Dinsdag 26/01/2021

'Supermarkten houden voedingsprijzen hoog'

Brussel l Dat voedingswaren hier duurder zijn dan in de buurlanden (DM 14/7) heeft twee oorzaken. De Belgische consument hecht veel belang aan een gevarieerd productenaanbod. Ten tweede ontketenen grote supermarkten hier geen prijzenoorlog.

Het befaamde verschil tussen de bourgondische Belg en de ascetische Nederlander is volgens Fevia, de vereniging van de voedingsindustrie, merkbaar in de supermarktrekken. "Onze supermarkten hebben een gevarieerder en kwalitatief hoogstaander aanbod dan die in Nederland of Duitsland", zegt topman Chris Moris.

Terwijl de Duitse supermarktklant altijd op zoek gaat naar de laagste prijs, hechten Belgen meer belang aan merken. In Duitsland gaan de meeste consumenten naar Aldi en Lidl, specialisten in goedkope merkloze producten. In België daarentegen is driekwart van de markt in handen van Carrefour, Delhaize en Colruyt, die alledrie een ruim gamma merkproducten aanbieden. Moris: "De Belg hecht belang aan een rijke keuze en heeft daar iets voor over. In Duitsland domineren discounters als Aldi en Lidl de markt. Zij hebben een beperkt aanbod en kunnen zo de prijzen laag houden." De impact van de Duitse prijsvechters in ons land is veel kleiner. De Belgische Aldiwinkels zagen in 2006 de eerste tekenen van verzadiging, zo bleek uit onderzoek van Marketing Map.

De Belgische voedingsproducten zijn ook duurder omdat de warenhuizen de prijzen hoog houden en geen keiharde prijzenoorlog voeren. Maar volgens Moris kun je niet spreken van bewuste prijsafspraken. "Het heeft meer te maken met de zwakke positie van Carrefour, die onlangs een herstructurering heeft aangekondigd bij dochterbedrijf GB en erg onder druk staat." Carrefour zegt expliciet geen prijzenoorlog te willen. Lage winkelprijzen zouden Carrefour diep(er) in het rood duwen.

Een Belg betaalt voor voeding en niet-alcoholische drank 10 procent meer dan het Europese gemiddelde, zo stelde Eurostat vast. Nederlanders eten en drinken dan weer opvallend goedkoop. Volgens Moris kan de prijzenoorlog kwalijke gevolgen hebben: "In Nederland ging de prijzenoorlog vorig jaar zo hard dat de supermarktketens elkaar kapot beconcurreerden." (EV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234