Woensdag 25/05/2022

gezondheid

Studie: "Ontbijt overslaan is dan toch geen ramp"

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

De belangrijkste maaltijd van de dag? Het ontbijt. Dat hebben we met zijn allen jarenlang gedacht. Maar volgens voedingsexpert James Betts is er amper wetenschappelijk bewijs om die bewering te staven. Hij gaat daarmee in tegen alle voedingsadviezen, maar volgens andere deskundigen is er geen reden om die te wijzigen.

Pieter Dumon

Wie de dag gezond wil doorkomen, begint best met een stevig ontbijt. Dat stimuleert de stofwisseling, maakt ons energieker en zet aan om ook de rest van de dag gezonder te eten. Dat weten we allemaal.

Maar is het wel waar? Doctor James Betts, verbonden aan de universiteit van Bath, ging op zoek naar bewijs en kwam van een kale reis terug. "Hoewel de voordelen van ontbijten logisch lijken zijn het stuk voor stuk aannames, gebaseerd op observaties en niet op hard wetenschappelijk onderzoek", vertelt Betts in New Scientist Magazine.

Experiment

Dus ging Betts zelf aan de slag. Hij vroeg een deel van zijn proefpopulatie elke dag een ontbijt van minstens 700 calorieën te eten, het andere deel moest het zonder ontbijt doen. Uit de resultaten, die verschenen in The American Journal of Clinical Nutrition, blijkt dat het overslaan van het ontbijt minder problematisch is dan gedacht.

De proefpersonen die niet ontbeten aten 's middag dan wel iets meer, maar niet genoeg om de 700 calorieën van 's morgens in te halen. Het overslaan van het ontbijt leidde dus niet tot de gewichtstoename waar tot nu altijd voor gewaarschuwd werd.

Dat betekent niet dat er aan ontbijten helemaal geen voordelen verbonden zijn. Wie 's ochtends stevig ontbijt, zal bijvoorbeeld sneller fysieke inspanningen te doen dan wie met een lege maag aan zijn dag begint.

"Niet representatief"

De studie van James Betts gaat in tegen alle voedingsadviezen. De kans dat artsen en voedingsexperts er rekening mee zullen houden, is bijzonder klein. Deskundigen wijzen op de kleinschaligheid en de methodiek van de studie.

Betts volgt 15 vrouwen en 8 mannen op voor zijn Bath Breakfast Project. "Zo'n klein publiek is niet representatief", zegt voedingsdeskundige Katty Uytersprot. "De ene mens komt nu eenmaal makkelijker aan dan de andere."

Het ontbijt is wel degelijk belangrijk, aldus Uytersprot. "Als je opstaat, werkt je lichaam heel traag. Pas als je iets eet, wordt het metabolisme geoptimaliseerd. Je hebt een ontbijt dus nodig om optimaal voeding te kunnen verbranden."

Bovendien zijn 700 calorieën voor een ontbijt wel heel erg veel, waardoor Betts zijn studie automatisch in een bepaalde richting stuurt. Een ideaal ontbijt voor een gemiddelde persoon bedraagt volgens Uytersprot ongeveer 300 à 400 calorieën.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234