Donderdag 09/12/2021

Update

StRaten-generaal wil herberekening Oosterweeltracé

Peter Verhaeghe (stRaten-generaal):
Peter Verhaeghe (stRaten-generaal): "De regering vindt het vervelend dat wij met een betere oplossing voor een mobiliteitsprobleem komen."Beeld UNKNOWN

De actiegroep stRaten-generaal, die zich verzet tegen het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) voor de Antwerpse Oosterweelverbinding, vraagt dat de kosten voor haar alternatief worden herberekend.

"Tolheffing Kennedytunnel niet nodig"
De organisatie zegt dat haar tracé met een tunnel rendabeler is dan dat van de BAM met een viaduct en berekende dat tolheffing aan de Kennedytunnel voor auto's niet nodig is voor de financiële haalbaarheid van haar project. In de nieuwe Oosterweeltunnel zouden auto's wel moeten betalen om erdoor te rijden. De BAM zou daarvoor 2,5 euro per rit vragen, stRaten-generaal stelt voor om een halve euro aan te rekenen. Zo worden volgens de actiegroep bestuurders aangemoedigd om niet om te rijden om gratis de Kennedytunnel te gebruiken.

Manueel systeem
StRaten-generaal stelt verder voor om met een manueel coin-tolling systeem te werken in plaats van automatische heffing. Zo wordt het risico op het mislopen van inkomsten beperkt. De actiegroep schiet met scherp op de BAM qua financiële kosten. De onderhoudskosten van de BAM zouden met 45,65 miljoen per jaar bijna 20 miljoen hoger liggen dan de kosten voor het alternatieve tracé.

Ten slotte vraagt stRaten-generaal om qua btw-ruling op gelijke voet met de BAM behandeld te worden. De BAM kreeg een gunstige ruling, waardoor de btw-kosten volledig te recupereren zijn. Bij stRaten-generaal is die ruling er niet, maar ze zou kunnen zorgen voor een extra besparing van 842 miljoen euro.

"Officiële herberekening voor beweringen"
De actiegroep gebruikt al die argumenten om te stellen dat haar tracé technisch haalbaar en ook financieel beter is dan het tracé met de Lange Wapper. Daarom moet er een officiële herberekening komen die die beweringen staaft.

De actiegroep zegt dat de Vlaamse regering na de bekendmaking van de Arup-Sum studie haar eigen project wou redden door zich te verschuilen achter een onvolledig financieel plaatje. "De regering vindt het vervelend dat een groep die niet voor de overheid werkt, toch met een betere oplossing voor een mobiliteitsprobleem komt", zegt Peter Verhaeghe van stRaten-generaal. "Daarom moet er duidelijkheid komen over alle randvoorwaarden, of anders moet het regeringsbesluit herzien worden."

Parlementaire onderzoekscommissie
De actiegroep wil dat alle elementen die geleid hebben tot deze beslissing onderzocht worden, desnoods in een parlementaire onderzoekscommissie. "Ofwel is dat gewoon slecht bestuur, ofwel is de keuze voor het BAM-tracé al gemaakt en is het een schijnvertoning", besluit Verhaeghe.

BAM: "Tijdverlies"
Volgens de BAM is een herberekening niet nodig. BAM concludeert uit eigen berekeningen dat hierdoor de conclusies van de studie namelijk enkel worden bevestigd en zelfs versterkt. "Het BAM-tracé is en blijft de enige realiseerbare oplossing. Het is dan ook onverantwoord om op deze manier voor verdere vertraging en verwarring te zorgen", zegt de BAM. (belga/tw)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234