Maandag 29/11/2021

Gendergelijkheid

Studie: jongens zijn lui en meisjes onzeker in onderwijs

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) heeft vandaag studie gepubliceerd over gendergelijkheid in het onderwijs. Daaruit blijkt dat jongens veel meer dan meisjes school verlaten zonder diploma, maar dat meisjes na het secundair onderwijs amper terechtkomen in de academische domeinen van wiskunde, natuurwetenschappen of computerwetenschappen.

De Oeso analyseerde de PISA-resultaten uit 2012 voor dit rapport. Daaruit bleek dat 14 procent van de jongens en 9 procent van de meisjes niet over de nodige lees-, wiskunde-, en wetenschapscompetenties beschikken.

De Oeso koppelt dit aan de manier waarop jongens en meisjes omgaan met hun schoolse taken. Zo besteden jongens gemiddeld een uur per week minder aan hun huiswerk. Een uur huiswerk per week komt overeen met een hogere PISA-score van vier punten. Bovendien spelen jongens meer videospelletjes in hun vrije tijd, terwijl meisjes meer fictie lezen. De leescompetentie is volgens de Oeso van cruciaal belang voor de schoolprestaties.

Zelfvertrouwen
Desondanks de betere schoolresultaten van meisjes, scoren ze in geen enkel land dat deelneemt aan de PISA-test beter dan jongens op wiskunde. Tussen de best presterende jongens en meisjes ligt gemiddeld genomen een verschil van 19 punten. De onderzoekers wijzen voor dit verschil naar het zelfvertrouwen van meisjes ten aanzien van wiskundige en wetenschappelijke problemen. Meisjes zijn hierdoor minder dan jongens in staat om "als een wetenschapper te denken".

Het gebrek aan zelfvertrouwen bij meisjes leidt ertoe dat dit geslacht ondervertegenwoordigd is in de wiskundige en wetenschappelijke universitaire richtingen zoals ingenieurs- en computerwetenschappen.

Verwachtingen
Om deze ongelijkheid -onderpresterende jongens in het secundair onderwijs, en ondervertegenwoordiging van meisjes in de wetenschap- aan te pakken, is zowel een rol voor de ouders als de school weggelegd. Zo constateerde de Oeso dat ouders meer van hun zoon dan van hun dochter verwachten als ze deelnemen aan de PISA-test op het vlak van wetenschappelijke, wiskundige en ingenieursthema's. Leerkrachten zouden op hun beurt onbewust de genderongelijkheid op het vlak van wetenschap en wiskunde in stand houden door de opmerkingen die ze maken.

Daarnaast moeten leerkrachten meer opleiding krijgen over hoe zij op hun beurt meer ondersteuning kunnen bieden aan socio-economisch achtergestelde studenten. De Oeso stelde vast dat jongens minder goed zullen presteren als ze naar een school gaan waar een grote deel achtergestelde studenten zitten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234