Maandag 30/11/2020

Suikerrock mist grande finale met ondermaats Roxette en The Baseballs

Roxette-zangeres Marie Frederiksson bewoog iets te bescheiden en zong constant tegen de toon, een gemiste kans voor Suikerrock.Beeld PHOTO_NEWS

Het hoorde een topaffiche te worden in Tienen dit jaar en met fijne concerten van onder meer Tom Jones, Iggy Pop en Moby kan de suikerstad inderdaad terugkijken op een aardig geslaagde feesteditie. Alleen jammer dat de finale knal op het podium zondag uitbleef.

Eigenlijk mag het succes van The Baseballs (**) geen mysterie zijn: de rock-'n-rollcovers van hedendaagse popliedjes gaan er vlot in. Bovendien werden ze ook een imago aangemeten dat ergens trouw blijft aan de oervaders van de rockabilly maar dan weer net genoeg afgeborsteld werd om de postermuur op de kamer van je puberdochter te sieren. Vetkuiven, All-Stars, geruite hemden met witte marcel eronder... Eigenlijk zijn The Baseballs een beetje Il Divo met bakkebaarden.

Deze zevenkoppige Duitse band (waaronder drie frontmannen) met klinkende namen als Rüdiger Brans en Sebastian Raetzal heeft zelfs op dat vlak restyling moeten ondergaan om herdoopt te worden tot Digger, Lars Vegas en Basti en drukken zo een iets te wrang smakend 'Grease Lightning'-gevoel door je keel.

Met onder andere covers van Beyoncé ('Crazy in Love'), Robbie Williams ('Angels') en Rihanna ('Umbrella') was het niet moeilijk om even met je voet te tappen en je vingers te knippen maar de gimmick woog muzikaal nog zwaarder door dan de look, wat maakte dat de nummers onderling hoogst inwisselbaar waren en de leut er na twee songs af was.

Oktober 2009, Night Of The Proms: zangeres Marie Frederiksson van Roxette (**) wordt ondersteund door haar buddy/gitarist Per Gessle het podium op geholpen. Een kwalijke hersentumor - waarvan ze toen net genezen was - leek de laatste restjes leven uit haar uitgemergelde lijf gelepeld te hebben, ze kon amper een woord uitbrengen en moest na een poos zelfs noodgedwongen van het podium verdwijnen. Tegelijk schrijnend en moedig, al hield de nog steeds harde kern Roxette-fans het vooral op dat tweede.

Gezien het aantal Zweedse vlaggen op de Grote Markt, was die supportersclan ook naar Tienen afgezakt. De fans kregen een Marie te zien die het hele concert wist uit te zitten - te staan, zelfs - bescheiden bewoog en zelfs hoge noten haalde. Alleen jammer dat het steeds de verkeerde waren. En daar zat hem dus weer het probleem: hoewel ze genoeg herkenbare meezingers hebben om een heel concert te boeien, heeft een Roxette op halve kracht meer weg van een geldezel dan een waarachtige popband. Zonder die juiste hoge noten gingen Knuffelrock-klassiekers als 'It Must Have Been Love' en 'Fading Like a Flower' verloren in meelijwekkende apathie terwijl de sporadische armzwengel onvoldoende was om de meer rockende nummers ('Joyride') dat nodige duwtje te geven.

Dus stal gitarist Per - die zondagochtend duidelijk uit zijn bed was gestapt als faux reïncarnatie van Slash - de show maar met hopeloos achterhaalde stukken antieke podiumpresence. Roxette speelde alles wat van hen verwacht werd, alleen echt niet goed genoeg. En hoe oprecht blij we ook zijn dat Marie die tumor overwonnen heeft, als je de fans niks meer dan een halve show te bieden hebt, blijf je beter thuis.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234