Donderdag 21/01/2021

Superstar dj's: om de poen is het te doen

Deadmau5.Beeld GETTY

Zijn dj's de rocksterren van vandaag? Na een eerste hausse in de jaren 90, prijken steeds meer platenruiters bovenaan op affiches, en draaien ze steeds vaker mee aan de top van de grootverdieners.

Hoeveel krijgt een nummer één-dj van de wereld eigenlijk per optreden? Dat vroegen we acht jaar geleden aan Tiësto - vandaag de rijkste platenruiter van de wereld met een nettowaarde van 53,5 miljoen euro. Monkelend antwoordde hij toen: "Geen idee hoeveel ik precies waard ben. Maar ik vermoed dat zo'n antwoord al voldoende zegt over hoeveel ik verdien. Ik ga ervan uit dat ik véél geld binnenrijf, want ik betaal ook elf man die voor me werken. Dat is ooit anders geweest: ik draaide vroeger een hele nacht voor zestig euro, en daarna mocht ik de wc's schoonmaken. Ook de vrienden in mijn crew hadden tot voor een paar jaar nooit geld op zak, maar nu rijden we allemaal in dikke auto's."

Van David Guetta - nettowaarde 20 miljoen euro, goed voor een elfde plaats in de lijst - is wel bekend hoeveel hij vraagt voor een set: dat bedrag kan oplopen tot 127.000 euro. "Die geldsom is relatief", haalt de Franse dj vandaag zijn schouders op. "Wie mij boekt, weet dat hij aankijkt tegen een uitverkochte show. Iedereen wint erbij."

Midden jaren negentig maakten superstar dj's voor het eerst hun opwachting. Trance-pionier Paul Oakenfold (nettowaarde: 45,3 miljoen) hoorde toen al bij de wereldtop, en bezat een riant optrekje in dezelfde straat als toenmalig premier Tony Blair. Met een helikopter werd hij naar een set gevlogen, luxe en decadentie waren schering en inslag.

Kaf van het koren
Vlak na de eeuwwisseling nam de aandacht voor dj's dramatisch af, en verloor het gros van de platenruiters hun superstar-prefix. Top-dj Fatboy Slim (12de in de lijst met een nettowaarde van 18,1 miljoen euro) legde die evolutie als volgt uit: "Toen de platenverkoop kelderde door illegale downloads, stortte het imperium van de supersterren ook voor een deel in. Zeker als je in de dancewereld zat: nu-metal en de gitaarrock van The Strokes of The White Stripes werden ineens de sleutel naar succes. Die omwenteling was niet per se slecht: in de dance werd het kaf automatisch van het koren gescheiden. De authentieke talenten bleven over, de rest ging een andere job zoeken."

Vandaag zijn er niettemin opnieuw heel wat supersterren onder de dj's. Al worden ze nu vaker 'popster dj's' genoemd. Niet onterecht: heel wat draaitafelgoden blijken het clubcircuit en de warehouses ontgroeid, en maken grote sier als producer van wereldsterren, of met eigen werk op clipzenders en videosharing-sites als YouTube. Zo prijken dj's als Skrillex (plaats 21), Avicii (22), Swedish House Maffia (24) of Martin Solveig (26) dit weekend niet alleen hoog op de affiche van Tomorrowland, maar lokken hun eigen singles ook een groot publiek.

Veredelde obers, zoals columnist (pdw) dj's wel eens noemde, zijn deze supersterren duidelijk niet. "Je moet niet alleen naam maken met remixes, maar ook met eigen hits en een reputatie als producer. Pas wanneer mainstream artiesten als Madonna, Lady Gaga of Rihanna je per se als producer willen, kun je in de spiegel naar een superster kijken", vertelt Solveig.

'God is a dj', zoveel wist Faithless al. Maar is een superstar dj ook noodzakelijk God? Afgaande op de reacties in het publiek wel. Toch lijkt succes hen zelden naar het hoofd te stijgen. Eind vorige maand lekte bijvoorbeeld de rider (lijst met verzoeken of eisen, red.) van Steve Aoki uit, waarbij de meest exuberante eisen - peperdure champagne, een rubberbootje en zachte roomtaarten - bedoeld waren als onderdeel van de show.

Ook de riders van andere veelgevraagde dj's getuigen niet van pretentie. Zo lekte uit dat de gebroeders Dewaele (zij vielen net buiten de top-30) behalve Marlboro-sigaretten ook een harde matras willen, en een nuchtere, Engels sprekende chauffeur. Dat die ook sober, willing and sexy moet zijn, is allicht een grap.

De meest ridicule eis tref je waarschijnlijk aan op de rider van Deadmau5: die wil absoluut een opblaasbaar dier van anderhalve meter in zijn kleedkamer, anders treedt hij niet op.

Advocaat van de duivel
Inmiddels klinkt, net als bij topvoetballers, de vraag steeds luider of dj's die astronomische bedragen wel verdienen. Deadmau5, wiens nettowaarde net geen 10 miljoen euro is - wat goed blijkt voor de 18de plaats in de lijst van grootverdieners - speelde zopas advocaat van de duivel door een blogpost te publiceren onder de controversiële titel We all hit play - we drukken allemaal maar op play.

Daarin schrijft hij: "Optreden gaat niet over performance art, zelfs niet over talent. Iedereen met een basiskennis van Ableton, en de juiste instructies, kan doen wat ik doe tijdens een concert. Net zoals eender welke dj in de wereld kan doen wat eender welke andere dj presteert op een podium (...) Beatmatching is geen vaardigheid. Het betekent alleen dat je kunt tellen tot vier. Die vaardigheid bezat ik al toen ik drie jaar oud was. Echte skills toont een dj alleen in de studio."

DJ Tiësto.Beeld GETTY
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234