Zaterdag 06/03/2021

SUPER MARIO breekt uit

Voor het eerst zien we Super Mario in een spelletje dat niet op een console van eigenaar Nintendo draait. En dat is goed nieuws voor zowel het slabakkende Nintendo als voor Apple, dat de game enkele maanden lang exclusief heeft.

Marktonderzoekers denken het nu al te weten: Nintendo-spelletje Super Mario Run wordt half zo succesvol als Pokémon Go in zijn eerste maand. Waar Pokémon Go na zijn vier eerste weken zo'n 135 miljoen euro had binnengehaald, wordt verwacht dat Super Mario Run tegen de tweede helft van januari goed zal zijn voor 67 miljoen euro. Ook Nintendo's aandeelhouders verwachten er veel van: op de dag waarop de game werd aangekondigd - 7 september - bereikte Nintendo's beurskoers een bijna even hoge piek als op de dag waarop Pokémon Go werd gelanceerd.

Bovendien doet Nintendo erg goed zijn best om de game onder de aandacht te brengen. Opvallend daarbij is dat Shigeru Miyamoto, Nintendo's legendarische gamedesigner die het figuurtje in de vroege jaren 80 creëerde, zwaar publicitair wordt uitgespeeld: hij trad bijvoorbeeld aan in The Tonight Show, en werd getoond in een virale video waarin hij cakejes vreet terwijl hij de game speelt, het punt onderstrepend dat Super Mario Run met één hand kan worden gespeeld.

Super Mario Run is dan ook een unicum in de geschiedenis van de Japanse spellenmaker. Sinds het bedrijf zijn eigen consoles maakt, houdt het zijn bekende figuren hermetisch binnen: wie een Mario-, Donkey Kong- of andere Nintendo-game wil spelen, moet dat op een Nintendo-console doen. Met Super Mario Run wordt (op de educatieve pc-games Mario Teaches Typing en Mario is Missing! uit 1991 na) voor het eerst een zijstapje naar een niet-Nintendo-toestel gemaakt.

In de eerste plaats omdat het nodig is: Nintendo heeft al enkele jaren een wankele financiële basis. Met een succesje op de mobiele markt trekt het alvast een paar honderd miljoen euro's extra binnen. Bovendien kan het ook de aandacht voor de 'ware' Nintendo-ervaring weer doen oplaaien: dankzij het succes van Pokémon Go gleden er vorige maand ook al een recordaantal van 10 miljoen exemplaren van Pokémon Sun & Moon over de toonbank, dat weer 'gewoon' op de 3DS-console werd uitgebracht.

Kostprijs: 10 euro

Ook voor Apple, dat zijn gebruikelijke 30 procent opstrijkt van ieder exemplaar van Super Mario Run, is het een opsteker. Genoeg, in ieder geval, voor het doorgaans videogame-averse bedrijf om het spelletje voor enkele maanden exclusief voor iOS te strikken (een Android-versie wordt ergens in 2017 verwacht), er de keynotespeech waarop de iPhone 7 werd gelanceerd mee te openen, en onlangs nog een tweet viraal te laten gaan waarop Apple-baas Tim Cook voor het eerst de game speelde.

Er zijn een paar merkelijke verschillen tussen Super Mario Run en Pokémon Go. De nieuwe game maakt geen gebruik van de fysieke omgeving van de speler, wat de primaire succesfactor van Pokémon Go was. Bovendien is er de nogal strakke prijszetting: wie Super Mario Run verder wil spelen dan een paar levels moet 10 euro betalen voor de volledige game, terwijl bij Pokémon Go de rekening van de grootste groep spelers werd betaald voor de enkelingen die wilden bijbetalen voor virtuele uitrusting en handelaars die een Pokémon in hun zaak wilden.

Maar tegelijkertijd is Super Mario Run precies het soort game dat spelers op een mobiel toestel willen spelen. Het is een endless runner, in de trant van Temple Run en Canabalt, waarin de speler zich alleen maar druk moet maken om het ronden van obstakels terwijl de held zich automatisch verder verplaatst. Een ideaal minigenre voor mobiele games, omdat het ook met lichtjes verminderde aandacht kan worden gespeeld. Of met één hand.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234