Woensdag 08/12/2021

Struisvogels in een kapsalon

De naam Frank Houtappels klinkt in Vlaanderen niet echt bekend in de oren, ook al was hij hier als acteur onder meer te zien in werk van Rieks Swarte. In Nederland verwierf de 30-jarige Limburger een zekere renommee als auteur toen hij in 1994 winnaar werd van Het Festival van het Ongespeelde Stuk met 'Aan het eind van de aspergetijd'. Twee jaar later werd diezelfde tekst een heuse theaterhit in een vrije productie, met een paar van Nederlands populairste actrices als Olga Zuiderhoek en Nettie Blanken. Regisseur Ignace Cornelissen zag er een mooie afsluiter in voor het eerste seizoen van Het Gevolg als volwassenentheatergezelschap.

De plek waar 'Aan het eind van de aspergetijd' zich afspeelt, is gedroomd voer voor een 'sitcom': het kapsalon van Magda en haar dochter Sofie in het Limburgse dorp Molenbeersel. Al goed dat de auteur aan de verleiding heeft kunnen weerstaan om Magda te portretteren in de verschillende stereotiepe gedaantes waaraan zij als kapster zou kunnen beantwoorden, van roddeltante tot vertrouwenspersoon. In de eerste plaats ziet hij haar immers als een van de drie zusjes uit een eenvoudige familie, die gaandeweg hun dromen hebben moeten opgeven. Zelf is Magda gescheiden en regeert ze zonder tegenspraak over haar kapsalon, de persoonlijke en professionele wensen van haar dochter Sofie botweg negerend. Haar oudste zus Vera profileert zich als het ideale doktersvrouwtje, maar blijft blind voor de problemen die haar huwelijk sinds het prille begin ondermijnen. De jongste, Francien, heeft zich nooit aan een man willen binden en heeft de wijk genomen naar Amsterdam, waar ze als actrice jammerlijk geflopt is, al is ze veel te koppig en te trots om dat toe te geven. Met zijn drieën blinken de zussen uit in struisvogelpolitiek. Doorheen de roes van een lange nacht vol drank steekt de waarheid even de kop op, om nadien weer met de mantel der liefde toegedekt te worden.

Een grootse tekst is 'Aan het eind van de aspergetijd' niet te noemen, hoogstens een vlot te consumeren tragikomedie die op een doorzichtige en traditionele manier een aantal klassieke thema's weer oprakelt. Zelfs verhaaltechnisch loopt het daarbij niet altijd even gesmeerd. Veel moeite heeft Houtappels bijvoorbeeld met de plaats die hij de verboden liefde tussen Sofie en een Poolse seizoensarbeider moet geven: hij introduceert het motief, laat het lange tijd aan de zijlijn en haalt het dan als een abrupt postscriptum weer boven water. Inhoudelijk zijn er duidelijke parallellen met de ontluisterende, maar nooit zwartgallige kijk op de menselijke natuur in Ignace Cornelissens eerdere ensceneringen naar Henrik Ibsen en Anton Tsjechov. Aan die inspirerende voorbeelden kan Houtappels echter bij lange na niet tippen. De regisseur heeft de gefnuikte ambities van deze vrouwen vorm gegeven door hen als personages te laten verbleken bij de verblindende façade van de glamourwereld waarin zij opdraven: een soort ballroom-dansvloer waarop hun avondmaal als een, weliswaar bescheiden, banket wordt uitgestald. Opvallend is dat Cornelissen, meer dan in vorige producties, de enscenering laat dragen door het, lichtjes aangedikte, spel van zijn acteurs. Vooral Christel Domen en Simone Milsdochter weten hier voordeel uit te halen. Een haast onherkenbare Domen, die een aantal jaren geleden reeds goed werk leverde in Cornelissens bewerking van Tsjechovs 'Oom Wanja' bij Theater Antigone, balanceert als Vera tussen persoonlijke wanhoop en bezorgdheid om de goede naam waar haar status haar toe verplicht. De manier waarop ze in de clinch gaat met zichzelf, wanneer Francien haar bestookt met de waarheid omtrent haar huwelijk, is een prachtig voorbeeld van opgekropte frustratie.

Peter Anthonissen

Het Gevolg speelt 'Aan het eind van de aspergetijd': op 25/3 in Westrand (Dilbeek); op 26/3 in De Spil (Roeselare); op 27/3 in CC Maasmechelen; op 28/3 in De Werf (Brugge); op 31/3 in PSK (Brussel); op 2/4 in het Mark Liebrechtcentrum (Mortsel); op 3/4 in De Adelberg (Lommel); op 4/4 in De Woeker (Oudenaarde); op 17/4 in Het Gasthuis (Aarschot); op 18/4 in De Lijsterbes (Kraainem); op 21 en 22/4 in CC Berchem; op 23/4 in Stroming (Evergem); op 24/4 in CC Brasschaat; op 25/4 in 't Ghelandt (Menen); op 29/4 in Ter Vesten (Beveren); op 30/4 in CC Strombeek-Bever; op 4/5 in Het Wagehuys (Leuven); op 6/5 in De Velinx (Tongeren); op 8/5 in CC Temse; op 9/5 in TheaterTeater (Mechelen); op 12/5 in Stadsschouwburg Sint-Niklaas; op 16/5 in Hoogendonck (Waasmunster); op 19 en 20/5 in Vooruit (Gent).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234