Donderdag 13/08/2020

Sociale media

Studie: tieners keren Facebook massaal de rug toe

Beeld iStock

Volgens een studie van het Amerikaanse onafhankelijke Pew-onderzoekscentrum hebben tieners steeds minder interesse in Facebook. Ze kiezen in plaats daarvan voor andere sociale media zoals Snapchat en Instagram.

Slechts 51 procent van de bevraagde Amerikaanse jongeren tussen de 13 en 17 jaar zeggen dat ze Facebook gebruiken. Dat staat in schril contrast met de 71 procent in een vergelijkbare studie van Pew in 2015, toen Facebook veruit het populairste platform was. 

Het lijkt erop dat de jeugd Facebook links laat liggen voor Instagram, dat eveneens in handen is van Facebook, en Snapchat. In 2015 gaf slechts 52 procent van de jongeren aan Instagram te gebruiken en 41 procent Snapchat. Ondertussen liggen de percentages op respectievelijk 72 en 69. Het meest gebruikte medium is YouTube (85%), dat in de studie van 2015 niet was opgenomen.

Arm en rijk

Of de jeugd op Facebook zit of niet, heeft onder andere te maken met de inkomensklasse. Eenvoudig gesteld is Facebook populairder in armere families. 

In families die jaarlijks minder dan 30.000 dollar (ongeveer 25.000 euro) verdienen, gebruikt 70 procent van de tieners Facebook. Verdient een familie jaarlijks meer dan 75.000 dollar (ongeveer 65.000 euro), dan ligt het aantal tienergebruikers op 36 procent. 

Gender en huidskleur

Een andere factor blijkt geslacht zijn. Op de vraag welk medium ze het vaakst gebruiken, antwoorden vooral meisjes Snapchat (42% versus 29%), terwijl jongens dan weer YouTube kiezen (39% versus 25%).

Ook huidskleur speelt een rol in het gebruik van sociale media. Zwarte jongeren identificeren Facebook vaker als populairste platform dan blanke jongeren (26% versus 7%), die dan weer Snapchat als geliefdste medium aangeven (41%). 

Bedreiging

Volgens Paul Verna, analist bij eMarketer, is deze demografische verschuiving een veel grotere bedreiging voor Facebook dan de privacyproblemen die aan het licht kwamen na het Cambridge Analytics-schandaal.

Ondanks de exodus onder jongeren blijft Facebook met maandelijks 2,2 miljard gebruikers 's werelds grootste sociale mediaplatform.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234