Maandag 01/06/2020

Stunts en gestuntel

Chow: 'Dit moest in eerste instantie een martial arts-film worden. Op de tweede plaats kwam de komedie'

Interview l Hongkong-regisseur Stephen Chow over Kung Fu Hustle

Jan Temmerman

In tegenstelling tot Jackie Chan, Chow Yun Fat of Jet Li is de naam Stephen Chow nog niet echt doorgedrongen in het Westen, al kennen sommigen hem wel als de regisseur-scenarist-acteur van de hilarische actiekomedie Shaolin Soccer (2001), die kungfu en - jawel - voetbal linkte. Met zijn nieuwe film Kung Fu Hustle, die de inherente overdrijvingen van het martial arts-genre zowel moeiteloos respecteert als mateloos parodieert, is zijn reputatie nu wereldwijd gevestigd.

In Hongkong is Stephen Chow (°1962) of Sing-Chi Chow een echte superster. Zijn doorgaans komische films zijn er populairder en succesrijker dan die van Jackie Chan en Jet Li. Zijn humoristische aanpak, een combinatie van visuele slapstick en verbaal gesnater, heet daar mo lei tau, wat zoveel betekent als 'nonsensstijl'. Ook de gebeurtenissen en personages in Kung Fu Hustle ontsnappen doorgaans aan de gewone logica of het gezond verstand, maar het levert wel hyperkinetisch en visueel zeer opwindend spektakel op.

Dat bestaat uit even massale als onwaarschijnlijke vechtscènes, spookachtige fantastiek (bijvoorbeeld harpen waarvan de snaren windstoten met orkaankracht kunnen veroorzaken), koldereske kloppartijen die alle wetten van de fysica en van de menselijke fysiologie tarten, cartooneske slapstick (personages die in pure Roadrunner-stijl rondrennen en evenveel stof doen opwaaien, terwijl hun benen als het ware onzichtbaar worden), knipoogjes naar Amerikaanse films (van Top Hat over The Shining en Forrest Gump tot Spider-Man), karikaturale vertolkingen, knotsgekke en dus onvoorspelbare verhaalsprongen, even acrobatische als absurde en al dan niet in slo-mo uitgevoerde stunts, flamboyante dansnummers, kitscherige en ook wel sentimentele romantiek, en dat allemaal extra uitvergroot door veel digitale tovenarij. De choreografie van de vechtscènes werd toevertrouwd aan de inmiddels legendarische Yuen Wo Ping, van Crouching Tiger-, Matrix- en Kill Bill-faam.

Het verhaal, dat zich ergens in de jaren veertig in een grote Shanghai-achtige stad situeert, is makkelijk samen te vatten: de nogal naïeve Sing (Stephen Chow) en zijn niet veel snuggere vriend geven zich graag uit voor zware jongens. Ze doen alsof ze lid zijn van de gevreesde Axe Gang, die zowat de hele stad in haar greep heeft en daar graag rondparadeert in zwarte maatpakken en hoge hoeden. Sing en zijn kompaan trekken naar een miserabele achterbuurt met de bedoeling de arme bewoners af te dreigen en daarmee nog armer te maken. Maar de gevolgen zijn niet te overzien. Enerzijds laten mensen van de Varkensstalsteeg zich niet zomaar intimideren, anderzijds trekt het domme gestuntel van Sing de aandacht van de echte Axe Gang. Wanneer de bende in groten getale naar de Varkensstalsteeg afzakt om daar orde op criminele zaken te stellen, blijkt dat zich tussen de schijnbaar weerloze wijkbewoners een aantal hidden masters of legendarische kungfu-adepten bevindt. De strijd kan nu in alle hevigheid losbarsten...

De cocktail van actie en komedie, van stunts en gestuntel, die Kung Fu Hustle aanbiedt, is op zichzelf natuurlijk niet ongewoon, maar wordt hier wel in een originele en bijzonder spectaculaire want bijna surrealistische verpakking gepresenteerd en dat oogt nieuw en verfrissend. Daarnaast hoef je geen kungfukenner of martial arts-fanaat te zijn om toch vol verbazing van al die 'onmogelijke' exploten te genieten.

"Het publiek in Azië is heel erg vertrouwd met het martial arts-genre. Daarom heb ik met Kung Fu Hustle geprobeerd iets unieks te maken", vertelt Chow. "Ik denk dat je moeilijk films zult vinden waarmee je dit kunt vergelijken of die dezelfde elementen gebruiken. Deze film is anders"

Zoals de manier waarop u de digitale effecten, waarmee we vertrouwd zijn geraakt sinds Crouching Tiger, Hidden Dragon, Hero en House of Flying Daggers, hier ook compleet cartoonesk gebruikt.

Chow: "Ik vind cgi-effecten op zichzelf niet belangrijk en zeker niet noodzakelijk voor elke film. Maar hier waren ze vaak nodig omdat het scenario nu eenmaal veel fantasie-elementen bevat, die alleen maar op die manier gevisualiseerd konden worden. Maar Kung Fu Hustle moest in eerste instantie hoe dan ook een martial arts-film worden. Op de tweede plaats kwam de komedie en ten slotte wou ik toch ook een echt verhaal vertellen, met drama en emoties."

U speelt weliswaar de hoofdrol, maar Kung Fu Hustle is toch ook een echte ensemblefilm, die veel personages de kans geeft om te schitteren.

"Dat heeft te maken met het verhaal, waarin zich diverse verhoudingen tussen de verschillende personages ontwikkelen. En die dus allemaal de tijd en de ruimte krijgen om op de voorgrond te treden."

Ligt het eigenlijk wel voor de hand om zo parodiërend en dus oneerbiedig met dit genre om te springen?

"Ik heb in ieder geval nog geen enkele negatieve reactie gekregen. In Azië weet het publiek ook wel dat mijn respect voor de traditionele kungfufilms en dan vooral voor iemand als Bruce Lee immens is. Zo iemand vind je nu eenmaal maar eens in de honderd jaar."

Het westerse publiek kan onmogelijk alle referenties en knipoogjes naar andere kungfufilms opmerken, maar de verwijzing naar The Shining van Stanley Kubrick hebben we natuurlijk wel herkend.

"Die knipoogjes zijn er gewoon omdat ik dat zelf grappig vind. En wat The Shining betreft, die scène met dat bloed dat uit de lift stroomt, heeft bij mij een zeer sterke indruk nagelaten en dus wou ik dat hier ook wel gebruiken om het publiek aan het schrikken te brengen."

Kung Fu Hustle was een enorm succes in Azië en wordt dat nu wellicht ook in het Westen. Hebt u de film gemaakt met een dergelijk crossover-effect voor ogen?

"Zeker. Deze film was van in het begin bedoeld voor een internationaal publiek. Precies daarom hebben we ons vooral op actie en meer op visuele grappen dan op verbale humor geconcentreerd.

Er komt waarschijnlijk een sequel?

"Dat hoop ik. We denken al na over mogelijke scenario's, maar eerst zou een beetje vakantie perfect zijn. (lacht)"

HHH Regie Stephen Chow Vertolking Stephen Chow, Yuen Wah, Leung Siu Lung, Yuen Qiu, Dong Zhi Hua, Chiu Chi Ling, Xing Yu Land China/Hongkong Speelduur 98 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234