Zaterdag 27/02/2021

Superhelden 'The Avengers' versieren record én vrouwelijk publiek

Alle openingsrecords van de tabellen gekegeld en opmerkelijk veel vrouwelijke kijkers naar de zalen gelokt: het Amerikaanse superheldenepos The Avengers ontpopt zich tot speerpunt in Hollywoods strijd om de vrouwelijke filmkijker.

Ruim 153 miljoen euro bracht The Avengers tijdens het openingsweekend in de Verenigde Staten op. Een nieuwe standaard, want haast 25 miljoen euro meer dan de vorige recordhouder Harry Potter and the Deathly Hallows, Part 2. "Ik heb niet genoeg adjectieven in mijn woordenschat zitten om deze prestatie gepast te omschrijven", jubelde Paul Dergarabedian van de entertainmentsite Hollywood.com. "Dit is gek." Uit de lucht komt het succes nochtans niet gevallen. Wereldwijd zamelde The Avengers immers reeds meer dan een half miljard euro in, en ook in België scheert de film van Joss Whedon hoge toppen. Met 113.000 bezoekers is het de meest bezochte film in België tijdens een openingsweekend. En dit weekend stroomden dus ook de Amerikaanse zalen, waarvan een groot deel in 3D, vol voor de fratsen van Iron Man, Captain America, de Hulk en Thor.

Wel verrassend is het profiel van de Amerikaanse bioscoopgangers die dit weekend een kaartje voor The Avengers kochten. 55 procent kwam met zijn partner, 24 procent maakte deel uit van een familie. En vooral: 40 procent was van het vrouwelijke geslacht. Opmerkelijk, want zowel de insteek ('groep superhelden redt de wereld van de ondergang') als de vorm (de film is gebaseerd op de gelijknamige comic book-reeks van Stan Lee en Jack Kirby, en is doorspekt met spectaculaire ontploffingen en halfnaakte grieten) maakt van The Avengers een veeleer mannelijke aangelegenheid.

Net als een reeks andere, gelijkaardige Hollywood-titels die de komende weken de zalen inpalmt, bovendien. Van Battleship tot Men In Black III en van The Amazing Spider-Man tot The Dark Knight Rises: stuk voor stuk big budget blockbusters, gericht op mannen onder de 35.

Stomende kus

Niettemin hopen de grote filmstudio's hun superheldenepen over het typisch jonge, mannelijke comic book-publiek te tillen. Sony bijvoorbeeld opteerde onlangs voor het eerst voor cosmetica-advertenties in veelgelezen vrouwenbladen als Lucky and O en The Oprah Magazine ter promotie van hun nieuwe Spider-Man-titel.

Net als Disney's Marvel Studio, maker van The Avengers, dat hoofdrolspeelster Scarlett Johansson op de cover van Vogue zag prijken, en enkele acteurs richting de vooral door vrouwen bekeken talkshows als The View en Live! With Kelly stuurde. De première en bijbehorende rode loper-show werd dan weer live gestreamd op de websites E! en PopSugar. Warner Bros op zijn beurt lanceerde intussen een trailer voor de langverwachte Batman-sequel The Dark Knight Rises, die op 20 juli zijn Amerikaanse release kent. In die trailer trekt vooral een stomende kus tussen Bruce Wayne en Miranda Tate de aandacht, waardoor de actiefilm een flinke scheut romantiek geïnjecteerd krijgt.

Oestrogeen

En de Amerikaanse blockbusterscene steeds meer vrouwelijke kijkers verleidt. Getuige ook het grote succes van The Hunger Games en Think Like A Man de voorbije weken. Met dank aan krachtige hoofdrolspeelsters als Jennifer Lawrence en een uitgebalanceerde mix van actie en relaties lokten die opvallend veel vrouwen naar de cinemazaal.

"Het immense succes van The Hunger Games was een echte wake-up call voor Hollywood", zei Susie Rantz van onderzoeksgroep GeekGirlCon aan persbureau Reuters. "De grote filmstudio's lijken eindelijk te beseffen dat ook vrouwen in actiefilms geïnteresseerd zijn."

Big budget producties met testosteron op, maar oestrogeen voor het witte scherm: in het Hollywood anno 2012 lijkt het steeds meer realiteit te worden. En dan moeten feminiene kleppers als What to Expect When You're Expecting en Snow White and The Huntsman nog van de band rollen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234