Donderdag 02/04/2020

Muziekindustrie

Streaming helpt muzieksector aan groei

Dimitri Vegas & Like Mike kregen bij de presentatie van de jaarcijfers de Ultratop Streaming Award. Beeld Photo News

De Belgische muzieksector kan voor het tweede jaar op rij uitpakken met een positief rapport. Met dank aan streamingplatformen zoals Spotify, Apple Music en Deezer, die erin slagen steeds meer mensen (opnieuw) voor muziek te doen betalen.

Bijna 118 miljoen euro. Zo veel gaven de Belgen vorig jaar samen aan muziek uit. Een stijging van bijna 7 procent in vergelijking met het jaar voordien. Toen hadden we met zijn allen iets meer dan 110 miljoen euro over voor onze favoriete muziek. 

Reden tot optimisme, vinden ze bij de Belgian Entertainment Association (BEA), die de distributeurs en producenten van muziek vertegenwoordigt. De nieuwe cijfers bevestigen dat de muziekindustrie stilaan uit het diepe dal kruipt waarin ze na de digitale revolutie en de bijbehorende piraterij beland was.

Vinyl

De reddende engels van dienst luisteren naar namen als Spotify, Deezer en Apple Music. Die streamingdiensten slagen er steeds beter in mensen te doen betalen voor muziek. Streaming-abonnementen brachten in 2016 bijna 40 miljoen euro in het laatje, een stijging met 64,3 procent tegenover het jaar ervoor. 

"De piek van betalende diensten is nog niet bereikt”, denkt BEA-directeur Olivier Maeterlinck. Hij baseert zich op cijfers uit landen als Nederland en Zweden, waar de nieuwe manier van muziek consumeren nog een stuk populairder is. In Nederland is streaming goed voor 55 procent van de totale muziekverkoop, in Zweden is dat zelfs 86 procent. Maeterlinck: “We stellen vast dat alsmaar meer muziekliefhebbers die aanvankelijk niet betaalden voor muziek een abonnement nemen.”

Al is het niet allemaal rozengeur en maneschijn in muziekland. Streaming mag dan aan een felle opmars bezig zijn, de cijfers van zowat alle andere dragers kleuren rood. 

De verkoop van cd's liep alweer met 10 procent terug. Dvd's doen het 14,9 procent slechter, en ook het downloaden van muziek verliest aan populariteit (-16,1%). 

De enige uitzondering is vinyl. De verkoop van platen stijgt al voor het negende jaar op rij. Al zijn ze bij de BEA de eerste om dat succes te relativeren. “Vinyl blijft een margeproduct”, klinkt het. Vorig jaar werden 270.000 platen verkocht. Dat is een stuk meer dan de 63.000 exemplaren die in 2011 over de toonbank gingen, maar het blijft een verwaarloosbaar aantal in vergelijking met de bijna 4 miljoen cd's die in 2016 aan de man werden gebracht.

Geen vetpot

Ook het verdienmodel dat de streamingdiensten hanteren blijft een heikel punt. Artiesten, zowel nationaal als internationaal, deden in het verleden meermaals hun beklag over de geringe bedragen die ze van Spotify en co. doorgestort kregen. 

Ook Dimitri Vegas & Like Mike, de meest gestreamde artiesten van het afgelopen jaar (zie kader), geven toe dat het hele streaming-gedoe geen vetpot is. “Maar het is beter dan vroeger, toen onze muziek massaal illegaal gedownload werd en we er helemaal niets voor terugkregen. Bovendien moeten wij het qua inkomsten toch vooral van onze optredens hebben.” 

Het grote voordeel van streaming ligt volgens het duo in de meetbaarheid ervan. “Onze grootste frustratie was dat al die illegale downloads niet meetelden in de hitparades. Ook al wisten we dat onze muziek populair was, toch doken we niet in de charts op. Dankzij Spotify en co. is daar nu verandering in gekomen.”

Volgens Patrick Guns, general manager bij platenmaatschappij Universal Music, komt het er vooral op aan de dingen op een andere manier te bekijken. "Vroeger haalde je als artiest het leeuwendeel van je inkomsten uit de platenverkoop. Je maakte een plaat en ging daarna op tournee om de verkoop van die plaat aan te zwengelen. Tegenwoordig wordt het geld met concerten verdiend. Een plaat is nu niet meer dan een aanleiding om op tournee te kunnen gaan. Wie zalen vol wil doen lopen, moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen zijn of haar muziek leren kennen. Streamingdiensten zijn daarvoor het ideale kanaal.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234