Zaterdag 19/06/2021

De Ideale Wereld

Succes van DIW legt de wankele wereld van VIER bloot

Sven De Leijer, Otto-Jan Ham en Jelle De Beule bereiken op Canvas dubbel zoveel kijkers als op VIER. Beeld VRT/Joost Joossen
Sven De Leijer, Otto-Jan Ham en Jelle De Beule bereiken op Canvas dubbel zoveel kijkers als op VIER.Beeld VRT/Joost Joossen

Dat De ideale wereld op Canvas meer kijkers trekt dan op VIER, is niet zozeer de verdienste van Canvas. Het maakt vooral pijnlijk duidelijk dat VIER nog steeds geen volwaardige zender is.

427.000 kijkers voor de eerste aflevering, 381.000 voor de tweede. Voor de mannen van De ideale wereld was het deze week even wennen toen ze 's morgens de kijkcijfertabellen raadpleegden. Vroeger nog een reden om zelfmoordneigingen te krijgen, zoals Jelle De Beule woensdagavond schertsend opmerkte, zijn die tabellen nu opeens een bron van euforie en optimisme.

De opmerkelijke kijkcijfersprong - op Canvas scoort De ideale wereld bijna dubbel zo hoog als op VIER - heeft wellicht verschillende redenen. Er was een grote campagne, de media-aandacht was groot en een geweldig K3-clipje creëerde nog extra buzz rond het programma. Bovendien boden de andere zenders op dat uur nauwelijks weerwerk en waren de fans nieuwsgierig na de lange pauze.

Bij VIER valt te horen dat ze om die redenen niet zwaar tillen aan het succes op Canvas, ook al omdat de kijkcijfers bij de jongere doelgroepen niet zo gek veel verschillen. Niet helemaal correct, want die cijfers liggen echt wel hoger. Pijnlijker voor VIER is dat hun conclusie dat De ideale wereld subcultuur is voor een klein groepje mensen helemaal fout is. 400.000 mensen halen op het niet meteen florerende Canvas geeft aan dat het potentieel groot is. Zou het dan toch iets met de zender te maken hebben?

Sluipmoord

De al wazige identiteit krijgt door de verhuis van De ideale wereld nu nog extra klappen. Hoe gering het kijkcijfersucces ook, De ideale wereld was wel een uithangbord van de zender. Dat stopzetten was om commerciële redenen logisch - te weinig kijkers betekent te weinig reclame-opbrengsten - het naar Canvas verkassen was een steek in het hart van de zender.

VIER verliest zijn rebellen en ziet een concurrent met de pluimen lopen. Een sluipmoord op VIER door zijn eigen aandeelhouder, omschreef een bron de verhuis van De ideale wereld. "Het is alsof het huismerk van Delhaize plots te koop is in de Carrefour. Of Familie plots te zien is op Eén."

Labo

Het succes van De ideale wereld zal ongetwijfeld ook deze discussie binnen Woestijnvis doen oplaaien. Als De ideale wereld al dubbele cijfers haalt op Canvas, dat niet in topvorm is, wat moet dat dan niet geven voor de rest? Wat als Eén bijvoorbeeld opnieuw De rechtbank zou uitzenden? En zou De pappenheimers op zondagavond niet weer met het succes van vroeger kunnen aanknopen?

Hoe belangrijk het verlengen van De ideale wereld voor Woestijnvis ook was - net als Man bijt hond is het een soort labo waar je nieuw talent kansen geeft en laat groeien - de heimwee naar de vroegere kijkcijfersuccessen in het pre-VIER-tijdperk kan alleen maar aangewakkerd worden. Ook al omdat hun programma's dan niet langer door die ellendige reclameblokken onderbroken worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234