Dinsdag 26/05/2020

Stuntreclames bedotten spaarders

Zes op de tien reclames voor beleggingen zwijgen over risico

Brussel

Eigen berichtgeving

Emmanuel Vanbrussel

Reclame voor financiële producten is in een groot aantal gevallen misleidend. Dat blijkt uit een onderzoek van de toezichthouder CBFA en de Federale Overheidsdienst (Fod) Economie. Vooral reclame voor levensverzekeringen die gekoppeld zijn aan de beurs laat te wensen over. Maar er is beterschap op komst. Op vraag van minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche toonde de financiële sector zich bereid om een gedragscode op te stellen. Die komt er nog voor de zomer.

Slogans als '9 procent bruto na 3 maanden' klinken aanlokkelijk maar stroken niet altijd met de werkelijkheid. Banken en verzekeraars hangen vaak een te rooskleurig beeld op van het rendement en geven de klant niet altijd de juiste informatie over de voorwaarden en de in- en uitstapkosten, concluderen de CBFA en de Fod Economie. Zij namen 190 gepubliceerde reclameboodschappen voor spaarboekjes en levensverzekeringen, afkomstig van negentien verzekeringsondernemingen en veertien banken, grondig onder de loep.

Bij de reclames voor spaarboekjes stelden ze weinig problemen vast, maar hun oordeel over de publiciteit voor levensverzekeringen klinkt vernietigend. "Het beloofde rendement is niet altijd het werkelijke rendement", zegt Marcia De Wachter van de CBFA. "De reclame voor levensverzekeringen, en voor Tak23-producten in het bijzonder, kan in een zeer groot aantal gevallen als misleidend beschouwd worden", concludeert de Fod Economie. Tak23-producten zijn levensverzekeringen die gekoppeld zijn aan een beleggingsfonds. Ze wonnen de afgelopen maanden flink aan populariteit.

Uit het onderzoek blijkt dat zes op de tien reclames geen melding maken van de risico's die aan de belegging zijn verbonden. Bij een derde van de reclame kan de doorsnee spaarder niet meteen opmaken om welk financieel product het gaat. Eén op de zes onderzochte stukken was strijdig met de wet op de handelspraktijken.

De financiële beroepsverenigingen Febelfin en Assuralia hebben op een gemeenschappelijke persconferentie met Van den Bossche beloofd om tegen 20 juni een gedragscode te ontwerpen. Ze zullen zich vooral buigen over welke informatie een reclameboodschap zeker moet vermelden. Dat kan bijvoorbeeld gaan om de aard van het product, de risico's, de kosten en de voorwaarden. "Een gedragscode en zelfregulering door de sector is de eerste optie", zegt Van den Bossche. "Pas als dat niet werkt, zal ik denken aan een uitbreiding van de wet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234