Donderdag 04/06/2020

Studenten lopen liever niet met hun kleren te koop

Wie cool wil zijn, draagt geen hot merk meer

Naast boeken en bier is hoe je er bijloopt van groot belang voor studenten. Lopen alle studenten economie met de 3 van Scapa op hun rug? En dragen die van rechten steevast het paardje van Ralph Lauren op hun borst? Nee, want wie écht cool wil zijn, draagt geen merk meer. 'Von Dutch en Bikkembergs zag je te veel op straat. Die zijn dus out', zegt Inge, studente public relations. 'Met opvallende kleding is niks mis', weet Thierry, die productontwikkeling doet. 'Wie je bent is belangrijk. Niet wat je draagt.' Marc Schoetens

THIERRY: 'Meesten hebben hier EEN heel persoonlijke stijl'

"Op de middelbare school had ik het gevoel dat ik gedwongen werd om te dragen wat iedereen droeg", zegt student productontwikkeling Thierry Eeman. "Anders hoorde je er niet bij. De groepsgeest is belangrijk. Je zit daar dan ook de hele dag bij elkaar. Waar ik nu studeer is daar geen sprake van. Merken spelen totaal geen rol. We zijn een onderdeel van de Academie en op de kunstafdelingen hebben de meesten een zeer persoonlijke stijl. Soms zijn ze zodanig uitgedost dat ik denk: 'Wow, zoiets heb ik nog nooit gezien.' Een Schotse kilt met daarboven de gekste kleuren. Je doet dat om op te vallen. Maar daar is niks mis mee. Ieder gaat zijn eigen weg. Op onze school is het belangrijk wie je bent, niet wat je aanhebt."

Thierry draagt een vest van Gsus, een broek van C&A en schoenen van DC. "Het komende seizoen zouden oranje en vloekende kleurencombinaties de trend worden", lacht Thierry. "Maar niet voor mij. Alleen aan mijn sneakers hecht ik veel belang. Winkelen doe ik niet graag en aan pashokjes heb ik een hekel. En toch heb ik de laatste maand heel wat gekocht, voor zo rond de 250 euro."

Inge: 'Liever mooi zonder grote logo's'

Studenten Inge (public relations) en haar zus Kim Van Laeken (kleuteronderwijs) gaan voor lichte tinten. "Maar het hangt volledig af van het weer." Volgens Kim wordt er op haar school te weinig aandacht besteed aan kleren. "Je ziet te veel mensen met die eeuwige jeans en sneakers. Sportief is mooi maar niet als je het elke dag draagt." Kim bekent: "Ik ben verslaafd aan winkelen. De voorbije maand heb ik zeker 500 euro uitgegeven aan kleren. Maar dat kon eraf want ik heb de hele zomer gewerkt." Kim draagt een rok van DKNY, een trui van Bershka en haar tas is een Louis Vuitton. "Merken interesseren mij niet", zegt zus Inge, die een broek en vest van Morgan aanheeft. De broeksriem komt van de markt en de tas van "ergens" in Azië. "Iederen draagt Dirk Bikkembergs, Von Dutch en Louis Vuitton. Die merken zijn te 'in' dus draag ik ze liever niet. Je kunt beter mooie kleren kiezen, zonder grote logo's, waaraan je niet ziet of ze van een duur merk zijn."

Pieter: 'Nu al cameragericht gekleed'

"Het valt op dat je aan de kleding kunt zien wat iemand studeert", zeggen Cathérine Decroock (communicatiemanagement) en Pieter Willems (journalistiek). "Je kunt meteen zien wat studenten later willen worden. Dat is ook logisch: iemand van sociale wetenschappen die later met OCMW-klanten omgaat kan moeilijk als een snob gekleed gaan." In de richting die Cathérine en Pieter volgen wordt opvallend veel aandacht besteed aan kleren. "Aan de meesten zie je nu al goed dat ze voor een mediacarrière kiezen. Ze gaan dus erg cameragericht gekleed", lacht Pieter. Hij draagt een hemd van Tommy Hilfiger, een broek van Armani en Levi's-sneakers. Zijn jasje is van een onbekende oorsprong. Cathérine heeft gewinkeld bij H&M, Bershka, Zara en Mango. Elk hebben ze vorige maand zowat 300 euro uitgegeven aan nieuwe kleren. Cathérine: "Ik heb toch elke morgen een halfuur nodig om de juiste spullen uit te kiezen. Maar dat ik te laat in de les ben komt meestal omdat ik te laat opsta."

Arianne: 'Ik weet zelfs niet waar ik dit heb gekocht'

Arianne De Coster, die orthopedagogie studeert, hecht helemaal geen belang aan merknamen. "Ik weet zelfs niet in welke winkels ik deze spullen heb gekocht. Vorige maand heb ik 100 euro uitgegeven aan kleding. Ik hou van kleren met veel kleurtjes en dingen die niet spannen maar lekker los zitten. Mijn haardoeken maak ik zelf met een meter stof die ik op de markt koop. Ik heb er een stuk of negen, en ik draag ze ook in de les. Niemand die er iets van zegt. In onze klas zitten enkele moslimmeisjes en die houden hun hoofddoek ook om." In de school van Arianne is er een mengelmoes van stijlen. "Zowel jongens als meisjes lopen met van die mega-hanekammen. En je ziet er ook veel met felgekleurde dreadlocks. Best wel extreem."

Mina: 'Duizend driehonderd euro, en dat is geen record'

"Antwerpen valt ons wat tegen", zeggen de Nederlandse studentes Suzanne Maas (architectuur) en Mina Mensaque (economie). Suzanne: "Je hebt hier superwinkels met knappe kleren, maar op straat zie ik niet veel mensen die ze dragen. Ik vind mezelf niet apart gekleed. In Nederland kijken ze hier niet van op. Maar gisteren hebben ze me op school, waar toch veel leuk geklede mensen rondlopen, nog uitgelachen om wat ik aanhad." Mina: "Bij economie is het saai en simpel. Jongens dragen meestal Scapa met een cijfer." Omdat ze zich de eerste week verveelde - "ik kende nog niemand" - ging Suzanne stevig shoppen. "Het rokje en de schoenen zijn tweedehands, het hemdje en de kousen van H&M." Suzanne heeft geen idee hoeveel ze heeft uitgegeven. Mina wel. "Ja, 1.300 euro, en dat is geen persoonlijk record", lacht ze. Ze had er wel hard voor gewerkt. "Wat ik boven aan heb komt van H&M en Vero Moda, de jeans is van Zara en de schoenen zijn van mijn zus. Ik koop helemaal geen topmerken. Ik ben gek op Prada maar ik geef geen 500 euro uit aan een paar schoenen."

Het haar moet (weer) lang

Ivan Vermeer gaf op Studay, vorige week donderdag in Antwerpen, de hele dag gratis haaradvies aan Antwerpse studenten. Hij geeft les bij Academie Verbist, een kapperschool waar je voor weinig geld een knipbeurt kunt krijgen. "Wat me sterk opvalt is dat veel studenten afgewassen kleuren hebben in hun haar. Ze wachten veel te lang met bijkleuren. Dat moet om de zes weken gebeuren. En liefst niet zelf doen met een of ander productje uit de supermarkt, want die kleurshampoos zijn veel te agressief."

Langer in de nek is de trend bij jongens, zegt Vermeer. "De gewaxte hanekammetjes verdwijnen stilaan, samen met de korte stekels en de felle kleuren. Haar moet er nu gezond en glanzend uitzien. Het moet blinken."

Meisjes kiezen voor lang haar op gelijke lengte, niet opgeknipt en met een pony. Ze komen naar de kapper met een foto van Jennifer Aniston van Friends. "Jammer", lacht Vermeer, "want die look wordt stilaan saai voor een kapper. Ik heb hier overigens geen studenten over de vloer gehad die het haar van een Bekende Vlaming willen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234