Woensdag 05/08/2020

Superhelden door een Europese bril

Superhelden in alle vormen en kleuren. De echte, maar ook de would-be's en de imitators. Op de charmante expo Super & Co in Seed Factory zijn ze met z'n honderden.

De ene komt te laat, de andere knipt zijn schaamhaar in de vorm van een superheldenlogo als dat van Batman, vergeet zijn ondergoed aan te trekken, slaapt als zwerver onder bruggen, of wordt door meeuwen op het hoofd gescheten. Nee, de meer dan honderd superhelden die de muren van Seed Factory domineren, zijn niet meteen de meest snuggere of heldhaftige exemplaren.

Seed Factory is een businesscenter dat aan verschillende bedrijven onderdak biedt, waaronder ook Le Maison de l'Image. Dat is hoofdsponsor van dit soort exposities, die al enkele jaren de muren van de grote inkomhal en zelfs vergaderzaal sieren.

Voor deze expo werd aan meer dan 120 voornamelijk West-Europese artiesten gevraagd een variatie op het superheldenthema te bedenken. Het meest opvallende en herkenbare werk is een tekening van Ever Meulen. Daarop vliegt Superman boven een New Yorkse wolkenkrabber om zo Marlon Brando te kunnen spreken (Brando speelt zijn vader in de eerste 'Superman'-film, gdw) die zelfs nog groter is dan de wolkenkrabber zelf. In 1979 was het een HUMO-cover, nu duikt de tekening op op deze hedendaagse expo over (would-be) superhelden.

Super-Mickey

Andere tekenaars maakten zich er makkelijker van af. Zo mailde Hec Leemans enkel een verkoopscover inclusief de naam van de uitgeverij, titel en albumnummer, waarop 'Markske' uit zijn strips FC De Kampioenen zich ontpopt als een soort super-Hulk. Barbapapa, Guust Flater en Mickey Mouse transformeren ook in een superheld, al kan een superheld ook een ei, een popje of een poetsvrouw zijn. Zelden wordt er serieus ingegaan op het thema, maar betreft het persiflages of parodieën.

Interessant is de muur waarop een tiental originele comic-platen te zien zijn van auteurs uit de Amerikaanse Marvel-stal. Fans kunnen zich vergapen aan onder meer de originele covers van het blad Detective Comics (nr. 62 en 69) uit 1942, de cover van het striptijdschrift Batman Comics (nr. 210) uit 1969 en zelfs originele Batman-platen van Bob Kane uit de jaren veertig. Knap, want Kane was de originele bedenker van de vleermuisman.

Ook uniek: een originele plaat uit The Dark Knight van Frank Miller (1980) en uit The Killing Joke van Alan Moore and Brian Boland (1988). Daarnaast worden, soms gekopieerde en soms authentieke, covers getoond van bekende Amerikaanse superheldentijdschriften zoals Action Comics of Captain Marvell, terwijl ook uitvergrotingen van mainstream magazines als Time of Focus Vif met daarop superhelden, achter glas worden gezet.

Cartoonist/illustrator Karl Meersman krijgt een ereplaatsje tussen al dat Amerikaanse machtsvertoon: zijn indrukwekkende versie van Captain America, steekt met kop en schouders boven al de rest uit. Hij neemt dit wel au sérieux. Althans, voor wie vluchtig kijkt. Wie goed kijkt ziet dat deze superheld in feite een ballon is. Een hoop lucht, kortom.

Algemene duiding is er amper, terwijl het ook ontbreekt aan uitleg bij de meeste werken. Deze gratis expositie is niettemin sympathiek in zijn opzet. Hoogdravendheid, grote woorden noch flauwekul hier; gewoon een expositie die de superheld, gezien door de ogen van West-Europese beeldenmakers die al dan niet fan zijn, rubriceert en etaleert.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234