Donderdag 23/01/2020

Suikertantes met showballen

Elke zondagavond dompelt Vlaanderen zich met plezier onder in de bruisende wereld van pluimen, kitsch, glamour en het occasionele Hello Dolly-moment in Debby & Nancy's Happy Hour. Debby & Nancy maken van de druilerigste dag van de week een warme bonte avond die doet terugdenken aan de gouden dagen van Willem Ruis. Morgen doen ze er nog een schepje bovenop als ze voor hun vrienden en vriendinnen van MySpace een feestje geven in de Antwerpse Arenbergschouwburg. Liefst 3.000 waren dat er op het moment dat dit artikel klaar was. 'Het is op een gezonde manier uit de hand aan het lopen', klinkt het achter de schermen.

door Wilfried Eetezonne

Het is een zaterdagavond ergens eind jaren zeventig. Mams heeft net chocoladepudding gemaakt en we mogen een tweede portie. Alsof dat nog niet feest genoeg is, klinkt op de tv: "Live vanuit de grootste circustent van Nederland is hier uw gastheer: Willem Ruis!" En daar kwamen de bepluimde danseressen van het beroemde Penny de Jagershowballet van de lichtgevende trap. Ofwel is toen alles goed gekomen in mijn jeugd, ofwel is alles fout gelopen.

Het is 21 januari 2007. De chocoladepudding is oude porto geworden en Willem Ruis is veranderd in twee heren in travestie met een scheut Paul De Leeuw, die een happy hour houden. Drie kwartier later klinkt in de woonkamer de vraag: "Leeft Penny de Jager eigenlijk nog?"

"Die naam is meermaals gevallen tijdens de voorbereidende besprekingen", lacht Stany Crets. "Peter Van den Begin en ik zijn beiden kinderen van de jaren zeventig en die shows van Willem Ruis en co. waren toen het hoogtepunt op televisie. We kennen onze klassiekers en we grijpen daar vaak naar terug. Het was televisie die een warm gevoel gaf en dat bestaat niet meer. Ik zie me ook nog als kind net uit bad en met natte haren voor de tv zitten. Toen de wereld nog niet boos was. Dat gevoel willen we terug. Eigenlijk wil ik terug in een te klein bad zitten en afgedroogd worden door mijn moeder. Enfin, bij wijze van spreken dan..."

"Zowel de VRT als VTM hebben er al jaren de mond vol van om nog eens een grote show zoals vroeger te brengen", vult Peter Van den Begin aan. "Maar tot nu toe is dat bij woorden gebleven. Wij vonden Debby & Nancy de juiste personages om daarmee zo'n show te maken met die emotionele reflex van vroeger. We zijn de formule nog volop aan het ontwikkelen en we evalueren elke aflevering zeer streng."

Vlaanderen heeft de twee dames in elk geval omarmd. Waren ze destijds al geliefd met hun Laid Knight show bij VTM, dan hebben ze nu van hun fans de titel van tante Debby en tante Nancy gekregen. Een zeer grote titel in de combinatie met jeugdsentiment en televisie.

"Ze zijn ook een beetje agony aunts. Maar altijd met een spoonful of sugar", citeert Indra Siera de musical Mary Poppins. Siera moet als regisseur de hele chaos op de sporen houden. "Ik ben dood na een opname", lacht hij. "Ik weet nooit wat Peter en Stany van plan zijn en zij weigeren zich te houden aan de afspraken. Het zijn zij die het doen natuurlijk. Ik heb de succesformule zelf nog niet door, maar het gaat uiteraard terug naar de shows van Ruis of Ria Bremer. Het is een terugkeer naar het happy end, naar gezellige tv waar je niet met dichtgeknepen billen en plaatsvervangende schaamte naar zit te kijken. Ik ben een grote fan van de oude MGM-musicals en dat zit er ook in."

Aanvankelijk was het niet de bedoeling dat het zo'n vrolijke chaos zou worden. "We wilden Debby & Nancy loslaten tussen de gewone mensen", zegt Crets. "Met af en toe een milde verrassing. Het eerste idee was veel kalmer dan wat het nu is. In de pilootaflevering hadden we allerlei extra dingen gestoken om uit te testen. Wat meer danseressen, wat meer koper, wat meer pluimen... Dat is op de duur ontploft en voor we het wisten was het elke week zo."

Debby & Nancy delen niet enkel dezelfde decorontwerper als Paul de Leeuw, de makers geven ook grif toe dat ze schatplichtig zijn aan programma's als Mooi weer De Leeuw, waarin de Nederlandse presentator de wensen van zijn kijkers in vervulling laat gaan.

"Uiteraard lenen we een aantal dingen", zegt Crets. "Maar we geven ze altijd terug, hoor. We laten ons ook inspireren door zaken die niet meteen zichtbaar zijn. Ik dacht dat het nooit zou lukken om jonge rockgroepjes in primetime te laten optreden, want dat is nog nooit gedaan in Vlaanderen. Dat komt dan weer van Later with Jools Holland. We verzamelen zo'n beetje onze favorieten."

"We gaan niet ontkennen dat Paul de Leeuw een bron van inspiratie is. In Nederland staat men ook een stuk verder met dit soort televisie vol georkestreerde chaos", zegt Van den Begin. "Het klinkt gek, maar in Nederland vinden ze dan weer dat het helemaal niet lijkt op Paul de Leeuw."

Citeren van grote voorbeelden, noemt Siera het. "Wat we gemeen hebben met Paul de Leeuw is dat we het cliché niet schuwen. We omarmen het cliché met veel plezier en gieten daar de Debby & Nancysaus over."

Geen onbelangrijk ingrediënt in die saus is de kitsch. "De stijl van Debby & Nancy is veranderd", zegt stilist Erik Vernieuwe, die de dames hun look geeft. "Ik wou weg van de galajurken uit de Laid Knight. Wat ze nu dragen, kun je gewoon vinden in de winkel. Dame Edna is inderdaad een subliem voorbeeld, alleen is zij nog meer een personage. Hier weet de kijker dat ze naar twee verklede venten kijken, maar dat mag niet ordinair worden. Daarom gebruiken we niet al te veel pailletten en pluimen, want dan worden ze dragqueens en dat is niet de bedoeling. Wat ze dragen, moet logisch zijn.

"Nancy is pure seks en ze is zich daar bewust van. Daarom dat zij de luipaardlaarzen kan dragen. Debby is ook wel sexy, maar bij haar is het toevallig. Haar bandjes zullen altijd op een onschuldige manier afzakken. Eigenlijk is Debby bloter dan Nancy. Aanvankelijk wou ik hen een retrolook geven zoals in de musical Dreamgirls, die teruggaat naar The Supremes, maar ondertussen zijn ze opgeschoven naar een Amy Winehouse. Ze hebben dus wat meer rock-'n-roll gekregen. De borsten zijn zware siliconen pakjes", gaat Vernieuwe voort. "Die zorgen voor een natuurlijk effect en ze bewegen ook mee. Toen ze voor het eerst van de trap kwamen, was ik vooral bang dat ze eruit zouden vliegen. Dus naai ik ze nu maar in de kledij.

"Voor de rest weet ik op de ochtend van de opname zelf nooit wat ik ze zal laten dragen. Ik laat mij vooral inspireren door het openingsnummer. Daar moet het goed zitten en dan is de hele trein vertrokken."

Die trein wordt tijdens de opnames in bijna één ruk opgenomen. Het lijkt eerder een theatershow, dan een tv-programma. "Omdat we ook dicht op het publiek zitten", zegt Van den Begin. "Af en toe krijgen we zin om weer theater te maken, maar dit soort tv-programma's compenseert dat een beetje voor ons. Als we echt goed bezig zijn, dan vergeten we zelfs dat we televisie maken. De mensen in het publiek spreken we niet vooraf, wat het voor ons ook spannend maakt en de bekende gasten worden nooit ingelicht over wat we met hen van plan zijn."

Er zit ook wat Blauwe Maandag Compagnie - het gezelschap waar onder andere Crets en Van den Begin mee doorbraken - in de show. "Absoluut", zegt Crets. "We zijn schatplichtig aan het revuetheater dat Wilde Lea was en Vrijen met dieren heb ik destijds zelf geregisseerd. Ook toen al zaten die elementen van de grote tv-shows van vroeger erin. Het is nu eenmaal onze dada en ook Luc Perceval en Lucas Van den Eynde waren daar grote fans van."

Dat de show niet onderbroken wordt, is volgens Vernieuwe een pluspunt. "Eindelijk nog eens een televisieshow waar geen extra filmpjes inzitten", zegt hij. "Dat is jaren geleden. En hoeveel shows vliegen er tegenwoordig nog in met muziek? Je merkt het onmiddellijk aan de sfeer in de studio: dat zit hier goed."

Nog een naam die opkomt: Margreet Dolman, het vrouwelijke alter ego van de Nederlandse cabaretier Paul Haenen, die op de VPRO en de VARA mensen hun portie emotionele warmte gaf. "Paul Haenen is een onwaarschijnlijk talent", zegt Siera. "Ik heb de naam van Margreet Dolman wel eens laten vallen op de eerste vergaderingen, maar er was niet veel reactie. Dolman was toch extremer. Met een vingercamera het orgasme van een bloem nabootsen... Dat zie ik nog niet meteen op Eén. Onbewust zit het er misschien in, maar dan gepolijster."

"Dolman was een openbaring toen ik haar voor het eerst hoorde", zegt Crets. "Eerst was ze gewoon een stem aan de telefoon bij Sonja Barend en dat was al raar. Later bleek het ook een echte madam te zijn. Maar de humor van Dolman is verbaler, maatschappijkritischer. Wij hebben het eerder voor situatiehumor."

Niettemin blijft het opmerkelijk dat Vlaanderen massaal voor de bijl gaat voor de twee mannen op hakken en met make-up. Vraag is hoever de Vlaming wil meegaan in de kitsch. "In het begin was het nog vrij subtiel", zegt Vernieuwe. "Maar elke week verleggen we de grens een beetje. Met de aflevering van Helmut Lotti zaten we er pal op, maar ik geloof dat we nog verder kunnen. Zolang het logisch blijft."

Voor Siera kan het niet ver genoeg gaan. "Zolang je het met een spoonful of sugar doet", klinkt het opnieuw. "De tolerantiegrens is ook opgeschoven. Dat is een Paul de Leeuweffect. Vroeger wist je enkel van Jos Brink dat hij homo was en dat was het. Maar een Paul de Leeuw kan zonder enig bezwaar mannen in string opvoeren omdat het gebeurt met een gezellige vorm van respect. Dat zullen wij nog niet doen, maar als Stany in zijn jurk op een fiets kruipt en je kunt recht in zijn Trevifontein kijken, is het toch straf dat het publiek niet wegloopt. Ook het leukemiepatiëntje dat de brief aan haar verpleegsters voorlas, kan fout aflopen. Maar bij Debby & Nancy zit het juist."

Crets en Van den Begin zijn wat voorzichtiger. "Ik kan die grens moeilijk inschatten", zegt Crets. "Na negen afleveringen zal de kijker het wel gehad hebben en volgend jaar zullen we nog eens terugkeren. We hoeden ons vooral voor een overdosis."

Hoe nostalgisch de show ook mag zijn, Willem Ruis, Ron Brandsteder of Rudi Carrell hadden niet de kracht van het internet. De hele Debby & Nancycommunity op MySpace wordt nog elk moment groter. 'Allemaal Sam' of beter 'allemaal Samantha' op zijn best. Morgen zijn al die fans uitgenodigd in de Arenbergschouwburg voor een Debby & Nancyfeest, waarvoor de dresscode 'glamour' is.

"Ik weet echt niet wat ik mag verwachten", lacht Van den Begin. "Een soort Rocky Horror Show? Het is volledig zijn eigen leven gaan leiden."

"Die community leeft enorm", aldus Crets. "Sommigen zijn heel hard bezig met Debby & Nancy. Ze maken pralines, doen allerlei acties, ze spelen het spel echt mee. Hoewel iedereen weet wat en wie we zijn, is er een enorme drang en wil om van Debby en Nancy werkelijkheid te maken. Het is een twilightzone. Onze geluksboodschap werkt ook. Mensen worden echt gelukkiger door Debby & Nancy. Eigenlijk zijn we een soort multimediale levende kunstinstallatie. Dat mag dik gesubsidieerd worden."

Het Debby & Nancyfeest start morgen vanaf 15 uur. Om 17.45 uur zullen zij op het balkon van de Arenbergschouwburg verschijnen om het publiek op straat te begroeten. Info: www.myspace.com/debby_en_nancy

Peter Van den Begin:

Ik weet niet wat te verwachten van het Debby & Nancyfeest. Een 'Rocky Horror Show'? Het leidt volledig een eigen leven

Stany Crets:

We maken televisie van vroeger, toen de wereld nog niet boos was. Eigenlijk wil ik weer in een te klein bad zitten en afgedroogd worden door mijn moeder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234