Zondag 25/10/2020

Dieselschandaal

Straatsburg pleit voor nieuwe 'Real Driving'-uitstoottests in autosector

Europees parlement wil dat er 'Real Driving Emissions'-tests komen die de uitstoot van voertuigen meten in reële rijomstandigheden.Beeld AP

De autosector moet stoppen met de kluit te belazeren door haar uitstoottesten te vervalsen. Er moeten 'Real Driving Emissions'-tests komen die de uitstoot van voertuigen meten in reële rijomstandigheden. Dat zegt het Europees Parlement. Naar aanleiding van het recente schandaal bij Volkswagen is het parket in het Duitse Braunschweig inmiddels een onderzoek gestart naar verschillende Volkswagen-medewerkers.

Morgen beslissen experts van de lidstaten of er nieuwe, strengere tests worden ingevoerd. Voor het parlement in Straatsburg kan daar geen twijfel over bestaan. Bovendien moet het huidige voorstel om enkel op de uitstoot van stikstofoxiden te testen uitgebreid worden naar elke vorm van uitstoot.

"De onthullingen over het gebruik van sjoemelsoftware maken duidelijk dat het bestaande typegoedkeuringssysteem drastisch moet worden bijgestuurd om ervoor te zorgen dat wagens effectief aan de uitstootnormen voldoen", zegt Ivo Belet (CD&V), die de resolutie van het parlement mee goedkeurde. "De Europese Commissie moet een centrale rol spelen als toezichthouder op de nationale controle-instanties."

Nultolerantie

Als het van het parlement afhangt, wordt de strengere emissietest uiterlijk in 2017 operationeel. Het wil ook dat er een nultolerantie komt voor de "trucjes die de testresultaten vertekenen", dixit Belet, zoals het wegmonteren van de buitenspiegels, het afplakken van de spleten tussen verschillende onderdelen van de carrosserie en het overdreven hard oppompen van de banden.

De werknemers van Volkswagen - en eventueel andere bedrijven - mogen niet het slachtoffer worden van de schadevergoedingen en boetes die moeten worden betaald nu de fraude aan het licht gekomen is. Volgens het parlement moeten de constructeurs die kosten aftrekken van hun winst en van hun dividenden.

Onderzoek naar VW-medewerkers

Om een zicht te krijgen op de betrokkenheid van verschillende Volkswagen-medewerkers bij het schandaal heeft het parket in het Duitse Braunschweig inmiddels een onderzoek opgestart. Een woordvoerster van het parket bevestigde dat nieuws vandaag, dat eerder gemeld werd door het vakblad Automobilwoche. Er liep al een onderzoek op verdenking van fraude, maar voorlopig zonder concrete beschuldigingen.

Over de identiteit van de medewerkers wilde de woordvoerster niets kwijt, maar het zou niet om de top van het bedrijf gaan. Maar het onderzoek kan nog verder uitbreiden. "Hoe dieper we zullen graven, hoe meer, eerder dan minder, beschuldigden er zullen opduiken", aldus een woordvoerder.

Ook over de voorlopige resultaten van het onderzoek wil het parket geen verdere informatie vrijgeven. Begin oktober hebben de onderzoekers bij een razzia in het hoofdkwartier in Wolfsburg documenten en computers in beslag genomen. Goed drie weken voor de inval had Europa's grootste autobouwer toegegeven dat het met sjoemelsoftware de uitstootwaarden van dieselwagens gemanipuleerd had.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234