Woensdag 20/10/2021

NieuwsLuchtvaart

Superrijken maken dankzij privéjet al weer meer vluchten dan de gewone sterveling

Het privévliegtuig van Tesla-topman Elon Musk op een Duitse luchthaven, vorig jaar september.  Beeld REUTERS
Het privévliegtuig van Tesla-topman Elon Musk op een Duitse luchthaven, vorig jaar september.Beeld REUTERS

De markt voor privévluchten in Europa heeft zich sneller hersteld van de coronacrisis dan de ‘gewone’ luchtvaart. Terwijl Jan Modaal zijn zomervakantie in het water zag vallen, vlogen de superrijken in augustus 2020 alweer net zo vrolijk rond als voor de virusuitbraak. Dat heeft de Britse milieu-organisatie Transport & Environment berekend.

Daarmee kwam een van de meest vervuilende takken van de luchtvaart het snelst weer op gang. Privévliegtuigen met vier tot twintig stoelen zijn per passagier berekend vijf tot veertien keer vervuilender dan een gewone Boeing of Airbus waarmee de gewone sterveling vliegt, en tot vijftig keer meer belastend voor het milieu dan de trein.

Privéjets worden ook twee keer vaker dan commerciële verkeersvliegtuigen ingezet voor kortere afstanden, onder de 500 kilometer − een afstand waarbij de trein en de auto een prima, schoner alternatief zouden bieden. In Europa gaan al langer stemmen op om vluchten onder de 850 kilometer te verbieden als er een treinverbinding als alternatief voorhanden is. In Frankrijk heeft de regering als voorwaarde aan staatssteun voor Air France gesteld dat de luchtvaartmaatschappij het aantal binnenlandse vluchten terugdringt.

Volgens Transport & Environment zijn er al hsl-verbindingen voor 70 tot 80 procent van de tien populairste routes waarop in Europa met privévliegtuigen wordt gevlogen.

Emissierechten

Een vlucht met een privéjet is in de meeste Europese landen goedkoop omdat er geen belasting wordt betaald op de brandstof en de toestellen buiten het emissiehandelssysteem ETS vallen. In dat systeem betalen luchtvaartmaatschappijen voor hun CO2-uitstoot via emissierechten die ze moeten kopen.

Dat moedigt aan tot schonere productiemethoden. De clientèle voor privévluchten zou zich een duurder ticket makkelijk kunnen veroorloven, zeggen de Britse onderzoekers: het gemiddelde vermogen van een privéjet-eigenaar − dus niet per se van een klant − is 1,3 miljard euro.

“Het goede nieuws is dat de korte afstanden die met privévliegtuigen worden afgelegd zich juist het best lenen voor nieuwe, schonere technologieën als elektrische toestellen of vliegtuigen die op waterstof vliegen”, zegt directeur Andrew Murphy van Transport & Environment. Hier ligt dus een kans. Er vliegen al kleinere toestellen rond op batterijen en de verwachting is dat tegen 2035 er al grotere elektrische toestellen zijn.

Overigens kreeg ook de markt voor privévluchten vorig jaar te maken met krimp, vermoedelijk door de reisbeperkingen die vorig jaar zomer weer werden ingesteld in Europa. Na een piek in augustus daalde het aantal vluchten met zo’n twintig procent in oktober – cijfers over de situatie daarna geeft Transport & Environment niet. Toch vlogen de superrijken meer dan de minder gefortuneerden: in de gewone luchtvaart daalde het aantal vluchten met 70 procent.

Tien populairste routes voor privéjets. Beeld Transport & Environment
Tien populairste routes voor privéjets.Beeld Transport & Environment
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234