Woensdag 13/11/2019

Start-ups

Studio 100 investeert in start-up die online shoppen en goede doelen combineert

Hans Bourlon en Elisabet Lamote willen met Trooper miljoenen euro's inzamelen voor verenigingen. Beeld Studio 100

Door online te shoppen kan je met Trooper nu ook geld inzamelen voor verenigingen die je wil steunen. Studio 100 investeert in de nieuwe start-up.

Het idee achter Trooper is vrij simpel: telkens je online koopt bij één van de meer dan honderd winkels, stort die winkel een percentage van de aankoopsom door naar een bij Trooper aangesloten vereniging die je zelf eerst gekozen hebt. Dat kan de lokale scoutsvereniging zijn, een sportclub of de amateurtoneelvereniging. Op die manier kunnen ze extra centen krijgen voor hun werking als ze ervoor zorgen dat hun achterban via Trooper online gaat kopen.

Trooper was al een tijdje lokaal aan het proefdraaien, maar nu willen ze Vlaanderen veroveren. En daarvoor rekent het op Studio 100, het entertainmentbedrijf achter onder meer de Plopsaparken en K3. De oprichters van Trooper en Studio 100 nemen elk de helft van de aandelen in de joint-venture.

"Men schat dat er in Vlaanderen een kleine honderdduizend verenigingen zijn", zegt Studio 100-baas Hans Bourlon. "We denken dat het een geweldig idee is om die via een digitale weg te ondersteunen, naast de klassieke wafelenbak." Voor Studio 100 is het een uitstap uit de media- en entertainmentwereld waar het in zit. Maar dit is ook een manier om goede doelen te steunen. "Er zijn zoveel goede doelen die zich bij ons aanbieden. Dat is allemaal tof en er zijn geweldige initiatieven bij. Alleen kan je dat niet allemaal steunen. Bovendien weet je ook niet of die allemaal even professioneel werken. Via Trooper kan je elke vereniging steunen."

Goed doel

Verenigingen kunnen zich gratis aansluiten bij Trooper, net als bij de bedrijven. Onder meer JBC, Torfs, Coolblue en Booking.com hebben dat al gedaan. Maar waarom zouden ze dat doen? Als je er koopt, storten de bedrijven een commissie van gemiddeld 4,9 procent door aan Trooper en de verenigingen. "Maar dat is een marketingkost voor hen", zegt Bourlon. "Dat verdienen ze zo terug. Ik koop nu bijvoorbeeld mijn boeken niet meer via Bol.com maar via Proxis." 

"In plaats van één goed doel te moeten kiezen, kunnen de bedrijven zo steunen wat relevant is voor een klant", zegt Elisabet Lamote, die samen met Jan Dejonghe en Klaas Olbrechts de start-up oprichtte.

Er zijn al wat verenigingen die met Trooper werken. De best scorende zamelde zo al 1.500 euro op enkele maanden tijd. Bij de andere in de top-tien gaat het om enkele honderden euro's. "Je ziet dus dat het werkt", zegt Lamote. "Maar het blijft hard werken omdat je de gewoontes van mensen moet veranderen. Je moet de mensen er aan blijven herinneren dat ze via Trooper moeten shoppen."

Lamote werkt nu voltijds op Trooper, dat ook gefinancierd wordt door een stukje van die commissies. Driekwart gaat naar de verenigingen, een kwart naar Trooper. Het businessplan ligt er om Trooper verder te laten groeien, want de bedoeling is om alle verenigingen ook actief te gaan ondersteunen in hoe ze Trooper bij hun achterban kunnen promoten.  "We hopen dat Trooper zo in Vlaanderen een begrip wordt en en dat we het verenigingsleven kunnen dynamiseren met miljoenen euro's zodat die nog beter kunnen werken." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234