Dinsdag 18/02/2020

Striphelden wonen onder kerktorens

Is er nog een grote en wereldwijde toekomst weggelegd voor de Belgische striphelden? Sommige uitgevers vrezen ervoor, al blijven de helden van onder de kerktoren in eigen land wel populair.

"Het is vijf voor twaalf voor de Belgische strip." François Pernot, CEO van uitgeverij Dargaud-Lombard, schuwde in DM van gisteren de grote woorden niet om duidelijk te maken dat de Belgische stripverhalensector het lastig heeft. "Vroeger waren onze striphelden wereldwijd bekend, nu worden we door andere landen voorbij gestoken", bevestigt Alexis Dragonetti van uitgeverij Ballon Media. Nochtans verkoopt Ballon Media elk jaar nog zo'n miljoen exemplaren van Jommeke. "Klopt", zegt Dragonetti, "maar de voorbije twintig jaar stond er geen nieuw Jommeke op. We mogen niet blijven teren op successen uit het verleden."

Omdat het ontwikkelen van een nieuwe stripheld heel wat centen kost, is er volgens Dragonetti en Pernot meer ondersteuning nodig. "Ik word regelmatig gecontacteerd door bedrijven die wel willen investeren in stripverhalen als dat hen fiscaal voordeel kan opbrengen", stelt Dragonetti. In de filmsector bestaat zo'n systeem wel in de vorm van tax shelter. "Als de Belgische stripverhalen ook zo worden ondersteund, kunnen we wereldwijd nog meer tonen hoe creatief ons land is", meent Dragonetti.

Digitalisering te duur

Toch zijn niet alle uitgeverijen even ongelukkig over de Belgische stripverhalenmarkt. "Ik zeg niet dat het bij ons allemaal rozengeur en maneschijn is, maar dat het vijf voor twaalf is, gaat voor ons niet op", reageert Peter Quaghebeur, topman van WPG Uitgevers België. Met stripreeksen als Suske en Wiske, De Kiekeboesen De Rode Ridderheeft WPG naar eigen zeggen meer dan vijftig procent marktaandeel. "Wij merken niet dat onze titels minder goed verkopen. Urbanusis na 150 albums bijvoorbeeld nog solid as a rock", aldus Quaghebeur.

Al ontkent hij niet dat het moeilijk is om nieuwe stripreeksen te lanceren. "Er is veel concurrentie van andere producten waarmee jongeren hun vrije tijd kunnen verdrijven", verklaart Quaghebeur. Ook Pernot haalde gisteren de druk van nieuwe mediabedrijven zoals Amazon, Google en Apple aan. Zelf op de digitale trein springen, vraagt volgens Pernot zware investeringen waarvan niet zeker is of ze opbrengen. "Ook wij kunnen de digitalisering niet zo snel doorvoeren als we willen", vertelt Quaghebeur. WPG lanceerde wel al een animated app van Suske en Wiskeen De Kiekeboes. "Die verdienden we niet terug. We zoeken nu naar een haalbaar model."

Verhuis naar China

Het zijn naar Quaghebeurs mening niet voldoende redenen om een verhuis naar bijvoorbeeld China te overwegen. Pernot gaf namelijk aan dat buitenlandse bedrijven vaak goede voorwaarden bieden in de hoop uitgeverijen warm te maken voor een verhuis. Als een verhuis maakt dat de uitgeverij sterker wordt, sluit Pernot daarom niet uit dat Dargaud-Lombard België verlaat. "Strips zoals Largo Winch kunnen misschien evengoed in China of Peru worden getekend en geschreven", antwoordt Quaghebeur. "Onze strips staan dichter bij de actualiteit die in België leeft."

Ook bij Ballon Media is een verhuis nog niet aan de orde. "De wil om hier weg te trekken, zal er pas komen als het echt niet anders kan", verzekert Dragonetti. "Zover zijn we nog niet, maar ik onderschrijf wel Pernots mening dat het hoog tijd wordt om de Belgische stripverhalen beter te ondersteunen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234