Donderdag 24/06/2021

Tour de France

Straf onderzoek: "Volgauto kan renner zaterdag aan winst helpen in tijdrit"

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Een volgauto kan een wielrenner tijdwinst geven door er vlak achter te rijden. Tijdens de openingstijdrit van de Tour, zaterdag over 13,8 km in Utrecht, kan die winst oplopen tot zes seconden. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van de Vlaamse hoogleraar Bert Blocken, die verbonden is aan de Technische Universiteit van Eindhoven (TU/e).

Dat men minder last heeft van de wind als men achter een auto fietst, is een bekend gegeven. Maar dat de wind ook afneemt als men vóór een auto fietst, is nieuw zo meldt TU/e. In eenvoudige bewoordingen neemt een auto de onderdruk deels weg die achter iemand ontstaat tijdens het fietsen, en die onderdruk remt af. Hoe kleiner de afstand tussen de fietser en de auto, hoe groter dit "volgwageneffect" is.

TU/e-hoogleraar en wielerliefhebber Bert Blocken gebruikte zijn kennis van windstromingen om uit te rekenen welke gevolgen het volgwageneffect kan hebben voor tijdritten in het wielrennen. Volgauto's moeten verplicht minstens 10 meter afstand houden, al rijden ze in de praktijk vaak dichter achter de renners. Blocken deed computersimulaties en metingen in een windtunnel met modellen van een tijdrijder en volgauto. Het effect bleek groter dan verwacht.

null Beeld TDW
Beeld TDW

6 seconden
Bij bijvoorbeeld de tijdrit zaterdag kan een renner 6 seconden winnen als de volgauto op 5 meter rijdt, in plaats van op de reglementaire 10 meter. Voor een typische tijdrit van 50 km kan deze winst oplopen tot ruim 20 seconden. En bij een volgauto-afstand van 3 meter zelfs tot een krappe minuut.

Blocken adviseert de internationale wielerbond UCI om de regels over volgauto's aan te passen en de minimale afstand tot de renners te vergroten. "Nu is er mogelijk sprake van oneerlijke competitie", zegt hij. "Die 10 meter afstand is ooit bepaald uit veiligheidsoverwegingen, toen was men niet op de hoogte van dit effect. Om alle twijfel weg te nemen, zou de UCI de minimale afstand moeten vergroten tot 30 meter, want dan is het volgwageneffect verwaarloosbaar. En er vervolgens natuurlijk streng op toezien dat iedereen zich daar ook echt aan houdt."

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234