Dinsdag 20/10/2020

Strijdvaardige Patti Smith op Lokerse Feesten: Het wapen van de rock-'n-roll ****

Punks die toch waardig ouder worden: Patti Smith bewees in Lokeren dat het kon.Beeld Alex Vanhee

De dag na Neil Young keerde de rust weer op de Lokerse Feesten, al was er opnieuw erg veel volk op de been voor Patti Smith, op haar zevenenzestigste de onbetwiste godmother of punk. De Amerikaanse zangeres had niet echt nieuw werk te promoten, en dus opteerde ze voor een eigenzinnige, rauwe set met naast een handvol classics ook wat minder evident materiaal.

De set begon met 'Dancing Barefoot' en 'Redondo Beach', twee van haar bekendste songs die later gecoverd zouden worden door respectievelijk U2 en Morrissey. Het schetst meteen een beeld van de invloed die Smith op jongere generaties muzikanten heeft uitgeoefend.

Dit is de vrouw waar Mike Scott van The Waterboys 'A Girl Called Johnny' over schreef, R.E.M.-zanger Michael Stipe een fotoboek over publiceerde, en die vorig jaar persoonlijk begroet werd door Paus Fransiscus tijdens een bezoek aan het Vaticaan. De schoonmoeder van White Stripes-drumster Meg White, ook, én toegevoegd in de prestigieuze Rock And Roll Hall of Fame. Dit is, tenslotte, de zangeres die de tekst van Springsteen's 'Because The Night' herschreef, maar dat op zo'n manier deed dat The Boss het sindsdien in haar versie vertolkt.

Ondanks die lange waslijst van verdiensten waren de voorbije passages van Patti Smith in het beste geval middelmatig. Ze leek de voorbije tournees wat uitgeblust, was er met haar hart niet bij. Maar in Lokeren nam ze gelukkig revanche met een knappe festivalset.

De zangeres zag er ondanks haar hoge leeftijd nog steeds honderd procent rock-'n-roll uit. Geen make-up, geen botox, geen geverfd haar: gewoon een vrouw van achteraan de zestig die erin geslaagd was haar punk-attitude levend te houden. Jammer wel dat de band aanvankelijk zo subtiel speelde dat je ze nauwelijks kon horen. Zo ging bijvoorbeeld het hymnische 'Fuji-San' een beetje verloren. Toen ze nadien het verkeerde nummer opdroeg aan de recent overleden bluesgitarist Johnny Winter leek ze even de kluts kwijt, maar tegelijk bleek net die rudimentaire versie van 'My Blakean Year' een kantelmoment in de set. Ze zong het bezwerend, zoals een heks een vicieuze toverspreuk zou declameren.

Ook 'Beneath The Southern Cross' - een hommage aan overleden huisdieren - ontspon zich als was het een indianenmantra, en werd gestuwd door een hypnotiserende gitaarriff van Lenny Kaye. Smith hoefde niet te behagen en liet de grote gebaren achterwege. Eigenlijk deed ze net het omgekeerde: keer op keer plooide ze haar songs terug tot de naakte essentie. 'Because The Night' werd opgedragen aan Fred 'Sonic' Smith, haar inmiddels overleden echtgenoot voor wie ze de tekst destijds geschreven had. Dat maakte de song - haar grootste hit- nog pakkender, en ook 'Horses' kreeg een zinderende, gepassioneerde uitvoering mee. De band ging nu echt voluit, en Smith spuwde de tekst in de microfoon met een venijn alsof ze net een geut vitriool had doorgeslikt. Zelfs 'Gloria' werd gespeeld met de frisheid van de eerste keer.

Ze vertikte het ook om het gebruikelijke theaterstukje op te voeren door even voor tijd het podium af te stappen, en dan te bissen. "Beeld je maar even in dat we zijn weggegaan en nu weer opkomen", klonk het met een knipoog. "I don't fuck with the past", liet ze strijdvaardig weten, "but I fuck plenty with the future". Wat volgde was - ietwat naiëf, wellicht - een oproep naar het publiek om de wereld eigenhandig te veranderen. Niettemin kwam in 'Rock'n'roll Nigger' nog één keer de geëngageerde vrouw boven die je het liefst zag. We hebben geen behoefte aan bommen of geweren", schreeuwde Smith, terwijl ze haar electrische gitaar de lucht in stak. "Het enige wapen dat we nodig hebben, is rock-'n-roll." Het uur ervoor had ze uitvoerig bewezen, dat die stelling veel meer was dan een gratuit geformuleerde slogan. Punks die toch waardig ouder worden: Patti Smith bewees in Lokeren dat het kon.

Patti Smith treedt vanavond op tijdens het Brussels Summer Festival in Brussel.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234