Dinsdag 07/07/2020

Succesregisseur Soderbergh lanceert film tegelijk thuis en in de bioscoop

Brussel

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

Eigenlijk zouden alle nieuwe films tegelijkertijd in de bioscoop, op dvd en in digitale vorm moeten worden verdeeld, zegt een toenemend aantal cineasten. De filmindustrie heeft hoegenaamd geen zin in het opgeven van de bestaande tijdsbarrières tussen al die lanceringen, maar de Amerikaanse succesregisseur Steven Soderbergh luistert daar niet meer naar: vrijdag lanceerde hij Bubble, de eerste publieksfilm die in alle vormen tegelijkertijd op de markt komt.

Tot nu toe bracht de filmindustrie producties op de markt volgens een vast stramien: eerst komt een film in de cinemazalen, enkele maanden later op video of dvd, nog later op betaaltelevisie en het opkomende tv-op-aanvraag, om ten slotte te eindigen met uitzending op televisie. De voornaamste reden daarachter is het feit dat de bioscooplancering, en zeker de eerste week daarvan, tot enkele jaren geleden het meeste geld opbracht.

Dat is ondertussen niet meer zo: het bioscoopbezoek daalt, terwijl de markt voor koop-dvd's net de hoogte inschiet. Die shift haalt de relevantie van de beproefde tijdskaders onderuit, menen een aantal dissidenten uit de filmindustrie. Er wordt ook te weinig ingegaan op de eisen van de consument, die als hij geen zin heeft om naar de bioscoop te trekken toch al een nieuwe film - illegaal - downloadt en thuis bekijkt, denkt diezelfde groep.

Tot nu toe waren dat kreten in de woestijn, maar nu is er ook iemand als Soderbergh die zijn duit in het zakje doet, een regisseur die op dit moment niks verkeerd kan doen in Hollywood. Hij kreeg zowel kritiek als lof voor films als Sex, Lies and Videotape, Traffic en Ocean's Eleven. Door de simultaanlancering van Bubble zien een aantal krachten in de filmindustrie hem als een lansier in een opkomende revolutie.

Het idee verdeelt Hollywood ondertussen in twee kampen. Volgens een rondvraag van de Amerikaanse krant Los Angeles Times zijn vermaarde cineasten als Sydney Pollack voorstander ervan, maar zijn er ook een paar kleppers die er niet van willen weten: M. Night Shyamalan (bekend van The Sixth Sense), bijvoorbeeld, zei dat hij het filmen opgeeft als het zover komt.

"Men vergeet ook dat de bioscooplancering meestal een locomotief is voor de rest", zegt directeur Marcel Heymans van de Belgian Video Federation. "Als een film het goed doet in de cinemazalen, is dat meestal een goede garantie dat de dvd-release goed zal lopen. Bovendien staan bioscoopinkomsten nog steeds voor 30 à 40 procent van de opbrengsten van een film: het lijkt me een risico om dat in gevaar te brengen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234