Dinsdag 15/06/2021

Richmeetbeautiful

Sugar daddy's verleiden met fabels en mist

null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

Billboards die studenten aanmoedigen om online een welgestelde 'sugar daddy' te ontmoeten, zorgen voor heel wat ophef op Belgische campussen. Al lijkt dat soort provocatie net deel van de marketingstrategie van de datingsite.

'0, - een studentenlening? Ontmoet een sugar daddy', staat er in fonkelende letters op de billboards van de site Richmeetbeautiful. De woorden lijken vluchtig door Google Translate gehaald, maar de boodschap is duidelijk: jonge studenten kunnen online een rijke man ontmoeten die voortaan hun rekeningen betaalt in ruil voor gezelschap.

De billboards stonden verspreid over Belgische studentensteden, aan het Janson- auditorium op de campus van de Université Libre de Bruxelles bijvoorbeeld. Een resem klachten volgde over seksisme en een duidelijke aanzet tot prostitutie. In Leuven verdwenen de billboards op maandag, in Brussel op dinsdag. "Er is ook geen aanvraag geweest om met dergelijke billboards te mogen rondrijden op de campussen", klinkt het op het kabinet van Brussels burgemeester Philippe Close (PS).

Fabelachtige statistieken

Ondertussen heeft het pas opgestarte Richmeetbeautiful wel de sitenaam in alle media gekregen, een strategie die moederbedrijf Digisec Media Limited al eerder inschakelde bij de opstart van overspelsite VictoriaMilan. "Wees altijd discreet", kreeg koning Filip van zijn vader toen ingefluisterd op een billboard. Het Koninklijk Paleis op zijn achterpoten en aandacht gegarandeerd.

Sigurd Vedal, de Noorse CEO van het bedrijf, bedankte toen voor die campagneboost, nu reageert hij voorzichtiger: "Je kunt geen merk opbouwen als je beschuldigd wordt van prostitutie", vertelt hij telefonisch. "Dat we ons op studenten richten, is nu eenmaal omdat 68 procent van onze gebruikers effectief studenten zijn. We doen er alles aan om prostitutie te weren van de site."

Dat van die 68 procent valt moeilijk te checken, omdat de corebusiness van Digisec Media Limited wel de productie van fabelachtige statistieken lijkt. Het bedrijf, met hoofdzetel in Malta, heeft verschillende datingsites in de portefeuille die allemaal "snel groeien". Zo zouden op VictoriaMilan in 34 landen al meer dan 6 miljoen gebruikers geïnteresseerd zijn in een scheve schaats.

Op de blog van die laatste site worden dan weer bedenkelijke resultaten gepubliceerd van rondvragen bij gebruikers, die allemaal bevestigen dat overspel in de lift zit. "Wij leven van onze verstandhouding met de gebruikers, dus is het toch normaal dat we bevragingen doen", zegt Vedal, die vindt dat aan de resultaten niet getwijfeld moet worden. "Dat gebeurt toch ook niet als er politieke peilingen door kranten worden afgenomen?"

Catch-22

De mooie cijfers en beloftes verhullen echter dat niemand iets lijkt te weten over het businessmodel van dit soort datingsites. Op de verzorgde homepagina van Richmeetbeautiful staat dat gebruikers gratis en anoniem kunnen intekenen, maar wie foto's wil uploaden of een gesprek wil opstarten betaalt een maandelijks bedrag van 39,99 euro. En daar blijft het vaak niet bij.

"Je leest best alle kleine lettertjes bij inschrijving op zo'n datingsite", waarschuwt juriste Leen Desmedt van het European Consumer Centre (ECC). De organisatie krijgt vaak klachten binnen. "Parship, EliteDating, Be2, ze passeren allemaal de revue. Mensen weten vaak niet waarvoor ze precies intekenen, krijgen te maken met valse profielen en betalen per contact. Dan kun je soms tot 50 euro betalen voor één enkele emoticon."

In tegenstelling tot relatiebureaus bestaat er echter geen specifieke wetgeving voor onlinedatingsites. "We zijn ons ervan bewust dat dit soort bedrijven zich in mist hult", klinkt het bij het kabinet van Brussels staatssecrataris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets (CD&V), die een klacht indiende tegen de campagne. "Dat die billboards een manier zijn om de aandacht naar zich toe te trekken, hebben we zeker overwogen. We bevinden ons echter in een Catch-22: onze handen er vanaf houden en het bedrijf zijn gang laten gaan, is ook geen optie in de grootste studentenstad van België."

Datingsites zoals Richmeet-beautiful bevatten vaak dubieuze profielen. Beeld screenshot
Datingsites zoals Richmeet-beautiful bevatten vaak dubieuze profielen.Beeld screenshot
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234