Woensdag 25/11/2020

Studio Brussel klapt uit bed

Onder een wollen plaid, in de zetel tot zelfs op de keukentafel. In een opmerkelijke reclame-campagne gaat radiozender Studio Brussel zonder gêne op zoek naar de exacte plek waar Belgisch rocktalent ontstond.

Bij Koen Buyse, de frontman van Zornik, was het op de zetel. Voor Matthias Dillen, drummer van School is Cool, begon alles onder een wollen plaid in het ouderlijke bed. En het ontstaan van elektrosensatie Compact Disk Dummies moeten we op een keukentafel in het West-Vlaamse Desselgem zoeken.

Allemaal informatie uit de nieuwste reclamecampagne voor Studio Brussel waarin de ouders van de muzikanten in kwestie openhartig getuigen over het ontstaan van hun nageslacht. De campagne in kwestie zet 'de week van eigen kweek' in de schijnwerpers. Een actie waardoor er deze week op de zender enkel muziek van Belgische bodem te horen is.

Een van de groepen die daarbij zeker de revue zal passeren is Compact Disk Dummies. De broers Lennert en Janus Coorevits gingen vorig jaar op de Rock Rally met de hoofdvogel lopen en zijn met hun eerste single 'The Reeling' alomtegenwoordig op de radio.

Logisch dus dat de jongens van Mortierbrigade, het reclamebureau dat de campagne bedacht, bij hen - liever bij hun ouders - gingen aankloppen. "Het idee was om niet de muzikanten zelf, maar hun ouders in the picture te zetten", vertelt Jens Mortier, creatief directeur bij Mortierbrigade. "Alleen bleek de zoektocht naar ouders die wilden getuigen over het ontstaan van Belgisch muziektalent moeilijker dan gedacht. De ene keer was het koppel in kwestie uit elkaar, soms was er een van de ouders al overleden en anderen wilden gewoon liever niet in de aandacht komen."

Dat de ouders niet alleen in beeld moesten komen, maar ook uit het bed moesten klappen over de verwekking van hun muzikale nageslacht maakte de opdracht er niet makkelijker op. "Maar we vonden die info wel belangrijk, bij wijze van leuk accentje", klinkt het bij het reclamebureau.

Vijftien pogingen

Uiteindelijk hadden Mortier en co. zowat vijftien pogingen nodigen om aan drie bereidwillige muzikanten-kwekers te raken. Daarbij dus ook Joost en Greet Coorevits, vader en moeder van de Compact Disk-broers. "Na het eerste telefoontje waren we al min of meer gewonnen voor het concept", vertelt vader Joost. "Maar toch hebben we eerst nog wat bedenktijd gevraagd zodat we ook eens met onze zoons konden overleggen. Zij waren meteen enthousiast."

Na wat gesprekken met zowel de radiozender als het reclamebureau gingen Joost en Greet uiteindelijk overstag. "We voelden dat ze het beste met ons voor hadden. Ze waren er niet op uit om ons belachelijk te maken."

Even schrikken

Naar een locatie voor de opnames van het spotje en het maken van het bijbehorende campagnebeeld was het niet lang zoeken. "De reclamejongens waren meteen enthousiast over onze keuken en dan vooral over de keukentafel die we daar staan hebben", vertelt Joost. "En dus hebben we zonder daar al te veel over na te denken op die tafel geposeerd."

Al was het wel even schrikken toen het koppel het eindresultaat te zien kreeg. Daarin wordt het ontstaan van beide Compact Disk Dummies namelijk uitdrukkelijk op de keukentafel van de familie Coorevits gesitueerd. Over de juistheid van die plaatsbepaling blijft vader Joost liever vaag. "Het hoe, wat en waar blijft privé. Studio Brussel heeft een traditie wat reclamecampagnes betreft. Ze doen de dingen graag met een knipoog. Iedereen met een beetje gevoel voor humor weet dat je dit allemaal niet zo serieus moet nemen. De bedoeling van een campagne als deze is dat er over wordt gepraat. Dat is bij deze alvast goed gelukt."

De keukentafel in kwestie speelde trouwens wel degelijk een belangrijke rol bij het 'kweken' van het nageslacht. "Wij hebben altijd heel veel aandacht gehad voor de gezinsmaaltijden", legt de pater familias uit. "Samen rond de tafel zitten als gezin is heel belangrijk. Dat zijn de momenten waarop iedereen kan vertellen waar hij of zij mee bezig is. Dat zijn de momenten waarop echt wordt gepraat.

"In die zin zijn Lennert en Janus wel degelijk aan onze tafel gekweekt. En wie zich daar andere voorstellingen bij wil maken heeft misschien te veel fantasie."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234