Zondag 13/06/2021

streetfood revolutie

Internationale kranten zijn het erover eens: er is een ware streetfoodrevolutie aan de gang in Londen en New York. Gerenommeerde chef-koks trekken de straat op met zogenaamde gourmet food trucks, hamburgerketens gaan mobiel en via Twitter wordt de streetbuzz versterkt. De verklaring is niet ver te zoeken: in tijden van recessie zijn budgetoplossingen populair.

"Ik heb me altijd verbaasd over het ontbreken van eetstalletjes in onze grote steden", zegt culinair journalist Willem Asaert. "Neem nu de omgeving rond Brussel-Noord. Daar werken zoveel pendelaars en toch is er geen straatkraam te bespeuren. Bizar, toch? De eerste kraam die daar halt houdt, doet vanaf dag één gouden zaken. Daar bestaat geen twijfel over."

Geen streetfoodrage te bespeuren in Brussel dus, maar in Gent tuft sinds enkele maanden wel een tjoektjoek rond met noodlegerechten. Zo wordt voor het eerst in de stad aan guerilla cooking gedaan: eigenaar Tom Vandenberghe post op Facebook waar en wanneer hij buitenkomt. Met succes, want zijn kraampje heeft intussen een schare trouwe fans opgebouwd. Nog in Gent staat aan de Watersportbaan sinds kort een andere opmerkelijke kraam: 'Vlees op wielen'. Met zijn mobiele slagerij trekt Henk De Vlieger naar buurten waar alle zelfstandige slagerijen verdwenen zijn. Heeft de ene kraam iets met de andere te maken? Komt de streetfoodrevolutie ook bij ons op gang?

"Het zijn twee stromingen", verduidelijkt Willem Asaert. "Enerzijds heb je hier en daar enkelingen die uit een zekere vorm van nostalgie verse kruidenierswaren promoten. De tjoek-tjoek is een ander verhaal. Dit is streetfood zoals ze het in wereldsteden kennen." Eindelijk. De Belgen zijn vertrouwd met de caracollen-, friet- en hamburgerkramen, maar waar blijven de internationale streetfoodkramen op de hoek van elke straat? DMUZE ging alvast keuren en proeven bij vier kramen nieuwe stijl.

Op een voormiddag staan er zo'n 100 buurtbewoners aan te schuiven bij 'Vlees op wielen'. "Het persoonlijke contact met de klanten, juffrouw, zeg nu zelf, daar kan een supermarkt toch nooit aan tippen?", zegt slager Henk De Vlieger (34). "Er zijn zoveel dametjes die een biefstukje van 100 gram willen. U vraagt, wij draaien. Alles vers gesneden, niets voorverpakt. Bovendien kunnen wij tips geven over de juiste bereidingswijze. Gratis culinair advies."

Henk De Vlieger strijdt tegen de teloorgang van het slagersberoep. Slagerij Henk is een begrip in Mariakerke, maar sinds kort rijdt de slager ook rond met een kraamwagen. "Toen de laatste slager in Hansbeke stopte, vroeg hij mij of ik niets kon doen voor de bewoners. Ik tikte een mobiele kraam op de kop en zo is het idee voor 'Vlees op wielen' gegroeid. Ik ben begonnen in Hansbeke en intussen is mijn actieterrein uitgebreid naar Lovendegem en de Watersportbaan in Gent. Ik sta niet op markten, maar op specifieke plekjes waar alle zelfstandige slagers in de buurt verdwenen zijn. Ons beroep spreekt jongeren niet meer aan; ze hebben er een verkeerd beeld van. Ze associëren ons met bloed en slachthuizen, maar die tijd is allang gepasseerd."

De Vlieger organiseert ook jaarlijks 'De week van de slager', met workshops voor jongeren. "De slagersscholen lopen leeg. Ik heb onlangs vier weken lang een vacature in de krant geplaatst en er is geen respons op gekomen. Ik hoop dat ik de nieuwe generatie kan warm maken, zoniet vrees ik dat dit beroep verloren zal gaan."

"Noodle attack @Lievekaai!" Een boodschap op Facebook. Codetaal voor de fans van de 'Eetavontuur'-tjoektjoek: twee uur later zal het kraampje op de Lievekaai in Gent Aziatische specialiteiten verkopen. Een idee van Gentenaar Tom Vandenberghe, die al twee boeken over streetfood in Thailand en Vietnam op zijn naam heeft staan. "In Zuidoost-Azië kun je om die streetfoodcultuur niet heen. Jammer dat wij dat niet kennen." Hij is met zijn tjoektjoek de eerste die in Gent aan guerilla cooking doet. Via Twitter en Facebook geeft hij zijn stopplaats door, in de hoop dat er zoveel mogelijk mensen op afkomen. "Intussen heb ik een vaste schare fans opgebouwd, maar de gemiddelde Gentenaar moet nog wennen aan het idee. Al staan ze wel open voor de lunchformule, denk ik. Als je elke middag in dezelfde broodjesbar een smos kaas koopt en plots biedt zich om de hoek een alternatief aan, dan heeft dat succes." Om de bestaande horeca niet te beconcurreren, trekt hij meestal naar een andere, nieuwe buurt. "Neem nu de Lievekaai, daar vind je geen restaurants. Op die manier kun je eten op een plaats waar dat anders nooit mogelijk is."

Mojito Mobile Tour

Op de kaart van Brahim (41) en Ricardo (55) staan vier klassieke drankjes aan 5 euro - mojito, caipirinha, cuba libre, pina colada - maar de cocktailmannen shaken op aanvraag eender wat. Door de boxen speelt luide reggaemuziek, er hangen gekleurde vlaggetjes en vers fruit staat klaar om gemixt te worden. Zuid-Amerikaanse flair op het Sint-Katelijneplein in hartje Brussel. Maar het regent, helaas, en dan hebben weinig mensen trek in cocktails. "Geen nood, morgen schijnt de zon weer!", klinkt het optimistisch. De twee verkochten eerder cocktails op Brussel-Bad. "We staan nu sinds vier weken op het Sint-Katelijneplein en iedereen is enthousiast", vertelt Brahim. "We verkopen geen eten en geen wijn of bier, dus we vormen geen rechtstreekse concurrentie", vult Ricardo aan.

Ze staan rechtover de beroemde viswinkel Mer du Nord, die al jaren op straat oesters met wijn verkoopt. "Als wij een groepje klanten krijgen waar iemand een glaasje wijn wil, gaan we dat persoonlijk voor hen halen bij Mer du Nord. En hun klanten mogen gerust onze tafeltjes gebruiken. De samenwerking is optimaal. We hopen dat in deze buurt een apéro-traditie groeit. Dat mensen na het werk of voordat ze op restaurant gaan, hier een aperitief komen drinken. Oké, het weer kan altijd beter in België, maar het is toch de gezelligheid die telt?"

Vergelijk het met een ijskar: als de bel gaat, komen de mensen op straat. De Versmobiel doet een tour in de randgemeenten van Tielt en stopt wanneer mensen wuiven. Of als ze hun shoppingtas aan de deur hangen. Wie ingeschreven is op de sms-service, krijgt vijf minuten voor de wagen de hoek omrijdt, een waarschuwingsbericht. "De Versmobiel komt eraan!"

Toen in de randgemeenten van Tielt de laatste kruidenierszaken de deuren sloten, klopten de bewoners wanhopig aan bij supermarkt De Weerdt. "Al snel ging de roddel dat wij een minisupermarkt zouden openen, maar dat zou verre van rendabel zijn voor ons", vertelt Johan De Weerdt, die het familiebedrijf in Tielt vijftien jaar geleden overnam. "Ik ken een collega in de Kempen die al vijftig jaar rondrijdt met een supermarktwagen en dat leek me wel een goed idee." In de rekken liggen verse charcuterie, groenten en fruit plus basisproducten zoals brood, confituur en eieren. "De slagerij werkt ook op bestelling: mensen kunnen een lijstje indienen en een dag later worden ze op hun wenken bediend."

De doelgroep: ouderen die zich nog moeilijk kunnen verplaatsen, maar De Weerdt experimenteert ook met een plan op maat van jongeren. "We werken aan een website voor online aankopen, die we vervolgens 's avonds aan huis gaan leveren." De Versmobiel is een moderne versie van een ouderwetse marktkraam: er zijn schuifdeuren, winkelmandjes, gangen en zelfs een kassa. "Nostalgie op wielen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234