Vrijdag 15/11/2019

Entertainment

Studio 100 stuurt zijn bijen en vikings uit

Toplui Hans Bourlon en Gert Verhulst van Studio 100. Beeld © Imagedesk

Studio 100 komt uit een dipje, na de interne fraude en het afhaken van de oude K3. Maar nu staat het bedrijf weer op de rails en de ambities zijn hoog: de wereld. Te beginnen in Amerika en het Verenigd Koninkrijk, waar Hans Bourlon en co. volop willen investeren.

Verder internationaal groeien en vooral kinderen plezieren. Dat staat centraal bij het amusementsconcern Studio 100. Dat die groei niet één rechte lijn is, heeft het bedrijf in 2015 mogen ondervinden. Miljoenen euro's gingen verloren door een frauderende medewerker en het stopzetten van de 'oude' K3 had een zware impact op de resultaten van Studio 100. Maar die zwarte periode is achter de rug. Vorig jaar heeft het concern opnieuw aangeknoopt met groei. De omzet steeg met 7 procent tot 161 miljoen euro, en ook de rendabiliteit verbeterde. Zo dikte de brutobedrijfswinst met 18 procent aan tot 56,7 miljoen euro.

CEO Hans Bourlon blikt tevreden terug. "Eigenlijk hebben alle onderdelen het goed gedaan. Onze parken hebben het bijzonder goed gedaan."

Pretparken

De zes parken vormen nog altijd het cruciale element in de strategie van Studio 100. Ze zijn goed voor ruim 45 procent van de verkoopsopbrengsten. En de komende jaren gaat Studio 100 daarin verder investeren. Want "pretparken kun je niet downloaden". Het concern wil twee extra waterparken (Plopsaqua) openen in België. "Daarvoor zijn er gesprekken lopend met verschillende gemeenten."

Tegelijk start dit najaar in De Panne de bouw van een luxehotel (127 kamer), met daarnaast ook 50 vakantiehuisjes. Want jaarlijks zoeken Plopsa-bezoekers na hun bezoek aan het perk een plek om te overnachten. Daarvan wil Plopsa een deel in een eigen hotel of vakantiehuisje te slapen leggen. In Duitsland speurt Studio 100 dan weer naar een geschikte locatie voor een nieuw park.

Essentieel om de pretparken tot een succesformule te maken, zijn tv-helden die de harten van kinderen sneller doen slaan. Daarom heeft Studio 100 de voorbije jaren niet alleen flink geïnvesteerd in parken, maar ook in de aankoop van catalogi van mediabedrijven. De grootste overname dateert van 2007, toen Studio 100 het Duitse EM.TV overkocht, dat de rechten bezat op oudere tv-figuren als Wickie de Viking, Lassie, Pippi Langkous en Maya de Bij.

► Wickie de Viking is populair in Europa. Maya de Bij is aanwezig in 160 landen. Beeld Studio 100

"Vaak gaat het om figuren die aan het uitdoven zijn, en die we tot leven wekken door nieuwe tv-versies van te maken." En het werkt. "Maya de Bij bijvoorbeeld is vandaag in 160 landen aanwezig. We zitten op alle grote zenders in Europa, zoals de ZDF in Duitsland, de RAI in Italië, One in Rusland en TRT in Turkije."

Europese Walt Disney

Onlangs nam Studio 100 nog het Duitse M4e, dat de rechten bezit op het razendpopulaire Mia and me en Wissper, dat sinds kort op Ketnet te zien is. Maar daar stopt het niet bij. Studio 100 aast nu ook op catalogi van mediabedrijven in de VS en het Verenigd Koninkrijk, twee tv-markten waar het concern vandaag al wel aanwezig is met tv-series. Maar waar met enkele goede tv-figuren nog veel meer geld te rapen valt. "We streven naar verdere schaalvergroting en internationalisering", geeft Bourlon onomwonden toe.

► Wickie de Viking is populair in Europa. Maya de Bij is aanwezig in 160 landen. Beeld studio 100

Toch zijn niet alle tv-figuren even geschikt voor een internationale carrière. K3 is in de eerste plaats een Vlaams en Nederlands fenomeen net als de Plop-kabouters. Wickie de Viking scoort dan weer goed in Europa, maar minder in Azië. Daar is men eerder gek van Heidi.

Sinds enige tijd is Studio 100 ook op de digitale trein gesprongen. Met het digitaal platform Wanagogo, beschikbaar via Proximus. En ook door elk tv-figuurtje zijn YouTube-kanaal te geven, waar kinderen achter de schermen kunnen kijken of compelte afleveringen herbekijken.

Al die pijlers hebben van Studio 100 al een gekende naam in de entertainmentwereld gemaakt. Een Europees Walt Disney, zeg maar. Al wil mede-eigenaar Hans Bourlon zich daar absoluut niet mee meten. "Zo voelen we dat intern absoluut niet aan. De budgetten van een Walt Disney zijn een veelvoud van die van ons. We hebben ook niet de bedoeling andere bedrijven te kopiëren. Al ben ik er van overtuigd dat we de komende drie jaar verder zullen groeien."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234