Donderdag 17/10/2019

Klassieke Strips

Super-de-luxe Stripnostalgie: uitgeverijen geven 'golden oldies' heruit

Stripnostalgie: cover van 'Beverpatroelje' Beeld kos

Integrales van klassieke stripreeksen: in Frankrijk bestaan ze al zo'n tien jaar. Maar sinds kort halen ook bij ons verschillende uitgeverijen golden oldies van onder het stof. Met succes.

Baard en Kale, Roodbaard, De Beverpatroelje, Tanguy en Laverdure, Guus Slim: oudere stripfans beschouwen populaire Franco-Belgische reeksen als deze niet zelden als heuse klassiekers. Enkele decennia na publicatie bleken de golden oldies echter nog moeilijk te slijten aan het jonge publiek.

Maar in 2006 hield het Franstalige Dupuis een reeks van integrales boven de doopvont. Tot verrassing van velen verkochten de eerste twee - rond Robbedoes en Kwabbernoot en Yoko Tsuno - als zoete broodjes. De reeks had dan ook meer om het lijf dan de saaie omnibussen die jaren eerder verschenen. Ditmaal stak de uitgeverij de titels in een mooie hardcover, voorzien van stevige achtergronddossiers en ongepubliceerd (schets)materiaal. Er verschenen al zo'n twintig klassieke helden van Dupuis in een nieuw jasje.

In Vlaanderen en Nederland bleef het windstil. Tot nu. De kleine Nederlandse uitgeverij Sherpa bracht vorig jaar een eerste integrale uit van de reeks Roodbaard. Tot ieders verbazing gingen daarvan duizenden exemplaren vlotjes over de toonbank. Resultaat: ook andere uitgeverijen sprongen op de markt, de Nederlandse uitgeverij Arboris op kop.

Overaanbod

In december 2014 publiceerde Arboris onder de noemer 'Klassiekers gebundeld' de eerste delen van integrales rond het pilotenduo Tanguy en Laverdure van de Belgische scenarist Charlier en de latere Asterix-tekenaar Uderzo, De Beverpatroelje van Mitacq en de misdaadreeks Baard en Kale van Will.

Kassa kassa? Uitgever Ruud Wassink: "Dat is wat overdreven, maar zonder oplages te willen geven kan ik zeggen dat we zeer tevreden zijn." Volgens Wassink staat nu al vast dat er een nieuw publiek is aangeboord. "Of een oud, het ligt er maar aan hoe je dat bekijkt", meent hij. "Er is op dit moment een verlangen naar de oude stripklassiekers, dus we komen precies op het goede moment.

"Tegelijkertijd wisten we dat een hele groep striplezers gestopt is met strips omdat ze wegglijden in het overaanbod van nieuwe titels. Hun reactie: niets meer kopen. Doodzonde. Het was lang zoeken naar een manier om hen met het juiste boek opnieuw in de verleiding te brengen, maar met de integrales lijkt dat te lukken. Daar komt nog bij dat ook de jongere generatie gretig op zoek is naar die klassiekers."

Beeld kos

Win-win

Het Antwerpse Ballon Media, de Nederlandstalige tak van uitgeverijen als Casterman, Dupuis, Lombard en Dargaud, heeft het keuzerecht om zulke publicaties te publiceren, maar liet die kelk aan zich voorbijgaan. Uitgever Alexis Dragonetti: "Dat hebben we losgelaten, ja. Het zou intellectueel niet eerlijk geweest zijn om de markt te blokkeren door te zeggen dat we jaarlijks dertig integrales zouden gaan uitgeven en dat vervolgens niet doen. We staan achter onze keuze. Bovendien: hoe beter de strip zich algemeen handhaaft, hoe meer wij ervan profiteren. Dat is een win-winverhaal."

Liever richt hij zich op moderne integrales, zegt Dragonetti, zoals die van Betelgeuze, Adler of onlangs nog Hans, de sciencefictionreeks van Rosinski uit de jaren tachtig. "Dat zijn geen klassiekers, maar uitgeeftechnisch zagen we dat er wel vaak bestellingen geplaatst werden. Maar we konden ze niet honoreren. Daar hebben we dus een mouw aan gepast. We mikken ook liever op integralen van twee- of drieluiken, zoals recente titels als Het uitstel."

Beeld kos

Consumptie

Volgens Dragonetti zijn er verschillende redenen waarom de integrales opnieuw populair zijn. "Ten eerste is er het inhoudelijke. Veel van de integrales bevatten albums die lange tijd niet beschikbaar waren, maar qua verhaal nog veel waarde hadden. Baard en Kale is zo'n reeks van lang geleden (sinds 1954, GDW). Ik denk niet dat er op markt plaats is voor tien albums van Baard en Kale, wel voor enkele integrales."

Hij haalt nog de algemene consumptietrend aan: "Mensen willen niet meer wachten op een vervolg dat zich jaarlijks aanbiedt, maar willen de reeks of cyclus in één keer. Dat zie je niet enkel bij strips, maar ook bij dvd's of video-on-demand. En mag ik daar nog aan toevoegen dat ook het esthetische aspect belangrijk is: het zijn mooie boeken, voorzien van extra materiaal en mooi vormgegeven."

Ondertussen leert een kleine navraag dat de Nederlandstalige striplezer in de nabije toekomst nog meer integrales op zijn bord krijgt: Saga Uitgaven brengt dit jaar nog integrales van Bruce J. Hawker en Bruno Brazil van William Vance (en Greg), alsook De Mini-mensjes van Seron en Frommeltje en Viola van Hislaire. Arboris voegt de detectivereeks Guus Slim van Tillieux uit 1965 aan zijn lijstje toe, Sherpa liet zijn oog vallen op de postapocalyptische reeks Simon van de rivier van Auclair (1973).

Ballon Media kiest dan toch ook eenmalig het pad van de Belgische klassieker met Ton en Tinneke van Franquin. Dragonetti: "Daarvan brengen we nog dit jaar een integrale uit. De reden erachter is persoonlijk: ik ben een onvoorwaardelijke fan van Franquin. Als ik in de mogelijkheid ben om iets te behartigen van Franquin, dan zal ik dat niet nalaten."

Wat de Vlaamse stripklassiekers betreft: uitgeverij Bonte bracht vorig jaar een bundeling van Zilverpijl (Frank Sels) op de markt, en denkt nu aan Hansje van Berck. Standaard Uitgeverij startte onlangs met de eerste bundeling van oude Nero-verhalen.

Beeld kos
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234