Dinsdag 01/12/2020

Straks een beetje piano doen

Als je pianisten een beetje onrechtvaardig indeelt in pianisten-musici en piano-pianisten, dan behoort Pierre-Laurent Aimard zeker tot de eerste soort, al kan hij haast maniakaal bezig zijn met de regeling en stemming van zijn instrument.

Aimard is de volgende weken drie keer te gast bij BOZAR in Brussel. Het is zijn tweede 'residentie' bij ons. Met niet zo vanzelfsprekende programma's: één met niets dan pianoconcerten, een liederavond en een recital met onder meer het tweede boek uit de preludes van Debussy, die hij net heeft opgenomen. Drie concerten, drie vragen.

Drie pianoconcerti met orkest: Mozart, Ligeti en Beethoven?

"Het leven van een uitvoerder is enkel interessant als je nooit ophoudt nieuwe ervaringen te verzamelen. Er zijn ogenblikken dat je een grote vrijheid hebt, bijvoorbeeld als je een recital geeft. Maar in dit geval gaat het over een tournee met een kamerorkest en twee pianisten, Tamara Stefanovitsj en ikzelf, rond het dubbelconcerto van Mozart. Dan is de vraag: wat nog?

"Welnu, het concerto van Ligeti is niet alleen een meesterwerk maar het is ook een uitdaging voor iedere muzikant in het orkest. Dan moest er nog een concerto bij dat ikzelf kan spelen en dirigeren van het klavier uit en dat toch anders is dan Mozart. Die zijn er niet zo veel. Beethoven lag voor de hand, temeer daar het goed functioneert naast Ligeti, door zijn ritmiek en zijn energie."

Een recital met muziek van Holliger, Schumann en Debussy: drie

verwante componisten?

"Juist. Holliger is de totale musicus: componist, uitvoerder, man van vandaag... Zijn stuk Elis is erg kort en in die zin een ouverture op Schumann. Bij de preludes van Debussy - die iets vluchtigs, ontwijkends, toespelends hebben - passen van Schumann misschien eerder werken als de Bunte Blätter maar de Symfonische etudes, die ik heb gekozen, functioneren beter in een grote zaal."

Beethoven, Schubert, Brahms: een heel klassieke liederavond.

"Maar heel zinvol. Zangers stellen programma's samen uit werken waar hun stem klaar voor is. Matthias Goerne is een immens artiest met een unieke stem, een legato als honing, een heel diep inzicht in de werken en in de interpretatie ervan, zeer persoonlijk maar heel scherpzinnig. Hij kent de Duitse romantische literatuur ook heel goed. Ikzelf heb mij altijd zeer tot de Duitse taal aangetrokken gevoeld maar ik lees vooral recente literatuur.

"De klassiekers zou ik willen herlezen maar ik heb nauwelijks tijd. Het zijn meestal geen geschriftjes in miniatuurformaat. Ik plan nu langere onderbrekingen tussen de concerten en volgend seizoen zelfs een sabbatjaar. Precies om zulke dingen te doen, zoals tegen het juiste tempo in een boek te kruipen."

Zie je wel: veel meer dan een pianist, een kunstenaar.

De drie concerten vinden plaats op 17/10, 26/10 en 5/12 in BOZAR, Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234