Zondag 29/11/2020

Filmrecensie

‘Suburbicon’: Zwarte komedie neemt Trumps Amerika op de korrel

Julianne Moore en Matt Damon.Beeld Hilary Bronwyn Gay

George Clooney is #verdrietig, maar kiest ervoor om te lachen in plaats van te huilen. Suburbicon is een zwarte komedie die langs alle kanten kraakt en piept, en toch een treffende allegorie vormt op Trumps Amerika.

Er gebeurt in de VS nogal wat om boos over te zijn, en dat is Hollywood niet ontgaan. Heel wat recente Amerikaanse films grijpen terug naar wraakroepende gebeurtenissen uit het verleden, om de realiteit van vandaag een spiegel voor te houden. Meestal resulteert dat in een ziedende, grimmige reconstructie – denk aan Selma of Detroit –, maar heel af en toe wordt die boosheid ook verpakt als iets veel onschuldigers, zoals in George Clooneys komedie Suburbicon. Want via de sluipweg van de lach valt misschien wel een publiek te bereiken dat normaal gezien ver weg blijft van politiek getinte, democratisch gezinde cinema.

Coen brothers

Clooney vertrok van een oud script van de Coen brothers (The Big Lebowski), gesitueerd in de pastelkleurige jaren 50. Matt Damon speelt de brave huisvader Gardner Lodge – bestaat er een meer Coeneske naam? Wanneer zijn deels verlamde vrouw (Julianne Moore) omkomt bij een homejacking, en haar tweelingzus (ook Moore) iets te snel intrekt bij Gardner en zijn zoon Nicky (Noah Jupe), besef je als kijker dat er iets niet helemaal pluis is – zelfs als je Fargo en Double Indemnity niet gezien hebt.

Aan die geërfde zwart-komische plot voegde Clooney een nieuwe, waargebeurde verhaallijn toe: die gaat over de familie Mayers, de eerste zwarte bewoners van de exclusief blanke modelwijk Suburbicon. In het echt heette die Levittown, en net zoals in de film werd het Afro-Amerikaanse gezin daar extreem vijandig ontvangen: wantrouwige blikken escaleerden al snel tot gewelddadige intimidatie. Racisme in zijn puurste vorm.

Nu hebben Clooney en zijn vaste coscenarist Grant Heslov (
Good Night, and Good Luck.) niet echt een elegante manier gevonden om beide verhaallijnen te doen versmelten. Ze worden letterlijk naast mekaar geplaatst – de Mayers worden de nieuwe buren van de Lodges –, maar ze lijken zich beide in een totaal andere film af te spelen.

Beeld rv

Mexicanen en moslims

Bovendien heeft Clooney als regisseur misschien niet de komische feeling van de Coens, waarmee hij nochtans al vier keer samenwerkte. Máár, hij doet wel iets waar de broers zich zelden of nooit aan wagen: zijn nek uitsteken om de maatschappij tegen het licht te houden.

In al zijn onvolmaaktheid maakt Suburbicon een ijzersterk punt: dat de vijand niet noodzakelijk van buitenaf komt. De angst van de bewoners van Suburbicon dat een zwart gezin criminaliteit zal binnenbrengen in hun hagelwitte paradijs, is precies dezelfde waaraan Trump zijn verkiezingsoverwinning dankt. Een muur tegen Mexicaanse verkrachters! Een reisverbod tegen moslimterroristen! Zolang de samenleving maar homogeen is, zal ze veilig zijn. En net zoals Trump de moorddadige schietpartijen door blanke Amerikaanse mannen negeert, zo is heel Suburbicon te veel gefocust op de nieuwkomers in de buurt, om te zien dat er vreselijke dingen gebeuren in het vredige huisje van Gardner Lodge.

Beeld Hilary Bronwyn Gay

Vanaf 6/12 in de bioscoop.

Genre: zwarte komedie
Van: George Clooney
Met: Matt Damon, Julianne Moore, Oscar Isaac, Noah Jupe
Duur: 105 min.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234