Donderdag 24/09/2020

Gamerecensie

Sublieme Batman flikt het ook op Wii U én Game Pad

'Batman: Arkham City' was vorig jaar al een absolute toptitel en dus waren de verwachtingen hoog gespannen voor de release op de nieuwe Wii U. Veel voegt deze laatste editie niet toe aan de game die tot hiertoe nog niet op Nintendo te spelen was. Wel hebben de makers duidelijk goed nagedacht over de introductie van de Game Pad. En voor alle eigenaars van een Wii U die Batman vorig jaar nog niet gespeeld hebben, is deze game één van de grootste aanraders onder de lanceringstitels.

Eén van onze gamerecensenten kon vorig jaar maar niet genoeg krijgen van 'Batman: Arkham City'. Het spel was zo goed dat het als eerste ooit op deze site een perfecte score kreeg. Toen de editie voor Wii U op de redactie lag, gaf de bewuste recensent het spel enthousiast met mij mee. Benieuwd begon ik te spelen en voor ik het goed besefte, waren er enkele uren verstreken. Deze Batman voldeed helemaal aan de verwachtingen die mijn collega gecreëerd had. De gameplay is gewoon briljant en de mogelijkheden lijken soms wel eindeloos. Maar over het spel zelf hoeven we het hier niet meer te hebben, want inhoudelijk verschilt deze editie op enkele toevoegingen na niet zoveel van de kraker van vorig jaar.

Nieuw is natuurlijk de Wii U en het gebruik van de Game Pad, een controller met een touchscreen. Zoals altijd voelt het ding in het begin een beetje onhandig aan, maar het is aan de makers van de games om de mogelijkheden optimaal te benutten zodat de controller een onmisbaar onderdeel van het spel kan worden. Dat lijkt vooral de moeite voor nieuwe titels, terwijl remakes van oudere games er soms toch wat mee lijken te knoeien. Dat is bij 'Batman: Arkham City' niet het geval, hoewel toch ook duidelijk is dat de Game Pad nog in een experimenteerfase zit. Nooit heb je het gevoel dat dit spel minder goed zou zijn zonder de Game Pad, maar de controller opent wel een nieuwe dimensie.

Batman kan met een toestel op zijn arm signalen volgen, wapens selecteren, enz. Dat toestel is onze Game Pad. De functionaliteiten doen een beetje denken aan hoe het touchscreen op een 3DS zou worden gebruikt. Je selecteert wapens door op het scherm te drukken, je kan er allerlei informatie opvragen, je kan Batman op de kaart van Gotham volgen terwijl hij op je tv-toestel tussen de gebouwen slingert, enz. Allemaal dingen die erg logisch klinken en dus helemaal niet zo verrassend zijn. Maar de manier waarop ze zijn uitgewerkt is subliem. Nooit lijkt er ook maar iets te haperen en al snel zijn we er ons niet meer van bewust dat we onze blik tussen het scherm van onze Game Pad en onze televisie moeten afwisselen. 'Batman: Arkham City' doet op dat vlak ook weer duidelijk beter dan andere games.

Conclusie: de Game Pad is een leuk gadget, maar heeft nog niet veel invloed gehad op de huidige Wii U-games. Van zodra de experimenten achter de rug zijn, zullen er vermoedelijk meer geslaagde games op de markt komen, maar 'Batman: Arkham City' komt al heel dicht in de buurt. En zo kan ik mijn collega alleen maar bijtreden: Batman is gewoon één van de beste games die de laatste jaren gemaakt zijn. En iedereen die een Wii U heeft en dit spel nog niet speelde op een andere console, moet Batman gewoon in huis halen. Bijgevolg behoudt dit spel een perfecte score.