Donderdag 13/08/2020

Economie

Straks heeft elk gezin zijn huishoudrobot, en andere trends voor de nabije toekomst

Een demonstratie van de Aeolus Robot op de CES-techbeurs in Las Vegas.Beeld Getty Images

Nu nog marginaal, straks alomtegenwoordig: uw eigen huis-tuin-en-keukenrobot. Weldra heeft elk huishouden zijn ‘Robocop’. Dat, en veel meer, voorspelt consultant Deloitte alvast in zijn jaarlijkse trendrapport. Een selectie.

Stofzuigen is voor robots

Deloitte verwacht dat de markt voor industriële robots zal blijven groeien, maar niet exponentieel. De meeste bedrijven die zulke robots nodig hebben, gebruiken ze al, of hebben ze tenminste op hun route­kaart. Uitdagender is de markt voor de zogenaamde consumentenrobots. 

Daar zien de Deloitte-auteurs twee extra grote en groeiende markten: consumentenservice – denk aan huishoudelijke taken zoals stofzuigen, grasmaaien en ramen wassen – en entertainment. Van de huishoudrobot werden er vorig jaar wereldwijd zo’n 17,6 miljoen stuks verkocht, een stijging van 44 procent ten opzichte van 2018. De entertainment­robots – voornamelijk speelgoed gemaakt in Azië, waarvan sommige exemplaren vrij geavanceerd zijn – waren goed voor 4,5 miljoen eenheden in 2019, zo’n 10 procent meer dan in 2018.

Hoewel 97 procent van alle verkochte robots elk jaar consumentenrobots zijn, zijn ze verantwoordelijk voor slechts één op de zeven euro aan inkomsten uit de robotica-industrie. De gestage opmars van 5G-technologie en artificiële intelligentie kan een sterke invloed hebben op de functionaliteit van de consumentenrobots. Een slimmere robotstofzuiger die het onderscheid maakt tussen gewoon schoonmaken en een hoopje vuil van een puppy, kan handig zijn.

Nog slimmere smartphones

Een leven zonder smartphones, het lijkt velen wellicht een gruwel. De snel groeiende markt voor gsm-accessoires en -services biedt bedrijven en consumenten nieuwe mogelijkheden. Tim Houben, die de mediasector opvolgt voor Deloitte België: “Accessoires zijn een belangrijke ‘multiplicator’ voor smartphones in België. Volgens Deloitte’s Global Mobile Consumer Survey 2019 heeft 76 procent van de Belgen een telefoonhoesje en bezit 50 procent een powerbank om de levensduur van de batterij te verlengen. We schatten dat de gemiddelde Belg een zestal accessoires bezit.”

De smartphonemarkt heeft stilaan haar hoogtepunt bereikt qua verkoop. Maar de kracht schuilt hem in het mobieltje als basis voor meerdere bijbehorende inkomstenstromen: reclame, hardware, inhoud en services. Die bijkomende inkomsten kunnen de waarde van de smartphoneverkoop zelf in de komende vijf jaar overtreffen. Een van de grootste potentiële markten zijn betalingen. 

Deloitte verwijst naar China, waar consumenten in 2018 via hun telefoon gezamenlijk 41 miljard dollar aan goederen betaalden. Hoewel vandaag de dag nog relatief weinig westerse consumenten hun telefoon gebruiken voor fysieke transacties, zou de acceptatie snel kunnen groeien naarmate meer mensen de voordelen gaan waarderen.

E-bikes veroveren steden

Deloitte voorspelt een stijging van 1 procentpunt in het aantal mensen dat de komende drie jaar naar het werk fietst. Lijkt niet veel, maar bedenk dat in veel grote wereldsteden de fiets niet meteen een prioritair middel voor woon-werkverkeer is. Toch zou tussen 2020 en 2023 naar verwachting meer dan 130 miljoen e-bikes worden verkocht.

“Onderzoek toont aan dat ook in België een snel groeiend aantal werknemers ervoor kiest om naar het werk te fietsen. Die (elektrische) fietsen worden steeds vaker gehuurd door hun werkgever”, schrijft Deloitte. 

De technologie-industrie heeft een grote rol te spelen bij het stimuleren van fietsgebruik. Het verbeteren van de technologie zelf – betere data-analyse ter ondersteuning van stadsplanning, of snellere oplaadtijden van batterijen, of apps die mensen helpen bij het integreren van fietsen in hun woon-werkverkeer – is slechts een deel van het plaatje. Naarmate technologieën zich blijven ontwikkelen, zal fietsen gemakkelijker, sneller en veiliger worden.

Goed nieuws voor steden over de hele wereld, waar beleidmakers zich nu vaak het hoofd breken over mobiliteit en volop zoeken naar meer economische en duurzamere manieren om mensen en goederen te vervoeren.    

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234