Vrijdag 28/02/2020

Stormloop op cultuurcentra

Het is stilaan een vertrouwd beeld: cultuurfreaks die met brooddoos en thermoskan 's ochtends vroeg kamperen voor een cultuurcentrum. Op jacht naar felbegeerde tickets en een abonnement voor het komende seizoen. Vooral comedytoppers als Kommil Foo en Alex Agnew én muzikanten als Ozark Henry laten de zalen nu al vollopen, zo blijkt uit een rondvraag.

Plenzende regenbuien noch lange wachttijden kunnen de echte culturo's afremmen. De Vlaming onderneemt dezer dagen een ware rush op zijn plaatselijk cultuurcentrum om zijn abonnementen én tickets binnen te rijven voor het volgende seizoen. Bij de meeste Vlaamse cultuurcentra weten ze momenteel niet waar hun hoofd staat. Stuk voor stuk realiseren ze opmerkelijke groeicijfers. "Je ziet dat vooral de voorstellingen met bekende namen het goed doen. Onwillekeurig heeft dat ook een gunstig effect op de minder populaire voorstellingen", commentarieert Andy Vandervoort van het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk. "De cultuurcentra houden strak de vinger aan de pols. Ze blijven de echte voortrekkers van de cultuurparticipatie."

Bij het cultuurhuis De Warande in Turnhout sleten ze voor het seizoen 2011-2012 in een mum van tijd bijna 38.000 tickets aan 7.902 mensen. "Dat zijn er 1.270 meer dan in 2010", zegt Mieke Mermans. "Er zijn ook al 28 voorstellingen uitverkocht." Het comedygenre is intussen een waar godsgeschenk voor de plaatselijke cultuurtempels. "Philippe Geubels, Kommil Foo en Alex Agnew doen het bij ons uitstekend. Maar ook muzikanten als Ozark Henry. En er is ook veel interesse voor Van den hond van NTGent, op tekst van Woestijnvisman Jan Eelen." Om de ticketing in goede banen te leiden, werkte De Warande opnieuw met een lotingssysteem. "We haalden daarvoor de mosterd bij het Eindhovense Parktheater", bekent Mermans. "En onze bezoekers reageren er heel goed op, omdat iedereen een eerlijke kans krijgt."

Aan het Cultuurcentrum Mechelen vormden zich twee weken geleden ook al stevige files met abonnementenjagers. Daar spreekt programmator Lies Timperman van "een spectaculaire groei": "Na twee weken hebben wij al 2.500 abonnementen verkocht. Dat is meer dan vorig jaar op een heel seizoen. Mensen willen er steeds sneller bij zijn, bang om bot te vangen." Naast de comedy, die ook in Mechelen een magnetisch effect heeft, merkt Timperman veel interesse voor theatervoorstellingen. Cultuurcentrum C-Mine in Genk beaamt dezelfde opwaartse trend: "Sinds onze ticketverkoop vorige week zaterdag van start ging, gingen er al 10.000 toegangskaartjes over de toonbank. Dat zijn er 2.500 meer dan vorig jaar, terwijl we niet meer voorstellingen programmeren. We hebben tenslotte maar twee zalen. Het lijkt alsof men pas nu het vernieuwde C-Mine ontdekt." Stand-up blijft in Genk de grote lokvogel: "Alex Agnew en Els De Schepper vooral, maar ook de komende voorstelling met Wim Helsen en Bruno Van den Broecke doet het prima, evenals theatervoorstellingen van De Roovers."

Bij de kleinere centra een gelijkaardig plaatje. Aan CC Ter Vesten in Beveren stonden er zelfs om 2.30 uur 's nachts al abonnementenkampeerders. "We hadden effectief een ongelooflijke volkstoeloop", zegt programmator Kristof van den Broeck. "Hier merken we veel interesse voor muziek. Scala en Admiral Freebee bijvoorbeeld, maar ook comedy met Kommil Foo en Adriaan van den Hoof."

"Dat mensen al die grote namen zo dicht in hun buurt kunnen zien, blijft de grote troef van de cultuurcentra", besluit Vandevoort van het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk. "Die laagdrempeligheid én de haalbare toegangsprijzen trekken de mensen makkelijk over de streep." De cijfers spreken voor zich: in 2006 gingen 2.407.406 mensen naar in totaal 10.327 podiumactiviteiten. In 2009 waren er al 2.619.150 kijkers (+9 procent) voor 11.717 activiteiten (+13,5 procent). "Vorig jaar is dat aantal nog gestegen", zegt Vandervoort, "en dat ondanks de crisis. Blijkbaar gunnen mensen zich dan nog sneller een cultureel pleziertje."

Ook Theater Aan Zee en Zomer van Antwerpen floreren

Voor de kaartjes van de Zomer van Antwerpen stonden het voorbije weekend al heel vroeg gegadigden aan te schuiven voor het Antwerpse stadhuis, tot er zelfs een file ontstond. In totaal werden er intussen 20 procent meer tickets verkocht dan vorig jaar, in totaal al zo'n 57.000. "Omdat we de extra capaciteit met 15.000 verhoogd hebben, zijn er nu toch nog ruim 16.000 tickets beschikbaar", zegt de organisatie.

Het Oostende theaterfestival Theater aan Zee, met dit jaar Josse De Pauw als curator, kijkt nog veel verbaasder naar het tempo waarin zijn tickets van de hand gaan. Zakelijk leider Stefan Tanghe: "We zijn pas 6 dagen aan het voorverkopen en nu al halen we 87 procent meer verkoop dan vorig jaar in diezelfde periode. Ik schat dat we uiteindelijk 50 procent meer bezoekers zullen hebben dan in 2010." Tanghe geeft zichzelf een pluim en wijst op de "uitzonderlijk goede programmatie" van Theater aan Zee: "Bovendien hebben we de capaciteit uitgebreid, met meer en kwalitatievere voorstellingen."

Iets minder roffelende cijfers bij het Gentse Uitbureau dat de ticketverkoop voor de Gentse Feesten-evenementen en theatervoorstellingen voor zijn rekening neemt. "Van de 35.000 tickets die we voor de Gentse Feesten hebben, zijn er nu 7.000 verkocht", zegt Ilse Everaert.

"Cultuur is een economische sector geworden", concludeert Stefan Tanghe." "Elke euro die je in cultuur investeert, brengt zichzelf ruimschoots terug op. Het is dus uitkijken om - zoals in Nederland - cultuursubsidies in één klap af te bouwen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234