Donderdag 27/02/2020

strip u uitgeverij bries publiceert indrukwekkende bloemlezing 'hic sunt leones 1'

'Voor deze uitgave hebben onze tekenaars hun hoogste niveau bereikt'

De briesende jonge leeuwen van de Vlaamse strip

Afgelopen weekend werd in Antwerpen Hic sunt leones gepresenteerd, een (strip)anthologie die drie jaar productietijd in beslag nam. De kleine uitgeverij Bries is daarmee aan haar indrukwekkendste uitgave toe en vult voorlopig een leemte op die na het ter ziele gegane stripblad Ink is ontstaan.

Antwerpen

Van onze medewerker

Geert De Weyer

Ria Schulpen (41) is al jaren actief als (eigenzinnige) uitgever in het Antwerpse, met een voorliefde voor small press, alternatieve uitgaven die vaak in eigen beheer of op een kleinschalige oplage worden verspreid. Haar niet aflatende interesse daarvoor gaat terug tot de Turnhoutste Stripgidsdagen in 1995. Ze kwam er in de kelder van CC De Warande in contact met een zekere Peter Pavement, die naar aanleiding van het small press-luik van de Stripgidsdagen internationale small press-uitgaven had meegebracht. "Er ging toen een wereld voor me open", herinnert Schulpen zich. "In eerste instantie legde ik via hem contacten en kocht ik werk in, de volgende stap was dit soort werk zelf uitgeven."

Dat gebeurde voor het eerst in 1999, toen ze dan nog onbekende Vlaamse goden als Philippe Pacquet, Rayman, Pieter De Poortere of Gilliom via haar kleine uitgeverij Bries onderdak verschafte. Een eerste Bries-anthologie verscheen in 1999: Wind, geheel in zwart-wit, met bijdragen van 31 internationale tekenaars en volledig in het Engels om ook de buitenlandse markt te kunnen veroveren. Die ambitie heeft ze blijkbaar niet langer. De zopas verschenen bloemlezing Hic sunt leones (Latijn voor 'Hier zijn de leeuwen') waaraan zes illustratoren en vijftien cartoonisten en/of striptekenaars aan meewerkten, is in full colour, in de Nederlandse taal (op enkele uitzonderingen na) en wat haar selectie tekenaars betreft, werd ditmaal niet buiten de Vlaamse grenzen gekeken. Een greep uit de namenlijst: Pieter De Poortere, Nix, Philippe Pacquet, Karel Lauwers, Stijn Gisquière, Maarten Vande Wiele, Bart Schoofs, Rayman en Olivier Schrauwen.

"In eerste instantie is het alternatief publiek een klein publiek. Zeker in Vlaanderen. Om die reden gaf ik eerder werk vaak in het Engels uit, maar het is niet echt eenvoudig gebleken om Engelstalige boeken te verkopen op de Nederlandse markt. Het is eigenlijk vanaf Boerke (het woordeloze debuut Pieter De Poortere, GDW) dat ik het accent heb verlegd. Ik hoop dat De Hic sunt leones-anthologie op deze manier wat toegankelijker wordt voor het Nederlandstalig publiek, al komt er tezelfdertijd ook een Engelstalige versie op de markt. In de toekomst zal ik echter Engelstalige uitgaven laten afhangen van de strip zelf."

Aan Hic sunt leones ging drie jaar productietijd vooraf. Deels is dat te wijten aan Schulpens beroep: administratief bediende in de Antwerpse bibliotheek. Om zich ook te kunnen toeleggen op uitgeven en haar kleine alternatieve stripwinkel in de Antwerpse Kammenstraat, koos ze voor een loopbaanonderbreking. Een derde van haar werkuren gaat nu op aan uitgeven. "Maar de belangrijkste reden is dat ik mijn auteurs veel tijd heb gegeven het verhaal te maken en er enorm veel tijd in het samenstellen is gekropen", zegt ze. "Korte en lange, kleurrijke en zwartwitverhalen moesten elkaar gebalanceerd opvolgen.

Ze kon het zich makkelijker maken, maar voor de samenstelling van Hic sunt leones ging Schulpen niet via de geijkte wegen op zoek naar talent. Zo is ze niet de namenlijst van het ter ziele gegane stripblad Ink afgegaan, noch ging ze ronselen in bekende, streekgebonden stripmilieus als Gent, Leuven of Antwerpen. Haar anthologie herbergt daardoor ook enkele verrassingen. Ze wist Sebastiaan Van Doninck, een kinderboekenillustrator (bij De Eenhoorn) die zich slechts occasioneel aan strips waagt, te overhalen een bijdrage te leveren. Nieuw voor stripkenners is ook het werk van vormgever Bruno Seys, hier debuterend met een stripexperiment waarin het associatieve en grafische een sleutelrol spelen. En er is ook Jan Truyens, een 32-jarige autodidactische tekenaar en schilder die in 2001 werd geselecteerd voor een wedstrijd van de belangrijke Amerikaanse uitgeverij Dark Horse, maar die hier nooit is opgevallen.

"Naast eigen keuzes hebben zich via via andere tekenaars aangeboden", klinkt het enthousiast. "Wellicht zijn ze overtuigd geraakt van het feit dat we een echt boek wilden maken dat talentvolle tekenaars op de kaart wilde zetten."

Ze geeft toe dat haar selectie vooral erg persoonlijk is en zeker geen volledig overzicht is van wat er in de Vlaamse stripscene leeft, maar ze is ook niet te beroerd om te stellen dat ze een betere weerklank heeft dan het ter ziele gegane stripblad Ink. Ze hoort dan ook niet graag dat Hic sunt leones de leemte van Ink opvult. "Mijn benadering is totaal anders, mijn selectie serieuzer en mijn esthetiek totaal verschillend. Dat was niet zo bij Ink. Daar was het - zeker wat de laatste nummers betreft - zo dat alles wat aangeboden werd, in het blad kwam. Er zijn voor deze editie mensen in de pen gekropen die weliswaar van het bestaan van Ink op de hoogte waren, maar er nooit hun werk hebben aangeboden. (Glimlacht) Dat zegt genoeg, denk ik.

"Ze kennen Bries. Voor deze uitgave hebben ze ook hun beste niveau bereikt. Ik denk dat je mag stellen dat Bries het beste in de tekenaars naar boven haalt. Kijk, Ink is een prachtig initiatief en ik neem mijn hoed af voor het feit dat ze het vier jaar hebben volgehouden. Ik zou dat wellicht niet kunnen, maar ik zou het wel totaal anders gedaan hebben."

Dat er een tweede deel volgt is niet zeker, ook al doet de cover anders vermoeden. "Die 'nummer 1' op de cover is eerder een grapje. Het leek illustrator Van der Veken wel leuk, en ik heb het zo gelaten. Nu, of we een vervolg overwegen hangt in de eerste plaats af van de verkoop van dit boek."

Hic sunt leones (Bries) kost 24,95 en is vanaf deze week verkrijgbaar in alle stripwinkels

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234