Donderdag 02/04/2020

StuBru maakt vanaf volgende maand ook televisie

Operatie past in VRT-strategie om zoveel mogelijk doelgroepen met een eigen merk te bedienen

Brussel

Eigen berichtgeving

Dirk Steenhaut

De radiozender Studio Brussel gaat vanaf 7 mei televisieprogramma's maken op Eén, het populaire net van de openbare omroep. Dat heeft StuBru-nethoofd Isabelle Baele gisteren bevestigd aan De Morgen. De jongerenzender zal geïntegreerd worden in Eén zoals Ketnet enkele jaren geleden geïntegreerd werd in Canvas. De naam waaronder het visuele verlengstuk van Studio Brussel zal opereren wordt pas morgen bekendgemaakt. De operatie past in de strategie van de VRT om zoveel mogelijk doelgroepen met een eigen merk te bedienen.

Over het aantal uren zendtijd dat bij Eén voor de nieuwe zender vrij wordt gemaakt kan Baele "om technische redenen" nog niets zeggen. Ze laat doorschemeren dat er ambitieuze plannen ter tafel liggen, maar dat er momenteel "vooral nog wordt geëxperimenteerd en geïmproviseerd".

Op de jongerentelevisie zullen de bekende radiostemmen van Studio Brussel een gezicht krijgen, al onderstreept Isabelle Baele dat er vooral nieuwe programma's zullen worden gemaakt. "Ons doelpubliek, de jongeren, en ons mission statement, 'Life is Music', blijven uiteraard dezelfde", aldus de netmanager. "Maar niet alle uitzendingen zullen per definitie om muziek draaien. De bedoeling is dat we specifieke producties voor televisie maken. Wel kun je ervan uitgaan dat onze radio- en televisie-uitzendingen elkaar voortdurend op een organische manier zullen inspireren en bevruchten."

De uitbreiding naar televisie is voor Studio Brussel geen onlogische stap. Enkele populaire programma's van het jongerenstation, zoals Republica van Lieven Vandenhaute, Brussel Vlaams van Dave Peeters en het komisch-absurdistische Leugenpaleis van Bart Peeters en Hugo Matthysen, maakten de jongste jaren al een cross-over naar Canvas, terwijl het Canvasprogramma Comedy casino sinds kort ook door Studio Brussel wordt uitgezonden.

De territoriumuitbreiding van Studio Brussel maakt deel uit van het cross-mediaal plan waar Walter Couvreur, nethoofd van Klara, de bedenker van is. "Maar het is niet echt een onderdeel van het cultuurplan van de VRT", reageerde Couvreur gisteren. "Ketnet en Studio Brussel, die zich respectievelijk tot kinderen en jongeren richten, zijn elk op hun manier met cultuur voor die specifieke leeftijdsgroepen bezig. En dat is prima zo."

Plannen om in de nabije toekomst ook het merk Klara in de bestaande televisiezenders van de VRT te integreren, zijn er volgens Couvreur niet meer. "We willen een volledig zelfstandige, digitale cultuurzender uitrollen, met Canvas als analoge pijler. Maar vanzelfsprekend zijn daar financiële consequenties aan verbonden. Pas als alle gesprekken over de nieuwe beheersovereenkomst zijn afgerond wordt het mogelijk er echt werk van te maken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234