Dinsdag 19/01/2021

Stralen à la Stromae

Altijd al jaloers naar de kleurrijke outfits van hitmachine Stromae gekeken? Probeer dan eens een paar sokken, of een polootje van Mosaert. Het creatieve collectief achter de dance-artiest brengt een capsulecollectie uit. 'Ik dacht: ik kan toch niet de enige gek zijn die van dit soort schreeuwerige prints houdt?'

Wordt Lady Gaga ondersteund door haar Haus of Gaga, dan heeft Belgisch muziektalent Stromae Mosaert. Achter onze hedendaagse Jacques Brel, die we kennen van hits als 'Formidable', 'Alors on danse' en de Rode Duivels-hymne, staan immers meer mensen dan Brusselaar Paul Van Haver alleen. De kenmerkende video's met retrovibes, de perfect uitgekiende outfits en bizarre danspasjes komen allemaal uit de denktank van zijn creatief collectief. De naam Mosaert is niet toevallig een anagram van zijn artiestennaam.

Deze ploeg vormt de motor van zijn hitmachine, maar brengt vandaag ook een eigen project op de markt: een capsulecollectie. Binnenkort hangt Stromaes look dus in de rekken, in kleine en grotere maten voor mannen, vrouwen en kinderen vanaf 10 jaar. De lijn bevat vier polo's en vier paar bijpassende sokken. Jawel, sokken. Want, zo zegt de zanger, "die geven net dat tikje meer. Wie zo'n gekleurde polo een stap te ver vindt, waagt zich misschien wel aan een leuk, subtiel detail van een kous. Ik heb zelf ook wel iets met sokken." Schuin naast hem maakt zijn styliste, persoonlijke ontwerpster en lief Coralie Barbier een schamper geluidje. "Zoveel is duidelijk", zegt ze plagend. "Oké, thuis heb ik zeker driehonderd paar", lacht Stromae betrapt.

Maniakale perfectionist

Met zijn lange lijf zit hij uitgestrekt op de witte stoelen van Hunting and Collecting, de Brusselse winkel die, naast het Parijse Colette, de eerste collectie van Mosaert verkoopt. Voor zijn doen ziet hij er sober uit, gehuld in een beige broek, een donkere rolkraagtrui en een dandy-achtige pet.

Aan zijn rechterschouder zit de zwijgzame Luc Junior Tam in een hawaïhemdje. De broer van de zanger werkt als artistiek directeur voor Mosaert. Tegenover hem leunen Olivier Gillard en Vincent Losson met hun ellebogen op de tafel. Deze twee donker geklede dertigers nemen met hun bureau Boldatwork de grafische vormgeving voor hun rekening. De hoes van Stromaes laatste album Racine Carrée was hun werk, net als de geometrische prints op de polo's in de collectie. Een stralende Coralie Barbier in geruite broek en MiuMiu-pumps sluit het rijtje af.

De styliste kwam aan boord van de ploeg toen Stromae Racine Carrée op poten zette. Sinds haar komst zijn Stromaes uitdossingen gewaagder dan ooit. "Dat dandy-personage met strikjes en Engelse college-stijl had Paul al zelf gecreëerd", zegt ze. "Wij wilden een stapje verder gaan."

De basis voor die klassieke look komt volgens Van Haver van zijn oudere broer. "Als tiener ging ik meestal gekleed in joggingpakken. Toen ik naar het internaat moest, nam hij me apart. 'Die joggingpakken, dat zijn sportkleren', zei hij. 'Je gaat nu naar school en dat moet je vergelijken met naar je werk gaan, je moet je passend kleden.' Er zijn geen regels in het leven, maar sommige dingen houd je in het achterhoofd."

De collectie van Mosaert begon als een persoonlijke kleerkast voor de artiest. "Ik vond mijn gading niet tussen het standaardaanbod", zegt Stromae. "Als man moet je meestal kiezen tussen zwart, grijs en blauw. Daarnaast zag ik wel iets in een totaalconcept."

Want laat daar geen twijfel over wezen, deze 29-jarige Brusselaar is een perfectionist. "Ik heb een belangrijke troef, ik heb iets te vertellen", zei hij in een eerder interview. "Wanneer het erop aankomt, blijven de verhalenvertellers over, zeker bij de dance." Dat verhaal krijgt een vervolg in de vorm van een perfect visueel plaatje. Voor Stromae, die ooit filmschool volgde, is dat bijna even belangrijk als zijn muziek. "Maniakaal als ik ben, wou ik ook voor die beeldtaal één duidelijk kader", glimlacht hij.

No snobs, please

Dat kader is een fijn rasterpatroon van waaruit de ontwerpers van Boldatwork steeds vertrekken. "Dat is onze speeltuin", leggen ze uit. "Vanuit het raster komen de geometrische vormen die te zien zijn op Mosaerts kleding, achtergronden of video's naar boven."

Toen het team een reeks truien, blazers, sokken en zelfs schoenen voor Stromae had geproduceerd, opperde Van Haver "dat hij toch niet de enige gek kon zijn die van gekleurde, schreeuwerige stuks hield". Producenten in Frankrijk, Portugal en België werden aangesproken en 'Mosaert, het kledingmerk' was geboren.

"In principe verloopt het proces steeds op dezelfde manier", legt Barbier uit. "We maken iets waar we tevreden over zijn en dan krijgen we zin om het te delen met een groter publiek." Van Haver benadrukt ook dat Mosaert niet altijd parallel zal blijven lopen met zijn muzikale project. "Op een dag zullen we misschien video's maken voor andere artiesten, die niets te maken hebben met Stromae", droomt hij luidop. "Dan moet mijn ego maar even aan de kant."

Mosaert produceert bewust alles in Europa. Barbier: "We willen China niet met de vinger wijzen, maar er zijn nog steeds heel veel goede ambachtsmensen in ons land. De familiebedrijfjes waar we tijdens onze zoektocht op botsten, vonden we ook erg inspirerend."

En hoe zouden de groepsleden zich voelen, mochten ze binnenkort iemand over straat zien lopen in een Mosaert-polootje? Het vijftal begint spontaan te glunderen. "Dat zou een hele eer zijn", zegt grafisch ontwerper Vincent Losson zachtjes. Barbier vertelt dat ze niet kan wachten om te zien hoe het publiek die stuks zal interpreteren.

Van Haver: "Toen we de campagnebeelden schoten, zagen we de collectie voor de eerste keer op andere mensen. Ik zou al die stukken zonder twijfelen aantrekken. Maar het deed me wel wat, toen ik zag hoe anderen er in onze creaties uitzagen. Wanneer iemand die er totaal anders uitziet dan ik die stuks zou dragen, zou ik dat het mooiste compliment vinden. Iemand heel oud, bijvoorbeeld. Mosaert is tegen snobisme."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234