Zaterdag 16/10/2021

Sulletje wordt slet in één enkele leugen

In deze geestige, satirische tienerkomedie is het genieten van het pittige talent van hoofdactrice Emma Stone.

“Nee, John Hughes regisseerde mijn leven niet”, verzucht Olive op een bepaald moment in een flashback wanneer ze terugkijkt op wat er haar overkomen is. Die zelfbewuste allusie en dat huldebetoon van de makers aan de paus van de gevoelige tienerfilm uit het Hollywood van de jaren tachtig is natuurlijk niet toevallig. Easy A heeft dezelfde ziel als Hughes’ highschoolklassiekers The Breakfast Club en Sixteen Candles en wil duidelijk een moderne variant zijn op dit soort films voor een nieuwe generatie.

Het is niet de enige filmische of literaire verwijzing in deze door Will Gluck energiek geregisseerde dramedy. Precies als de heldin uit The Scarlet Letter, Nathaniel Hawthornes roman over een jonge vrouw die in het puriteinse Boston van de zeventiende eeuw gebrandmerkt wordt omwille van overspel, gaat ook Olive een grote rode letter A (van adultery of overspel) als een schaamtebadge op haar kleding dragen. Dat is natuurlijk ironisch bedoeld. Want Olive is een clevere jonge vrouw en op die manier kan ze de kliek van fanatieke Jezusfreaks en zeloten die haar omwille van haar zogenaamd losbandige gedrag van school wil verbannen, nog wat meer kwellen.

Dat verzinsel over die wilde onenightstand heeft van Olive wel de meestbesproken leerlinge van haar school gemaakt. Voordien was ze een vrij onopvallend en niet bepaald populair meisje, hunkerend naar een beau. Op een of andere manier geniet ze dus van die plotse belangstelling, ook al is haar reputatie naar de vaantjes. Maar liever dan voor leugenaar uitgemaakt te worden, gaat ze er alles aan doen haar nieuwe imago van hete sloerie te versterken en er voordeel uit te halen. Op die manier, én onder de mom van een onderhoudende aanval op de hypocrisie, fundamentalisme en de kwetsende kracht van roddels, evolueert Easy A ook scherp tot een aardige moraliteitsfabel. Om hem van zijn stigma af te helpen veinst barmhartige samaritane Olive immers tijdens een drukke party seks met een homoseksuele jongen. En komen vervolgens alle nerds van school bij haar aankloppen met het voorstel om tegen beloning het nieuws te mogen verspreiden dat ze haar veroverd hebben. Veel van het plezier van het kijken naar deze onderhoudende komedie komt juist van de hilarische toestanden en de maalstroom van ongewone problemen waarin Olive door dat fictieve imago verzeild geraakt. En van de ontwapenende charme waarmee Emma Stone op die situaties reageert, terwijl ze gevat oneliners en sarcastische replieken debiteert.

Bovendien vertrekt dit soort komedies over de pijn van het opgroeien van weifelende tieners vaak van het cliché dat er thuis zware conflicten met de ouders zijn. Ook op dat gebied is Easy A een verademing. Stanley Tucci en Patricia Clarkson zetten zulke begripvolle ouders mét zin voor humor neer dat ze bij een verkiezing voor de ideale ouders gegarandeerd als winnaars uit de bus zouden komen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234