internet geplaatst worden, communicatie met het moederbedrijf gaat ook veel makkelijker op die manier. Maar ook niet-klanten kunnen een gratis Internet-aansluiting krijgen. Voorwaarde is wel dat ze een halfuurtje luisteren naar uitleg over het bedrijf. Bedoeling is uiteraard nieuwe verkopers of klanten aantrekken. Maar ook wie na de uitleg liever niets te maken heeft met Amway, mag de Internet-aansluiting gewoon houden.

Bij Amway verwachten ze trouwens niet dat veel mensen op die manier zullen toetreden. De direct-marketinggigant heeft immers hogere doelen. De Amway-afdelingen in Noord-Amerika en Canada zijn onlangs met een nieuw project gestart. Samen met een resem grote bedrijven zoals Champion, Sanyo, Seiko, Toshiba, Uncle Ben's, Kellogg's en Puma bieden ze zelfstandige Amway-verkopers de kans om een handeltje te beginnen op het Internet. Net als bij de traditionele verkopers geldt ook hier het piramidesysteem. Het Quixtar-project sloeg van bij de start meteen aan en verwacht wordt dat het project over twee jaar ook de lage landen zal bereiken.

"Ons land huppelt op Internet-vlak nog steeds een beetje achter. Maar over een paar jaar zal het Internet-shoppen ook bij ons ingeburgerd zijn en dan zitten we alvast op de eerste rij. We zijn van mening dat onze promotiestunt net is wat het Internet-gebeuren nodig heeft om echt helemaal door te breken", zegt Goossens.

Het idee om Internet gratis aan te bieden, zorgt voor behoorlijk wat verwarring bij de andere Internet-providers. Als, zoals in Engeland, steeds meer bedrijven gratis Internet geven aan hun klanten, surfen we binnenkort allemaal gratis. Dus moeten de bestaande Internet-providers hun werking herzien. En daar moet nog veel denkwerk rond gebeuren. Want hoewel 'free Internet' in de ons omringende landen de jongste tijd een hot item is, werd daar in ons land nog maar weinig over gesproken.

Sommige providers menen dat de plannen van Amway en Breathe Net neigen naar oneerlijke concurrentie en overwegen gerechtelijke stappen indien de actie een massaal succes kent. Andere providers wachten nog liever af voor ze commentaar geven. "Dit is een vette kluif voor onze juristen", reageert een voorzichtige Mieke Marks, communicatieverantwoordelijke bij Skynet. "Maar ik kan wel al zeggen dat gratis Internet in elk geval ingaat tegen onze bedrijfscultuur. Wij proberen de beste kwaliteit te bieden aan de beste prijs. Als Internet gratis wordt, zijn er maar weinig garanties meer voor de kwaliteit."

Bij Euronet zien ze de toekomst wat somberder in. "Volgen of verdwijnen, dat zal de keuze zijn die we moeten maken", zegt woordvoerder Luc Casterman."Als we volgen, moeten we onze werking herzien. Als Internet gratis wordt, moeten de providers toch ergens hun werkingskosten zien uit te halen. Een mogelijkheid is de mensen te laten inbellen op een 0900-nummer, maar dan kunnen we niet echt meer van gratis Internet spreken. Een andere mogelijkheid is dat de providers, zoals in Engeland, samenwerken met commerciële bedrijven die gratis Internet zien als lokmiddel voor klanten en de provider betalen om het gratis aan te bieden. Wellicht is dat de toekomst."

'We zijn van mening dat onze promotiestunt net is wat het Internet-gebeuren nodig heeft om helemaal door te breken'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234