Zondag 13/06/2021

NieuwsZeevaart

Suezkanaal nog steeds geblokkeerd door gigantisch containerschip: ‘Impact ook in Antwerpen voelbaar’

De 'Ever Given' is 60 meter breed en 400 meter lang, ter vergelijking: de Eiffeltoren is iets hoger dan 300 meter. Beeld AP
De 'Ever Given' is 60 meter breed en 400 meter lang, ter vergelijking: de Eiffeltoren is iets hoger dan 300 meter.Beeld AP

Het Suezkanaal in Egypte is donderdagochtend nog steeds gesloten voor de scheepvaart. Er zit namelijk een 400 meter lang containerschip vast, dwars over de waterweg, waardoor de scheepvaart op deze belangrijke handelsroute tussen Europa en Azië aanzienlijk vertraagt. ‘Kan nog dagen of weken duren.’

Sinds dinsdagavond veroorzaakt de opstopping grote vertragingen bij de levering van olie en andere handelsproducten. Het nieuws deed de olieprijzen woensdag de hoogte ingaan. Op online kaarten is te zien hoe tientallen schepen liggen te wachten aan beide uiteinden van het kanaal en in de wachtzone, in het midden van het kanaal. Verscheidene door de Suez Canal Authority (SCA) uitgezonden sleepboten proberen sinds woensdagochtend de reus te bevrijden.

Satellietbeeld van Planet Labs toont van bovenaf hoe verstopt het kanaal nu net is door het gigantische containerschip. Beeld AFP
Satellietbeeld van Planet Labs toont van bovenaf hoe verstopt het kanaal nu net is door het gigantische containerschip.Beeld AFP

Verwacht wordt dat het incident de scheepvaart enkele dagen zal vertragen, maar de economische gevolgen zullen volgens deskundigen beperkt blijven als de situatie zich niet voortsleept. “We hebben nog nooit zoiets gezien, maar het is waarschijnlijk dat het enkele dagen of weken zal duren om op te lossen, omdat het naar verwachting een domino-effect zal hebben op andere konvooien, schema’s en wereldwijde markten,” zei Ranjith Raja, hoofd van olie- en maritiem onderzoek in het Midden-Oosten bij financiële data-aggregator Refinitiv.

Volgens Annick De Ridder (N-VA), Antwerps Schepen bevoegd voor haven, zal de impact ook in de haven van Antwerpen voelbaar zijn. “We zien nu al een vertraging van de schepen onderweg naar West-Europa door de congestie. Ook het terugsturen van lege containers naar Azië loopt hierdoor vertraging op. Maar het is nog te vroeg om te oordelen over hoe groot de impact op ons net zal zijn”, aldus De Ridder.

Het 193 kilometer lange Suezkanaal is een van de drukste vaarroutes ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Er worden dagelijks ook ongeveer een miljoen vaten olie en een grote hoeveelheid vloeibaar gemaakt aardgas via het kanaal vervoerd. Als het Suezkanaal dicht is moeten schepen tussen Azië en Europa omvaren via Kaap de Goede Hoop, wat weken aan extra vaartijd kan vergen. Ook olietankers uit het Midden-Oosten maken veel gebruik van het Suezkanaal.

Wat is er gebeurd?

De Ever Given, een schip van meer dan 220.000 ton, dat vanuit Azië op weg was naar Rotterdam, is dinsdagavond aan de grond gelopen kort nadat het het kanaal was binnengevaren, niet ver van de Egyptische stad Suez.

Volgens Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), de in Singapore gevestigde onderneming die belast is met het technisch beheer van het schip, zijn de 25 bemanningsleden in veiligheid. En er was geen vervuiling of schade aan de lading.

Volgens het Taiwanese Evergreen Marine, dat het schip leaset, zei de eigenaar dat het schip ‘vermoedelijk was geraakt door een plotselinge sterke wind, waardoor de romp van de route afweek en per ongeluk de bodem raakte.’ Volgens deskundigen was er ook sprake van gezichtsbelemmering door een zanderige wind, die in Egypte in deze tijd van het jaar gebruikelijk is.

Wat nu?

Een team van de Nederlandse baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis helpt in Egypte bij de berging van het gestrande containerschip . Een tiental sleepboten probeerde eerder om de Ever Given vlot te trekken. Maar volgens Boskalis-topman Peter Berdowski kan het nog “dagen of weken” duren voordat schip weer vaart. Proberen met sleepboten te trekken is een “dappere poging”, aldus Berdowski tegen Nieuwsuur, maar het feit dat het kanaal niet overal even diep is en de enorme lading van het schip zorgen er vooralsnog voor dat er geen beweging in de Ever Given te krijgen is.

Een team van tien mensen van Boskalis-dochter Smit Salvage gaat berekenen hoe het schip het beste los kan komen. Wellicht moet er water of olie van boord worden gehaald om het lichter te maken, ook door containers van het schip te halen. De Ever Given draagt 22.000 containers met zich mee dus dit zou weken kunnen duren. Ook baggeren is een mogelijkheid.

Terwijl het Suezkanaal in Egypte al sinds dinsdagavond volledig strop zit, kan de digitale pret niet op. Naar goede gewoonte laat het internet zich volledig gaan. Een bloemlezing van die memes vind je hier.

null Beeld EPA
Beeld EPA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234